Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Xbox har fått spade, hjälp

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    23
    Respekt
    0

    Xbox har fått spade, hjälp

    Jag har en Xbox Crystal (1.6b tror jag) med Evolution X. Chippet fungerar som det ska, men självaste Xboxen har det gått snett för. Jag har nyligen åkt en väldigt många mil från Sthlm till Jugoslavien i en darrande bil med Boxen i bakluckan. När vi kom fram plockade jag fram den och ville lira lite, men den fungerade inte. Gröna Xbox introt kom fram, men Evo X loggan var inte där, och direkt efter introt så kom den gröna error texten på olika språk, som jag är säker på många av er har stött på.

    Chipped fungerade inte, jag antog att ett av dem lödda trådarna hade gått av. Jag öppnade machinen och såg att tråden som ska kopplas på BT (tror jag iaf) fladdrade fritt, min farsa hjälte mig lödda fast den och då fungerade det som det skulle.

    men det var nåt fel, självaste funktionerna och självaste chipped fungerade, och allt gjorde sitt jobb, men Xbox hade blivit OTROOOLIGT seg. Laggade jättemycket i vissa spel, och cutscenes. Ljudet hackade som tokigt, och spelen tog en evighet att ladda (Jag har alla mina spel på en 160 GB hårddisk).

    Jag kunde se på videos i media Center som vanligt, och jag har än inte testat några emulatorer. Fast nyligen (ca 30 minuter sen för o va exakt) slutade xboxen fungera totalt. Jag stängde av den efter att ha sett en video (Barnförbjudet ;P) och när jag startade den kom ingenting på tv, ingen bild, framsidan av xboxen blinkade grönt ett par gånger och sen blinkade den grönt och rött oavbrutet.

    Jag öppnade machinen och tittade lite snabbt och det var inget syligt fel. Jag satte igången den en gång till och då fungerade det, jag provade att starta Pro Evolution Soccer 2, fast medan spelet laddades hängde sig boxen än en gång. Jag stängde av den och satte på en gång till och det kom igång ganska vanligt, men den frös igen efter Xbox introt (Ja, Evo X loggan finns med), så just nu sitter jag och tittar på en frusen bild av Xbox loggan samt Evo X loggan i övre hörnet...

    Jag antar att problemet logger i machinen. Något måste ha gått snett medan den darrade i bilen. Jag är ingen xbox expert, men jag fattar hur grejer görs, så om någon vet kanske vart problemet kan ligga, och hur jag kan lösa det, snälla kom fram med det så fort som möjligt. I jugoslavien har ingen någonsin hört talas om en Xbox, och därför kan jag inte vända mig till någon annan. Jag vet inte så mycket om komponenter så ni får rita ut det ganska tydligt för mig.

    Tack
    Last edited by Razorblade; 2006-07-12 at 19:13.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag och många med mig bryr oss garanterat inte om att försöka läsa en sån grötig textmassa. Prova skriva igen och lägg in lite tomrader osv så är chansen större att du får hjälp.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Något bättre? Jag kortade ner det lite, men det mesta är iaf en del av problemet.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Nu gick det bättre att läsa ja :-)

    När xboxen går sådär segt som du beskrivit så brukar det oftast vara hårddisken som gett upp. Men även om hårddisken krashar helt så skall man ju få bild.

    Innan du gör något annat, kolla att IDE kabeln sitter ordentligt i alla kontakter (moderkort, dvdläsare, hårddisken) samt att strömkablarna till hårddisk och dvdläsare sitter bra. Kolla även att kablarna mellan nätdelen och hårddisk samt mellan nätdelen och moderkortet inte är skadade.

    Ett vanligt problem som uppstår när någon är ovan vid att mecka med xboxen och använder för mycket våld är att denne någon får problem med de där plastvaggorna som dvdläsare och hårddisk sitter i. Dom hamnar kanske inte riktigt som dom skall och är ivägen för locket. Sitter en av kablarna i kläm under när man trycker till så blir det problem :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    hmm... vad mer kan det vara?
    Ok skulle ni kanske kunna påminna mig igen vart nätdelen sitter? ^^;

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Nätdelen sitter längst till höger, det är den strömsladden sitter i
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    121
    Respekt
    20
    Rubriken: Xbox har fått spade, hjälp

    Lösning: Ge den en hink också så blir den glad
    Xbox v.1.0 - X3 - X3CP - Thomson DVD - 200 GB - Kai - X-DSL

Liknande diskussioner

  1. Hur Man Softmoddar Ett Xbox
    By Blixten100 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 42
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 19:44
  2. XBOX och win2k hjälp!
    By borny in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 20:16
  3. Hjälp, Xbox startar av sig själv, slocknar efter 10min!
    By Blitzkrieg in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-24, 18:21
  4. har lyckats låsa min xbox i xboxlive (hjälp!!)
    By sare in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-05-03, 09:33
  5. Xbox låser sig vid startup?? hjälp !!!
    By reed in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2003-09-29, 13:12

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •