Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: Ny Hitachi firmware patch - löser timeout problemen när man startar backups

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Ny Hitachi firmware patch - löser timeout problemen när man startar backups

    En ny xbox 360 hacker, Geremia, har börjat titta närmare på mediakontroll rutinerna i hitachi firmware. Han har släppt en patch till firmware version 47 som helt enkelt kringgår några av dessa rutiner vilket gör att brända skivor accepteras fortare vilket i sin tur löser problemet med "timeout" i xbox 360 dashboard.

    Resultatet blir att brända spel startar lättare och snabbare.

    Vi skall laborera med patchen under veckan. Räkna med att den släpps till samtliga versioner av Hitachi inom kort.


    Klippt från xboxscene:

    Hitachi-LG Xtreme FW Dashboard Timeout Solved
    >> From Geremia on xboxhacker.net:
    Just started to learn asm 4days ago, here is my first work... well, work... it's just a little patch but it was very hard and funny for me to start from zero, read panasonic pdfs, configure idapro, compile mn103 plugin by gropeaz, djhuevo script (thanks)...and find the area (0x9DC 0x9DD 0x9DE....are ... what?!?! just internal ram/cache?!?) where the phisical format information is cashed, then skipping some checks about them.
    I would have patch the phisical format information in memory, but i don't know where to inject the code (too early, too late...)
    I've to study a lot more.

    This solves the problem of dashboard timeout when DVD+R DL bitsetted is inserted.
    Problem is not about cheap media or laser pot, is not in reading at all, is only about media check routines, so skipping some checks does the trick.
    About not bitsetted media, I've only 1 crap not-bitsetted DVD+R DL found in trashcan, it doesn't read the SS, maybe it works for you.

    For now, the ppf patch for 47 firmware, sector 34000, so untouched sector by c4e firmware, you can patch it over any existing fw (at the moment).
    Apply the ppf patch to the un-encrypted firmware v47, then encrypt and flash sector 90034000.
    something like: flashsec47_win K patched-e.bin 90034000 1000
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    435
    Respekt
    20

    nice

    mm nice bara o vänta på en ny FW med detta i flash.bat kommer garanterat en 1.2r2 eller en 1.3 FW version inom 24 timmar

    då e det dags o gå från 1.1 till det nya trött som fan o starta om med laddnings kittet varje gång man vill spela nått annat!

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Finns ju "Same as Birdy flasher V2.1 7in1 (all version) with xtreme 2.0 for xbox360 Hitachi-LG drives but with geremia patch ;-)"

    Description:
    Same as Birdy flasher V2.1 7in1 (all version) with xtreme 2.0 for xbox360 Hitachi-LG drives but with geremia patch ;-)

    -----------------------------------------

    Birdy flasher v2.1 7in1

    Description:
    This is the birdypack 2.1 for xbox360 Hitachi-LG drives with : Birdyflasher 7in1 version (32 36 40 46 47 58 and 59)/ For the Version 46 it include the xtreme 2.0 (xtreme 1.2 and F900 merged). The F900 core is actived only in modeB.

    Kom ut idag vid 15.45
    Last edited by pege63; 2006-07-25 at 20:34.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Tog mig 10 sekunder att göra en egen batfil för nya patchen

    "copy con blablabla.bat" rockar i DOS :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2001
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Så är det XTREME v1.3 from nu när man köper x360 hos er?

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ja om det är så det heter nu så är det väl det :-)

    Alltid dagsfärska 360 firmwares på psxcare...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2001
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Ja om det är så det heter nu så är det väl det :-)

    Alltid dagsfärska 360 firmwares på psxcare...
    Ah oki. Då måste jag fråga: Har du märkt någon skillnad på hitachi efter att "geremia-patchen" applicerats?
    Folk verkar vara överens om att den laddar spelen snabbare, men är den fortfarande lika känslig för vilken media/brännare som används?

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    21
    Jag kör med nya germania, å den e KANON !!! , läser skivor brända med NEC-3550 och med pionner 111D, laddar oxå grymt snabbt...
    /matt

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    435
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av matt908
    Jag kör med nya germania, å den e KANON !!! , läser skivor brända med NEC-3550 och med pionner 111D, laddar oxå grymt snabbt...
    /matt

    vad hadde du för FW innan du slängde in den nya 1.3?

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Nu kom åxå:

    Birdy flasher v2.2 7in1

    Description:
    Friendly Flasher (Windows application) for Xbox360 Hitachi-LG drives which includes Xtreme hack 1.3 for all versions (32 36 40 46 47 58 and 59) and 2.0 for 46 versions. NEW FEATURES: - Support all firmware version - Geremia tweak - version 1.3 - Greeting windows, you know what version of firmware your flashing - Upgrade a firmware over an existing xtreme - Reverse patch without original.bin - *Customizable firmware : you can select the tweak you need : tray tweak, f900, geremia etc..* see screenshot - New functions in SCP. - You can repatch a allready patched firmware (if you change a option) - Extra tool include : scpcreator.

    -------------------------------------------------------------------

    GaryOPA Xtreme v1.3 Hitachi-LG Firmware 7in1

    Description:
    "GaryOPA" Xtreme hacked 7-in-1 Xbox360 DVD drive firmware patcher. Now patches Hitachi-LG v32, v36, v40, v46, v47, v58 and v59 DVD drive firmware to boot backups. Flash and patch tools for windows included. Check the included !README!.TXT for details. (keyword: XTRM-HITACHI-7IN1-V1_3.RAR) New in this rel: Geremia dashboard Timeout Fix for all FW versions and improved flashing/restoring.

    ---------------------------------------------------------------------
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  11. #11
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Postal
    vad hadde du för FW innan du slängde in den nya 1.3?


    Jag körde med
    "GaryOPA" Xtreme v1.2 firmware for all Hitachi's v32 / v36 / v46 / v47 / v59, men läste mig till att det var bäst att gå tbx till org.bin innan man flashade nya..., så det gjorde jag, sedan körde jag på med birdy

    /matt

Liknande diskussioner

  1. startar om när man trcker på eject.
    By satanas in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-15, 07:23
  2. Problem vid bränning med Nero
    By lintax in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-08-16, 22:19
  3. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  4. Fel meny när man startar xbox :|
    By xermi in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-09-21, 23:47
  5. Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-05-04, 16:18

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •