Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 43

Diskussion: Nätverks problem(igen)

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    90
    Respekt
    21

    Nätverks problem(igen)

    Tja.
    jag försöker connecta 360n till min PC(winxp sp2)

    och det är som vanligt alltid något problem.

    har nyss installerat ett gammalt nätverkskort då routern jag försökt med har pajat.
    jag började med att prova köra samma nätverks-inställningar som man gjorde på gamla xboxen (192.168.0.1) och det funkade förstås inte. vad som hände var att mitt internet slutade funka. det kom nått meddelande som sa att datorn gav TELIA nån annan IP än vad det skulle ha.
    alltså. jag connectar till ett nytt nätverkskort och då blir det det fel på min ISP för han blandar ihop IP adresserna eller nått.

    då ställde jag in datorn på "erhåll en ip-adress automatiskt" och då står det "begränsad eller ingen anslutning på status"

    blir helt galen. nån som vet vad som kan göras?
    vill först och främst få igång nätverket så man kan streama. och sen eventuellt få igång LIVE så man kan tanka updateringar på spelen och så.
    För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    326
    Respekt
    20
    Du har alltså två nätverkskort i datorn.
    Det ena går rakt mot din ISP och det andra har en korsad kabel som går till XBOX'en?
    Vilka ip-adresser använder du på datorn och XBOX'en?
    Jag antar att nätverkskortet mot ISP'n är inställd för DHCP? ("erhåll automatiskt"). Det ska dock inte kortet mot XBOX'en, eller själva XBOX'en vara. Där är det statiska adresser som gäller.

    Antagligen är problemet att du specifierat en default-gateway på nätverkskortet som går mot XBOX'en. Den är helt onödig i ditt fall och riskerar bara att strula till det med din internet-anslutning.

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    90
    Respekt
    21
    japp. jag har två nätverkskort i datorn. den ena går som sagt till DSL modemet och ISPn och den andra(korsad) rakt in i xboxen.

    hur ställer jag in eller rättare sagt ställer jag inte in en default-gateway? det lär vara det som är problemet då när jag hade xboxen med statiska så krånglade det med ISPn
    För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    klicka på mitt namn kolla min sida se länken nätvekinställningar
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  5. #5
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    163
    Respekt
    21
    Jag körde också med två nätverkskort i datorn tidigare och hade inga som helst problem med gammla xboxen. Däremot funkade det riktigt dåligt med 360:n. Fick det att lira efter ett tag, men varje gång jag stängde av 360:n var jag tvungen att pilla med inställningarna för att det skulle fungera igen.
    Tröttnade till slut och testade istället med en speedtouch router och nu fungerar det klockrent, både kopplingen mot pc:n och mot live.

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    90
    Respekt
    21
    hmm pege. din sida verkar inte funka "Du har försökt att ladda en sida som inte finns på Passagens medlemsservrar"
    För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    90
    Respekt
    21
    försökte även att använda samma Ip range som ISPn "217.210.53.47"
    provade att ta samma fast .2 på nätverkskortet och .3 till xboxen
    gatewayen är .1

    hursom helst så var det samma prob.
    *xboxen ser inte datorn "IP failed" när man kollar på infon så står det nått om att gateway adressen är fel.
    *Internet slutar funka, antingen en IP konflikt nånstans, gaah blir galen
    För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    326
    Respekt
    20
    1. Nätverkskortet mot ISP ska ha "erhåll ip automatiskt"
    2. Nätverkskortet mot XBOX ska ha en statisk ip. Fyll bara i IP och subnetmask. Det får inte vara samma adress som mot ISP. Förslag: IP 192.168.1.1 Subnetmask 255.255.255.0
    3. XBOX ska ha statisk ip på samma nät som PC'ns nätverkskort. Förslag: 192.168.1.2 subnetmask 255.255.255.0 Här kan du också fylla i gateway, som isåfall ska vara datorns nätverkskort. I mitt exempel 192.168.1.1

    Då ska du kunna komma åt allt. Men XBOX'en kan inte komma åt internet. Börja där så löser vi det sen.
    Last edited by frejac; 2006-07-16 at 11:49.

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    90
    Respekt
    21
    okej. när jag ställde in det som du sa så fick jag fram följande:"your gateway did not respond to a network request"

    ps// ska jag lämna gateway fältet tomt i datorns nätverkskort?
    Last edited by klasminator; 2006-07-16 at 11:56.
    För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    326
    Respekt
    20
    Ok, vi tar en grundkurs:

    Om en dator ska kommunicera med en annan så börjar den med att titta om den andra datorn sitter på samma nätverk som den själv gör. Det görs med hjälp av ip-adress och subnätmask. Sitter den andra datorn på ett annat nät så måste han skicka den till en router som transporterar paketen över till det andra nätet. Den routern benämns (default) gateway.

    Du kan skippa gateway-inställningen just nu om du vill, eftersom xboxen just nu inte kommer komma åt internet. Men om vi sedan ändrar konfigurationen på PC'n som möjligör det så måste alltså xbox'en skicka nätverkspaketen som ska till internet via PC'n. Som alltså blir XBOX'ens default gateway. Datorns default gateway i sin tur är ISP'n. Men det konfigureras när du valt "erhåll adress automatiskt". En PC kan bara ha en default gateway. Specificerar du det på datorns båda nätverkskort vet alltså PC'n inte vilket kort den ska skicka trafiken på för att nå internet. Därför får du inte sätta någon gateway på PC'ns kort mot XBOX'en.

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    90
    Respekt
    21
    aah ok. tackar tackar. nu till mitt andra prob
    ändrade bara min förra post
    För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    326
    Respekt
    20
    Och det meddelande fick du varnågonstans? I PC'n? I XBOXen?

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    90
    Respekt
    21
    i xboxen. efter det står "IP failed" så trycker man på details eller nått liknande. och då står det
    För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    326
    Respekt
    20
    Det är helt okej att få ""your gateway did not respond to a network request" eftersom datorn just nu inte skickar vidare någonting ut på internet. Du borde inte få meddelandet om du tar bort inställningen för default gateway på XBOX'en.

    Men i varje fall så borde PC'n och XBOXen kunna kommunicera.

    Vad händer om du går till kommandoprompten på PC'n och skriver:
    ping 192.168.1.2

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    90
    Respekt
    21
    skickar signaler med 32 byte
    begäran gjorde timeout
    För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    326
    Respekt
    20
    Och om du skriver
    ping 192.168.1.1

    ?

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    90
    Respekt
    21
    svar från 192.168.1.1 byte =32 tid < 1 ms TIL=128
    För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

  18. #18
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    326
    Respekt
    20
    Ok, då finns det två saker som kan ha gått fel:
    1. XBOX'en har inte fattat den ip/subnätmask du skrivit in. (192.168.1.2/255.255.255.0)
    2. Kabeln mellan PC och XBOX är inte korsad. (crossover).

    Om du använder samma nätverkskabel som du hade till routern är det garanterat nr 2 som är felet. Du måste använda en korsad kabel.

  19. #19
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    90
    Respekt
    21
    hmm den bör vara korsad.
    ska kolla. bör ha en till liggandes
    För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

  20. #20
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    90
    Respekt
    21
    nyss provat med en annan kabel jag har. samma fel. men nu kan det ju vara så att båda skulle vara raka. går det att kolla på något sett hurvida det är så?

    annars blir det väl att investera i en router som är kompatibel med xboxen.
    För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

  21. #21
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    326
    Respekt
    20
    Om du håller kabelns kontakter brevid varandra, så kan du jämföra hur färgerna på de små trådarna sitter. Om de ser likadana ut i båda ändar är den rak.

    edit: sen kan man väl säga så att om hela kabeln är gul så ökar sannolikheten att den är korsad. Men det behöver inte vara så.
    Last edited by frejac; 2006-07-16 at 12:30.

  22. #22
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    90
    Respekt
    21
    tack för infon. så klart så var båda kablarna raka. ber om ursäkt för allt du har fått gått igenom
    kunde svära på att den första kabeln var korsad då jag frågade först innan jag handlade den på clas ohlsson.

    hursom helst. då blir det att investera i en ny router
    har en gammal Topcom skyr@cer hemma. men den är nog inte kompatibel med xbox live
    För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

  23. #23
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    har du en router så kan du köra med raka kabler mellan routern & xboxen
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  24. #24
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    326
    Respekt
    20
    Haha det är lugnt. Lycka till.

  25. #25
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Rak eller korsad kabel?
    Rak TP kabel är den vanligaste varianten och används mellan tex dator och switch eller vägguttag. Korsad kabel används för direkt anslutning mellan två lika enheter, tex switch-switch eller nätverkskort-nätverkskort.
    De flesta hubbar och switchar har minst en sk Uplink-port med möjlighet att byta mellan korsad/rak i själva kontakten. Nyare nätverksenheter har sk Auto-MDI/MDIX på sina portar. Denna funktion känner av om kabeln är rak eller korsad och ställer om sig automatiskt.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  26. #26
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    90
    Respekt
    21
    Har nu kopplat i routern och allt sånt. lämnade IPn så som frejac sa det. och nu står det IP confirmed. men dock så står det Computer failed.
    är det kanske några speciella ports man ska öppna på routern?
    För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

  27. #27
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    har konfigureratroutern, sätt den på DHCP?
    Vad är det för ett märke olika märken har olika ipnr till den tex D-link har 192.168.0.1 eller 100.
    I webläsaren skall du skriva in http://192.168.0.1 då kommer du till et webbaserat GUI.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  28. #28
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    90
    Respekt
    21
    DHCP är enabled. och ipn till routern är "192.168.1.100"
    För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

  29. #29
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    du har inte skrivit ngt i XP ip config för nic kortet det skall stå tomt
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  30. #30
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    90
    Respekt
    21
    hur menar du?
    det enda jag ställt in är i xboxen. jag bytte IPn till 192.168.1.103(så jag skulle hamna mellan DHCP serverns start IP och end IP
    För nordmännens raseri, Bevare oss du milde gud

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. USB nätverks adapter på internet??
    By oflax in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 17:27
  2. nätverks kortet är trasigt Byta ut?laga?
    By Ganon in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 15
    Senaste inlägg: 2004-09-05, 08:08
  3. nätverks hjälp tack
    By fatazzgamer in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-11, 20:19
  4. Nätverks kort till xboxen
    By Cassa in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-03, 16:08
  5. twistad nätverks kabel
    By makke in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 15
    Senaste inlägg: 2003-01-14, 21:49

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •