Visar resultat 1 till 20 av 20

Diskussion: Mystisk Xbox som inte bootar

Registrerade
    Jun 2003
    Respekt
    22

Mystisk Xbox som inte bootar

Hej!

Jag har en xbox som är flashad för ca 1 år sedan. Det sitter inget chip i den. Nu till det märkliga. Den vill oftast inte boota. Jag hör att den snurrar igång och att det knattrar lite från hårddisken. TVn byter till AV-kanalen, men ingen bild och inget ljud kommer. Jag får heller ingen blinkande lampa i olika färger, utan power-lampan lyser grönt som vanligt.

Jag har provat att köra i en Superdisk, men det gör ingen skillnad.

Är det någon som har en teori om vad som kan vara fel?

Skulle vara väldigt tacksam om jag hittade en lösning på detta.

/balrog

Registrerade
    Jun 2003
    Respekt
    22
    Nu har jag öppnat boxen och kikat runt lite. Kan inte se något uppenbart fel i alla fall. Satte ihop allt igen, men ingen förändring. Har inte fått igång den på ett par dagar nu :-(

Kan det vara hårddisken som är kaputt? Borde inte den gröna xbox-blobben synas ändå? Laddas den från hårddisken?

/balrog

Registrerade
    Jun 2003
    Respekt
    22
    Ingen som har någon aning?

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22
    Inte en jevla aning, men en bra början är väl att felsöka. Ta tex. en hårddisk som du vet fungerar och sätt i den, se om det blir samma problem också samma grej med nätkort och moderkort om du har möjlighet...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

"Har du inget och göra, skriv en guide!"

Registrerade
    Jun 2003
    Respekt
    22
    Ursäkta en kanske dum fråga, men kan jag ta vilken hårddisk som helst? Jag har t.ex en hårddisk i en annan xbox som också är flashad. Går det att ta den och stoppa i?

Vet att jag inte kan stoppa i en annan xbox-originaldisk än den som satt i från början pga att de är låsta.

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22
    Det måste vara en IDE 3,5, och den måste vara upplåst, och jumpra den till master. Om du har en sån hårddisk så är det bara att prova med den...

Föresten, kan du få igång den orginal?

Registrerade
    Jun 2003
    Respekt
    22
    Jag har inte kvar original-hårddisken till boxen. Dessutom är det ju flashat bios på den så jag kan inte stänga av något chip och så för att testa om den startar då.

Är det så att xbox-loggan laddas från hårddisk, eller finns det i biosen? Jag kommer ju inte ens till någon logga.

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22
    Xbox-loggan laddas inte ifrån hdd:n, tror det är från bioset den kommer. Jag skulle rekommendera att du får ett chip insatt och provar med det...

Registrerade
    Jun 2003
    Respekt
    22
    Usch. Det krånglar till det hela... Märkligt fel det här eftersom den har startat lite av och till tidigare. Undrar om det är nätdelen det kan vara fel på då? Skulle ju vara mycket jobbigt om det var moderkortet som var blåst.

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22
    Jag funderade på nätdelen, fast då skulle ju inte xboxen få någon ström alls och dioderna skulle inte lysa. Nej jag tror ärligt talat att antingen är det något fel på moderkortet eller så har ditt flashade bios pajjat på något sätt. Se om du kan få ett chip insatt, om det fortfarande inte fungerar så är det förmodligen fel på moderkortet...

Registrerade
    Jun 2003
    Respekt
    22
    Hmmm. Kan det kanske vara så att nätdelen levererar ström, men inte tillräckligt mycket, eller nåt? Jag hoppas bara att det inte är moderkortet för då känns det som att det är lika bra att ge upp.

Vi får se om jag kan lyckas hitta någon som kan testa med ett chip. Tack så mycket för hjälpen sålänge, rejjo!

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Om hårddisken strular kan uppstarten bli konstig, men MS loggan brukar komma upp fort ändå, däremot seeeegar det som fan när t.ex evo-x loggan skall upp. Och ibland har strulande hårddisk berott på strulande nätdel.

Generalfelet är sönderklämda kablar när någon använt våld när kablarna hamnat under hårddiskvaggans fötter.

Byte av nätdel och hårddisk är ju snabb och enkel felsökning innan man börjar ge sig på moderkort och chip.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jun 2003
    Respekt
    22
    Jag har ju en xbox till. Kan jag på något lätt sätt se om det är samma nätdel på dessa 2 så jag kan prova att bara skifta?

Visst skiljer sig nätdelarna mellan xbox-versioner (1.0, 1.1 osv)?

Jag vet att det är Samsung-läsare i båda boxarna i alla fall.

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22
    Du får öppna båda xboxarna och kolla om nätdelarna är likadana, är de det så kan du prova byta dem, hårddisk går att byta oavsett version.

Registrerade
    Jun 2003
    Respekt
    22
    Hej!

Har nu mekat lite hemma på lunchen. Testade att skifta hårddiskar, men det gav ingen framgång. Nätdelarna har olika kontakter så de vågar jag inte ge mig på... Den box som inte startar hade en bred kontakt med 2 rader stift. Den andra hade bara 1 rad med stift på kontakten.

Har plockat loss nätdelen från den xbox som inte startar och tänkte att man kanske kunde mäta den på något vis och se om den ger rätt spänning. Är det någon som vet vilken spänning nätdelen ska ge?

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22
    Inte jag iaf, och nej du kan inte byta nätdelarna om de har olika kontakter. Du kanske har någon polare med en xbox som har likadant nätagg som du? Isåfall kan du ju kanske låna hans och prova. Om det fortfarande inte fungerar då så återigen, få ett chip installerat. Annars har jag har slut på förslag, tyvärr...

Registrerade
    Jun 2003
    Respekt
    22
    Tack så mycket för hjälpen, rejjo!

Jag ska höra runt bland polarna och se om det är någon som kan hjälpa mig.

Registrerade
    Jun 2003
    Respekt
    22
    Äntligen så har då denna historia fått ett lyckligt slut!!! Med hjälp av en lokal förmåga har jag nu en fungerande xbox igen! :-)

Problemet berodde på 2 saker vilket gjorde felsökningen betydligt mer komplicerat. Ska försöka mig på en förklaring. Kommer inte exakt ihåg vad killen som lagade den sa, men:

Nätdelen var hel, men att sätta i ett chip och försöka boota från det fungerade ändå inte. Detta ledde till slutsatsen att det var något fel på moderkortet (grafikchippet) och att min kära xbox endast kunde användas som reservdelar.

Efter lite mätande på moderkortet visade det sig dock att grafikchippet fick signal som det skulle så det borde inte vara något fel på det heller.

Summa summarum. Bioset i boxen hade blivit korrupt. Dessutom hade boxen ställt om sig till NTSC och 720P eller nåt sånt vilket resulterade i att det inte kom någon bild även om man satte i ett chip och försökte boota från det (med vanlig scart-kabel till TVn).

Med hjälp av en Enigmah Videoswitch boot-disc som ställde om boxen till lågupplöst PAL samt ett chip så fungerar nu boxen igen!

YIPPIEE!!!!!

/balrog

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Det var nog tvärt om med ett FUNGERANDE CHIP, med ett FUNGERANDE BIOS på kunde en Enigmah Videoswitch boot-disc som ställde om boxen till lågupplöst PAL
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Jun 2003
    Respekt
    22
    Så sant som det är sagt :-) My bad...

/balrog

Liknande diskussioner

1. XBOX som inte går att modda!?
    By raxelg in forum SmartXX Support
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 23:54
  2. Varning! Handla inte av ********...oseriösa
    By marshmallow in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-10-04, 18:37
  3. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 01:28
  4. Kommer inte in på xbox via ftp som förut..
    By bompa86 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2004-02-18, 13:55
  5. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 11:45

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner