Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Vad skall göras?

Registrerade
    Oct 2005
    Respekt
    0

Question Vad skall göras?

Hallå där

Ledsen om detta kom i fel kategori men jag visste inte vart jag skulle lägga den.

Jo, det är så att jag skulle hjälpa en polare idag med att få igång sitt chip i sin xbox.
    Han har ett chip monterat, men han vet inte vad det heter, och han har inte använt chippet något eftersom det inte verkar finnas någon mjukvara installerad.

Jag tänkte vara smart och sätta in superdisc skivan men den startar upp msdashboard och känner inte igen skivan. Hur ska jag göra för att få boxen att starta och installera allting? Just nu har han chippet i onödan, för den spelar inga brända skivor och startar bara msdashboard.

Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sweden
    Respekt
    22
    Öppna boxen och beskriv hur chippet ser ut ev. bild på den + skriv in alla nummer som står på det chippet.
    Kan hända att det är ett chip i som kräver att man ska hålla in ev power knappen i 1-2 sekunder eller att du ska trycka på knappar i en viss ordning.
    Bränn superdisc på en dvd-r för att vara säker att boxen ska känna igen skivan så bra som möjligt.

Registrerade
    Oct 2005
    Respekt
    0
    Nu har han fått reda på att det är ett Alladin chip.

Trycker man på ON knappen startar den och kommer in i msdashboard, och håller man in den så stannar hela Xboxen upp (typ som om den startar för att sedan reboota på en gång) och kommer in i msdashboard..

Måste man få in något BIOS eller liknande för att det ska fungera eller vad skall jag göra?

Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sweden
    Respekt
    22
    Har du prövat använda superdisc med chippet activerat d.v.s hålla inne 1-2 sekunder.
    Om inte det funkar så kan det vara så att bioset är fuckat.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    1: Ett snabbt tryck på xboxens powerknapp gör att xboxen startar UTAN att aktivera chipet. Då fungerar xboxen precis som vanligt, man kan använda XBOX Live osv.

2: Håll in xboxens powerknapp i en sekund vid uppstart så startar boxen med chipet aktiverat. Beroende på vilket BIOS du använder så kan du nu köra Linux, Evolution-X, XBOX Media player osv. I detta läge är chipet "skyddat" mot biosuppdatering.

3: Håll in xboxens powerknapp i två sekunder. Nu aktiveras chipet precis som punkt 2, men det är även "öppnat" för biosuppdatering.

Detta chip levereras med "Legal Cromwell flash BIOS". Om du vill använda ett annat BIOS måste du bränna en CD med det bios du vill använda som BIOS.BIN (256K) och starta xboxen enligt punkt 3 ovan.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Oct 2005
    Respekt
    0
    okej.. jag börjar förstå...

Var inne på #Xbins och letade efter alladin bios men det finns ju inget speciellt för alladin.. e det evolution X som gäller då? (EvolutionX M8 Bios_v1.6.rar)
    den verkar vara under 256k
    Last edited by maRiaChii; 2006-08-04 at 11:08.

Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sweden
    Respekt
    22
    Vad är det för version av xbox 1.0-1.6

Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sweden
    Respekt
    22
    Har du en 1.6 rekommenderar jag evox m8_plus(1.6)
    Har du en 1.0-1.5 rekommenderar jag evox m8_plus eller
    4983, Om du har hårddisk större än 137gb så välj bioset med filändelse 4983.67 annars det andra 4983.06.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Ser ingen anledning till att köra gammla bioser längre, har du ett chipp som har minst 512kb bank så flasha hellre med x2_5035_v16plus_512k.bin om du har en V1.6 xbox eller x2_5035_512k.bin om du har en V upp till 1.5.
    Dessa bioser har ett inbyggt LIVE skydd, du kan ladda ner dom om du klickar på mitt namn går till min sida & ja dom har stöd för part F & G.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Oct 2005
    Respekt
    0
    tack så¨mycket för hjälpen allihopa.. ska genast testa detta, men jag väljer nog ett som är 256k eftersom jag inte vet vilket alladin chip det är (för det kan väll gå illa om man flashar ett 256k chip med ett 512k bios har jag hört).
    Återkommer med resultat....
    tack än en gång =)

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Om du flashar via "system utils flash bios" spelar det ingen roll vilken storlek du väljer då den flashern "automatiskt" ser till att en 256K bios flashas in 4x efter varandra i ett 1024k chip. Flashar du med xflash under "Apps" så måste du välja ett 1024K bios.

Men alladin chip har en 256kb bank så då kan du ladda ner x2_4983.06_256k.bin om du har en F part & en HD upp til 200GB, eller x2_4983.67_256k.bin som har en F & G part för HD över 250GB och mer för xbox upp till V1.5.

Har du en V1.6 skall du ha EvoX M8plus_16.bin bios

Registrerade
    Oct 2005
    Respekt
    0
    En sak till.. har tankat bioset x2_4983.06_256k.bin
    Men jag kan inte bränna det med varken nero eller dvd decrypter.. den känner inte igen .bin filen och vägrar att bränna.
    Why why why? =(

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det är inte en ISO fil som skall brännas, det är en .BIN fil som skall flashas.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Läs längre ner/upp där jag skrivit hur den skall flashas

Liknande diskussioner

1. vet inte vad jag skall göra...
    By tiito78 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 10:04
  2. Vad måste jag göra för att kunna
    By Yaki in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Senaste inlägg: 2004-08-24, 15:17
  3. Hjälp Vad skall mad göra?
    By Snuffe in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2004-07-13, 15:35
  4. Vad gör jag för fel?????
    By dohan4ever in forum Playstation 2 - backup/patchar