Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 54

Diskussion: Fungerande Sata pci kort

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    58
    Respekt
    19

    Fungerande Sata pci kort

    Alright efter många om och men så hittade jag till slut ett sata pci kort som fungerade. Flashade min egen och brossans Hitachi spelare helt utan problem. Finns säkert någon där ute som precis som jag slitit sig i håret och letar efter ett sådant kort som inte kostar en mindre förmögenhet.

    Iaf så köpte jag mitt kort på kjell & Company och det heter STlab SATA+IDE kontrollerkort, artnr: 38787, och det kostade 399kr. Fungerade klockrent!

    Hoppas det var till hjälp.

  2. #2
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    45
    Respekt
    18
    Alla Sata pci kort som jag provat har fungerat att flasha Hitachi spelare med, MEN inget av mina kort fungerar att flasha Samsung spelare med...
    Så det vore mycket intressant att få veta om ditt kort "STlab SATA-IDE" fungerar till även Samsund spelare?

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    58
    Respekt
    19
    testade några andra pci kort som inte hade via chipet och dom funkade inte. Testade även på en dator med msi moderkort och fick samma resultat där. Blev överlycklig när detta kortet fungerade. Har en god vän som har en samsung läsare men han envisas om att inte flasha. Lyckas jag övertala honom lovar jag att posta resultatet här

  4. #4
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    KjelloCo säljer ett pci-kort med vt6420 chipset som fungerar med T-S för 399, vet inte om det är samma som du köpt.

  5. #5
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    45
    Respekt
    18
    Och, jag har nu beställt 1st kort på KjelloCo..
    Vi får hoppas att detta fungerar.

    Till "BuBBa123", fungerade kortet direkt till T-S eller var du tvungen att editera MTKFlash.exe..?

    /Jeppe

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    58
    Respekt
    19
    Yupp Bubba det är samma kort som jag köpte. Med andra ord så fungerar det både med Hitachi och Samsung....

  7. #7
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av JePpA99
    Och, jag har nu beställt 1st kort på KjelloCo..
    Vi får hoppas att detta fungerar.

    Till "BuBBa123", fungerade kortet direkt till T-S eller var du tvungen att editera MTKFlash.exe..?

    /Jeppe

    MTKFlash hittade kortet och dvdn, men för att vara på den säkra sidan så använde jag "MTKFLASHvia.EXE" som finns att tanka lite var som.

  8. #8
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    45
    Respekt
    18
    Jag har nu fått mitt "ST LAB" kort.
    Kortet är installerat och fungerar.
    Jag har kopplat till min "TS-H943" (Toshiba dvd) via Sata och kopplat strömmen via "Team Xecuter Connectivity Kit".
    Problemet är att kortet inte hittar min TS-H943 när jag startar upp datorn.
    Jag har provat att koppla till en std IDE HD på kortets ide anslutning och detta fungerar finfint.
    Men så snart jag kopplar till min TS-H943 så meddelar sata-kortet efter ca.1min att det är ngt fel på enheterna.
    Jag har provat att koppla bort alla andra enheter och bara startat med Toshiba driven ansluten men det hjälper inte.
    Jag har sedan tidigare fixat ett flertal Hitachi spelare via mitt "Team Xecuter Connectivity Kit" så jag vet att detta fungerar.

    Jag vet att man skall ställa Sata kortet till "Native/Ide" och inte "raid" men eftersom min dvd inte hittas har jag ingen möjlighet att ändra inställningarna.

    Några tips?

  9. #9
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    45
    Respekt
    18
    Hej Igen.

    Meddelandet jag får är följande:
    "
    Scan Devices, Please Wait
    HardWare Initiate failed, please check device!!!
    The Bios does not be installed.
    Press <g> to continue!
    "
    Hur gjorde du (BuBBa123) när du fick kortet att hitta din dvd-läsare.??
    Kopplade du bort samtliga andra enheter? Skall jag ändra några inställningar i mitt moderkorts bios?

    Tacksam för hjälp..

  10. #10
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av JePpA99
    Hej Igen.

    Meddelandet jag får är följande:
    "
    Scan Devices, Please Wait
    HardWare Initiate failed, please check device!!!
    The Bios does not be installed.
    Press <g> to continue!
    "
    Hur gjorde du (BuBBa123) när du fick kortet att hitta din dvd-läsare.??
    Kopplade du bort samtliga andra enheter? Skall jag ändra några inställningar i mitt moderkorts bios?

    Tacksam för hjälp..

    Jag kopplade ur alla ide och sata kablar förutom floppyn ur burken sen kopplade jag bara i satakabeln, startade xboxen och sedan datorn.

    Jag har senare märkt att datorn kan hänga sig eller inte alltid hitta läsaren vid boot, men då är det bara att starta om så funkar allt perfekt.

    Är du säker på att du köpt stlab kortet med VT6420 chipset? KjelloCo säljer nämligen stlab-kort med helt andra chipset med, som inte fungerar med TS-läsaren.

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Jag köpte ett likadant kort idag och upplever samma problem. (KjellCo prodnr. 38787).

    Men precis som BuBBa123 skriver, det är bara att stänga av och starta om igen. Emellanåt hittar den inte DVD'n men oftast gör det den.

  12. #12
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    45
    Respekt
    18
    Japp, köpte rätt kort..
    Jag har provat att köra Toshiba dvd´n på båda sata kanalerna, har provat att köra
    mitt "Connectivity Kit" utan att ha "Mode B" inkopplat, i detta läget levereras bara ström.
    Skall prova att starta upp kortet med en sata hd och sedan koppla över till dvd´n innan jag kör MTKFLASHvia.EXE, har läst att detta skall kunna fungera.
    Om inte detta hjälper så får jag hoppa över mitt Connectivity Kit och prova att köra dvd´n via xboxen.
    Tack för all hjälp.

  13. #13
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    45
    Respekt
    18
    Hej igen.
    Har nu kört med ström från Xboxén.
    Startade först upp boxen startade sedan upp datorn med endast floppy/grafikkort och satakort inkopplat, provade sedan omvänd ordning.
    Har provat att starta om dator med boxen på, starta boxen efter attjag startat datorn, startat med dos diskett och sedan startat boxen och kört MTKFLASHvia.exe och vise versa.
    Har även provat att starta upp datorn med sata hd inkopplad, bytat till toshiba när datorn är igång och kört MTKF...
    Har även satt i kortet i en äldre dator (gammal PII maskin) som även denna är strippad på allt utom floppy,grafik,minne,sata kort..
    Varken satakortet eller MTKFLASH hittat min Toshiba

    Toshiba dvd´n jag försöker flasha är av följande typ:
    Model:TS-H943A
    F/W = ms25
    H/W : 005
    Ver.A
    January 2006

    Detta är från en Xbox360 som inhandlades för ca. 1vecka sedan på Elgiganten.

    Jag ger snart upp, någon som har några ideér...?
    Har läst att jag skall stänga av IDE funktionen i bios men detta gäller väl bara maskiner som har SATA kontrollern på moderkortet?

  14. #14
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    45
    Respekt
    18
    Jag har efter flera dagars slit fått kortet att hitta min Toshiba.
    Har läst alla forum jag kan hitta..
    Jag startar först upp boxen med sata kabel kopplad från dator till dvd.
    Sedan startar jag upp datorn, när kortet börjar söka efter enheter drar jag ut sata kabeln från dvd´n och sätter i den igen..
    Nu hittar sata kortet min Toshiba Dvd, MEN MTKFLASH hittar fortfarande ingen énhet..

    Några tips...?

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    92
    Respekt
    20
    Funkar STlab kortet på hitachi 47DH?

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    58
    Respekt
    19
    Ja det fungerar med hitachi dvdn. Har gjort 2 hitachi med det kortet och det fungerar utmärkt.

    Fick hem en samsung dvd från en polare som ville ha flashat och precis som Jeppa99 så hade jag stora problem med att få kortet att hitta den. Fick typ starta om datorn och boxen 15gånger innan den dök upp (drog ut alla ide kablar oxså ska tilläggas). Sen ville inte mtkflash hitta den, inte ens mtkflashvia ville hitta den. Så jag fick gå in och hexedita mtkflash filen och lägga till mitt kort den vägen. Efter det fungerade det fint. Behöver du hjälp med att få igång det fortfarande Jeppa99 så släng iväg ett mail till mig på noztradamus@gmail.com så hjälper jag dig så gott jag kan.

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    79
    Respekt
    22
    Verkar vara problem att hitta igen Samsugspelarna men Hitatchispelarna hittar den igen lätt, eller?

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    58
    Respekt
    19
    Ja det var betydligt svårare med Samsung spelaren men den hittade den till slut. Men för att få mtkflash att hitta den fick man gå in och ändra lite i mtkflash filen.

  19. #19
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    79
    Respekt
    22
    Okej, blir kanske till att beställa ett sånt här kort.

    EDIT Har nu beställt efter det. Nån som testat till Hitachi 46DH?
    Om det nu är någon skillnad...
    Last edited by Jonnte888; 2006-08-10 at 02:41.

  20. #20
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    45
    Respekt
    18
    NOZTRADAMUS, DU ÄR EN KLIPPA!!!
    Tack för att du editerade min Mtkflash.
    Mitt kort hittade inte DvD´n men det gjorde Mtkflash direkt.
    Behöver inte ens koppla från mina ide enheter.
    Läste ut orginalet, plockade ut min dvd-nyckel och slängde in den i xtreme30.bin med hexeditor.
    Flashade in editerad xtreme3.0, skruvade ihop maskinen.
    Tog ett spel i högen,laddade boxen, & ALLT FUNGERADE PERFEKT..

    Tusen Tack..

    Känns ju lagom roligt att man hann beställt nytt kort (SYBA SY-VIA-150R PCI SATA /IDE Combo RAID) som är på väg från USA..

    /Jesper Olsson

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    92
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av JePpA99
    Känns ju lagom roligt att man hann beställt nytt kort (SYBA SY-VIA-150R PCI SATA /IDE Combo RAID) som är på väg från USA..
    sälj det till någon bara

  22. #22
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    58
    Respekt
    19
    thihihi....som du säger Kul att det fungerade, alltid kul när man kan hjälpa en broder i nöd.

  23. #23
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Provade detta och det funkar.
    STlab A 180 Raidkort PCI från Kjell. Låst till Raid mode pga eprom.
    Bootade med dvd-brännaren, flashade med Birdy fixed.
    Hitachi 47.

  24. #24
    Registrerade
    Dec 2001
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Någon som vet om detta kort funkar till Hitachi?
    http://www.datorbutiken.com/home/def...oduct=SATA-200
    Jag vet inte om det är ok att länka, men PSXCare säljer ju inte sådana kort...

  25. #25
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    77
    Respekt
    19
    Får man ställa en dum fråga? Vad behöver man mer än ett sata-kort? Förmodligen någon form av sladd.. Men vilken? Ingår kanske vid köp av sata...?

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    92
    Respekt
    20
    sata kabel. brukar följa med moderkort och kontroller kort.

  27. #27
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    92
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Bigg_P
    Någon som vet om detta kort funkar till Hitachi?
    http://www.datorbutiken.com/home/def...oduct=SATA-200
    Jag vet inte om det är ok att länka, men PSXCare säljer ju inte sådana kort...
    Ta reda på vad det är för chipset på kortet

  28. #28
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Boonz
    Ta reda på vad det är för chipset på kortet
    Hur gör man det?

  29. #29
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Hejsan, har suttit och läst igenom det mesta på det här forumet och nu har jag registrerat mig

    Det där SATA-kontrollerkortet på Kjell & Co som nämns i första inlägget, ingick det en SATA-sladd i det?
    Såg att dom bara tar 100kr(!) för kortet nu och tänkte beställa när jag vet om det ingår en kabel eller inte, om inte så måste jag beställa en sådan också!

    MVH

  30. #30
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    78
    Respekt
    21
    Det ingår två SATA-sladdar till det kortet. Beställde själv ett i förra veckan som jag fick hem i förrgår.

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Fyra månader klarade sig 360. (OFFICIELLA 360 dvd firmware hack tråden!)
    By Triton242 in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Inlägg: 747
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 20:42
  2. USB - SATA, går det?
    By Aragorn-noob in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 21:47
  3. Behöver hjälp med SATA kort
    By Leon_azzro in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 09:42
  4. Tv genom Xbox med TV kort?
    By almqvist in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 02:33
  5. Datel 16 Mb kort
    By usm76 in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2002-03-10, 13:09

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •