Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Alternativ till Microsoft Advanced RGB Scart

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2006
    Från
    Helsingborg
    Inlägg
    149
    Respekt
    19

    Alternativ till Microsoft Advanced RGB Scart

    Hej!

    Jag är sugen på att kunna koppla in min xbox 360 core version till hemmabiosystemet via optisk kabel men jag tycker att Microsofts alternativ "Microsoft - Xbox 360 Advanced RGB Scart AV Cable" på 260:- +frakt enligt ********* är för mycket. Någon som känner till något billigare alternativ men som är lika bra på att optimera bilden samt erbjuda optisk inkoppling?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2006
    Från
    Helsingborg
    Inlägg
    149
    Respekt
    19
    Läste detta "Oftast är det bara en av SCART ingångarna på tv:n som har RGB, så prova alla ingångar om du har flera på din TV. Använd den som ger superskarp bild och perfekta färger"

    kan det verkligen stämma? Hur stora är skillnaderna i bildkvalitet på ett ungefär mellan dom olika scart utgångarna på en normal tv? Är det så att skillnaden är extrem eller pratar vi marginaler?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är STOR skillnad mellan composite och rgb.

    HUR stor beror på hur bra bild tv:n i sig klarar att visa, hur bra kamfilter den har m.m.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2006
    Från
    Helsingborg
    Inlägg
    149
    Respekt
    19
    Jag menade den scart RGB kabeln som man kan köpa till sin xbox för ytterligare lite bättre bild, core maskinen levereras ju med en scart rgb kabel också men som inte är så bra som den alternativa plus att den alternativa kabeln har möjlighet för optiskt ljud.

    Jag menade bara om det kan stämma så som jag uppfattade det hela att en tv kan leverera olika bra bildkvalitet beroende på vilken av dom olika scart uttagen som används?

  6. #6
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    163
    Respekt
    22
    jo, det stämmer. Även om tv:n är utrustad med 3 scartingånngar, behöver bara 1 av dessa ingångar leverera full RGB signal. Bästa är att kolla manualen för tv:n eller pröva sig fram till vilen av scart ingångarna som ger bäst bild.

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag är rätt säker på att CORE levereras med en sån där composite (gul rca) + stereo (vit + röd rca) samt en scartadapter. Det är har INTE någonting med RGB att göra.

    Composite brukar jag uttala "komposkit"

    En RGB kabel har scartkontakten direkt på kabeln, och använder separata ledare och stift för röd, grön och blå färg vilket innebär att signalen kan gå mer eller mindre direkt till tv:ns bildrör (eller motsvarande elektronik för digitala paneler).

    KompoSKITvideosignalen måste först passera ett kamfilter som plockar ut det lilla som finns kvar av färginformationen som ligger intryckt i ett litet hörn av den stackars lilla gula kabelstumpen...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Min ps2 verkar helt plötsligt ha fått problem med RGB kabeln eller tvns scart? Hansi?
    By Kampfar in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-16, 18:32
  2. Alternativ till AR2
    By gaisarn in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-03-03, 22:49
  3. USBMOD/NEOKEY alternativ till Messiah?
    By jenlid in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-02-01, 15:38
  4. går det att använda sin gammla RGB - kabel till ps2?
    By Redcheat in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-04-14, 19:45
  5. Är det RGB eller ?? Vad gäller ??
    By GRiFFiN in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2000-12-03, 03:50

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •