Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: XenoFX

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    XenoFX

    Hej jag har precis lött fast mitt XenoFX chip. När jag startar xboxen med chipet så startar den om 3ggr varpå den sissta gången blinkar leden i fram rött och grönt. tv'n är svart. Jag har läst att detta skall tyda på att det är något fel i bioset. Jag har även läst det att det har levererats XenoFX chip utan BIOS kan detta stämma och i såfall vad gör jag?

    Jag kan även tillägga att ifall jag startar boxen utan att jag har chipet inkopplat så startar boxen som vanligt.

    //Kalf

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Blinkar Grönt/Rött:
    Antagligen ett dåligt chip eller en dålig BIOS-version.
    Om XBOXEN inte har något chip monterat och inte är flashad med en dålig BIOS-version eller så är det antagligen något som är sönder på moderkortet.
    Kontrollera även IDE-kabeln. Är t.ex. kabeln vänd åt fel håll i någon av enheterna så får man detta fel.

    Ett svar till men som är kan bli på Alladin:
    Problem: När jag vill starta originalbios så går det inte, den startar om tre gånger för att sedan blinka grönt.
    Svar: På vissa boxar måste man dra en extra kabel mellan punkterna "d0" och "x" på aladdinchippen för att det skall fungera med chippet avstängt.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    rätta mig ifall jag har fel, men borde det inte vara fel på chipet ifall xboxet fungerar som det skall då man kopplar bort pinheadern.

    Vad skall jag göra åt detta?

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    jag skrev ju ett antal ex läs dom
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jag har kollat IDE kablarna, jag har testat att löda dit D0 och x var det något mer?

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Kolla alla lödningar, så att allt verkligen har kontakt med det som det ska och inget annat, kolla också så att du inte har råkat bränna sönder några komponenter på moderkortet...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jag får väll kolla det en gång till då. Jag återkommer med resultat, men vad skall hända då man startar xboxen för första gången efter att ha kopplat in chipet. Vad händer ifall det inte är jag som gjort fel?

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Ja om det är fel på chippet får du väl lämna tillbaka det där du köpte det och få pengarna tillbaka, eller ett nytt chip. Vad som händer "första gången" är olika beroende om det finns ett bios inlagt redan eller inte, men det ska inte blinka rött/grönt iaf...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Låter som felaktig lödning av lpc/pinheader eller lpc rebuild
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jag testade med att löda om LPC/pinheadern utan något annorluda resultat. Jag lödde även D0 direkt till jord för då skall(väll?) chipet starta med engång utan man måste trycka ner knappen i 1sec? Men man kan inte stänga av det? Om D0 gör detta, vad gör då L1 och BT?

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Löd D0 från chippet till D0-punkten på moderkortet, sen löder du BT från chippet till BT på moderkortet, L1 kan du strunta i, det är bara så att front-lampan kan lysa i lite annan färg när hdd:n laddar eller något sånt...

    Har du en 1.6 xbox? Isåfall har du gjort en komplett lpc-rebuild? Alltså dragit 5 kablar under moderkortet?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •