Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Vilken firmware till Pioneer 111d ?

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    36
    Respekt
    18

    Vilken firmware till Pioneer 111d ?

    Köpte nyss en Pioneer 111d då folk påstår att det är den bästa brännare om man har Hitachi i sin 360, men vad bör jag använda för Firmware till min brännare och var hittar jag den som behövs isf? Ursäkta om jag ställer dumma frågor, vill bara inte göra fel

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Prova först att köra som den är utan update
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    36
    Respekt
    18
    Om det inte skulle fungera så har jag ju förstört en Dual Layer skiva i onödan, kan det skada att uppdatera Firmwaren på något sätt eller hur menar du? Ditt svar var ju inte direkt utförligt om man säger så.

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    284
    Respekt
    18
    Kör utan uppdatering. Har kört med originalfirmware och allt funkar perfekt. Risken att förstöra en skiva är nog större om du uppdaterar firmware.
    Lycka till
    MVH
    Mikael Bäck

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    58
    Respekt
    19
    jag drog hem senaste 1.23 från deras hemsida och det fungerar utrmärkt.

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    36
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av noztradamus
    jag drog hem senaste 1.23 från deras hemsida och det fungerar utrmärkt.
    Okay, testar det då, är det sant att man inte kan skaffa bättre bränningsutrustning än Pioneer 111d och Verbatim DVD+R DL ?

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    58
    Respekt
    19
    dom flesta med hitachi läsaren har bäst resultat med pioneer111d och verbatim skivor. Vem vet det finns kanske bättre kombinationer men som det är nu så är just denna kombination tveklöst den bästa.

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    36
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av noztradamus
    dom flesta med hitachi läsaren har bäst resultat med pioneer111d och verbatim skivor. Vem vet det finns kanske bättre kombinationer men som det är nu så är just denna kombination tveklöst den bästa.
    Okej, känns skönt att veta att man har state-of-the-art grejor nu iallafall, jag tyckte brännaren var mycket billig konstigt nog, funderade först på att köpa en svindyr men tydligen så skulle det ge sämre resultat.
    Spelar just nu: Enchanted Arms

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    30
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Reinkaos
    Okej, känns skönt att veta att man har state-of-the-art grejor nu iallafall, jag tyckte brännaren var mycket billig konstigt nog, funderade först på att köpa en svindyr men tydligen så skulle det ge sämre resultat.
    Jo, brännaren har ingen större verklighetsuppfattning och som tur är struntar i hur mycket dess ägare betalat för den, så arbetar väldigt ordentligt och flitigt trots att andra brännare är värda mer pengar. Vänta bara tills den avancerade AI:n kommer till dessa produkter, då kommer vi uppleva fackbildningar, och strejker, osv... .... ...

    Edit: Med andra ord, priset har inget med funktionaliteten att göra.
    Last edited by Krotch; 2006-09-06 at 06:23. Anledning: Tillägg

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    189
    Respekt
    22
    Har flashat om min PIONEER DVD-RW DVR-111D till den något dyrare PIONEER DVD-RW DVR-111L Med Firmware revision 8.26. Allt man behöver finns på dom farliga brorsornas hemsida. Den är nu både RPC 1 samt bränner alla dvd+r/dl som dvd-rom som standard. Jag har hitachin med senaste Hacket och jag har lyckats få till spelen på dom flesta skivor jag testat. Jag har lyckats bränna 30/30 Mediarange 2.4X DVD+R dl och även några enstaka verbatim samt några andra testskivor. Så rubbet verkar funka för mig.......
    Om du inte leker med livet leker livet med dig

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    58
    Respekt
    19
    ....för att klargöra en sak bara har alla pioneer brännare dvd-rom automatic inställt by default. Alltså inget du behöver flasha om din brännare för att få.

    Kul att du lyckats få igång mediarange skivor. Flashat din hitachi med senaste och med media patchen?

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Man flashar för att få den i RPC1 men det behövs igentligen ingen flashning för att få det när man kan göra det med ett program.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    189
    Respekt
    22
    Saken är den att brännaren får flera funktioner när man flashar om PIONEER DVD-RW DVR-111D till den något dyrare PIONEER DVD-RW DVR-111L, Båda klarar att läsa DVD-Ram men enbart PIONEER DVD-RW DVR-111L Klarar av att bränna dom. Och saken är att dom pioneeren som säljs brukar ha en väldigt gammal flash så man bör åtminstånde flasha om den till en nyare får att den ska klarar flera olika mediasorter bla Mediarange som kostar runt 21 kr per skiva.

    Att göra om den till DVD-RW DVR-111L är lite överkurs eftersom det ej går att göra detta med orginal flashen från Pioneers hemsida men alla verktyg samt flash filer finns på farliga brorsornas hemsida http://tdb.rpc1.org/.

    Och det är sant att den bränner DVD+R dl som DVD-Rom by default men tyvärr så gör den inte det med DVD+R skivorna altså 4.7 GB skivorna som enbart har ett lager. Så RPC1 var ej det viktigaste för mig och det är sant att du kan fixa detta med anydvd hur lätt som helst.

    Att jag flashade den just så här skriver jag här i punkter med den viktigaste anledningen högst upp och så går det ner där sista anledningen är minst viktigast.

    1. DVD brännaren klarar nu flera sorters skivor samt förbättrade instruktioner på dom skivorna som den klarade sen innan (Bränner Mediarange duallayer utan några probz). Jag har typ testat 10 olika brännare av blandade märken som alla förstörde Mediarange fast på olika sätt, det mest luriga sättet var att skivan vart successful och den knappt gick att läsa med något efteråt inte ens med brännaren som brände skivan. Fast det räckte för mig att uppdatera firmwaren med orginal flashen från Pioneers hemsida för att DVD-RW DVR-111D skulle klara Mediarange. Det hade kanske räckt om jag enbart skulle använt den för duallayer media men efter att min Nec ND 4551 la av var jag tvungen gå steget längre så att jag kunde använda den till allt.

    2.Det här är typ lika viktigt som första punkten eftersom jag har en Samsung DVD i min XboX 1, och den klarar ej skivor som är med bittsetting DVD+R och därför DVD-Rom är typ livsviktigt för mig eftersom jag totalt övergett DVD-R media och bunkrat på mig flera hundra DVD+R skivor.

    3. I och med att Pioneer har flera prisklasser så har dom dragit ner på funtionaliteten på dom billigare. Eftersom pioneer måste betala en licensavgift för varje sort av skivor som brännaren klarar så på DVD-RW DVR-111D sparade dom in licensavgiften för DVD-RAM media. Det kan ha varit ytterligare saker är dock ej helt säker på den punkten.

    4. Kanske anydvd kan ta bort region spärren men den kan inte ta bort 2X spärren på inläsning till hårdisken och tyvärr så hade inte den RPC 1 Firmware från farliga brorsornas hemsida det fixat så jag fick använda mig av MediaCodeSpeedEdit för att ändra det, vågade dock inte trimma farten på att bränna vissa media som man även kunde med det progget.

    5. Kanske det mest obetydliga av allt är att den nu är Regionfri RPC1 som man även kan få till med anydvd..

    Jag har faktisk hittat alla filerna färdigt patchade och testade på min hårddisk, som jag haft kvar sen jag fixade min egen, så ifall det går bra för Hansi skulle jag kunna dela med mig till alla som har en PIONEER DVD-RW DVR-111D så att ni blir lika nöjda som mig. det jag har är en omfixad A0412541.826 samt R11foin.exe som är ett dos/kommandotolk program. Man behöver altså inte göra det här från dos utan zippa filerna till samma mapp och sen göra det från kommandotolken..

    Ni som kan det här kan säkert fixa till allt själva det enda jag ändrat är 2X läs spärren så filerna finns på farliga brorsornas sida, mina färdiga filer har jag ingenstans att lägga upp för tillfället så ifall det går bra med hansi ifall någon som läser det här kan lägga upp det någonstans så att alla kan ha nytta av det. Så ge mig eran mailadres och jag mailar så fort Hansi/psxcare sägger att det är ok vill ej styra med olagligheter här på forumet och sprida nått som kanske är copywritad har dock sätt flera ställen som säljer DVD skivor ha firmware till spelare på deras sida och därför lite osäker. Tyvärr så kommer jag ej ihåg ifall dom som hade firmwaren hade sitt företag här i sverige eftersom dom flesta ställen som säljer skivor säljer till många olika länder inom EU...

    Så ni som ej orkar vänta kan hitta firmwaren med 85% samma funktionalitet som mitt på http://tdb.rpc1.org/

    Finns även firmware som säker oxå funkar till denna som är till PIONEER DVR-A11XL samt PIONEER DVR-111. Vad jag fattat så är PIONEER DVR-111D den sämsta/med minst funktioner.

    Grejen är att det är billigare att enbart tillverka en hårvara en att tillverka 4 st olika. Att begränsa vissa billigare modeller är för att dom ska kunna ta mera betalt för dom som har full funktionalitet. Och dom billigare modellerna behöver inte Pioneer betala lika många licensavgifter för så därför blir dom billigare.

    I och med att Pioneer i första taget var med på DVD-R licensen så får dom betala en slant för DVD+R samt DVD+R dl till philips. Philips får i sig betala en avgift till bla Pioneer för att Philips använder DVD-R i sina brännare. Philips var dock väldigt snåla på den punkten och jag har för mig att dom fortfarande har modeller som enbart klarar DVD+R. Andra märken som typ använder philips i botten som hårdvara brukar dock inkluder DVD-R funktionalitet. Vet inte vem mer en Pioneer som är med på DVD-R formatet, men jag har för mig att dom dela de licens men någon mera. DVD+R tror jag att Philips i grunden stod för ifall ingen nu köpt in sig.

    Det verkar dock vara en rejäl slant som man får beta för licensavgiften, så det smartaste är att köpa den mest strippade hårdvaran och sen uppgradera den med en firmware som är till den mest kompletta. Man lär tjäna 200-250:- på det säkert. Men innan man nu gör nått sådan är det väldigt viktigt att försäkra sig innan att det verkligen är samma hårdvara i båda modellerna....

    Till min 360 använde jag Birdy_Hitachi_LG_friendly_Flasher_v2.2_with_Xtreme _v1.3_and_2.0 varpå jag stealthade den med Hitachi_StealtMaker1_2...

    Alla proggen har jag fått ner på det vanliga sättet från xbins ftp
    Last edited by Skevast; 2006-09-10 at 09:42.
    Om du inte leker med livet leker livet med dig

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Ni som har en PIONEER DVD-RW DVR-111D & vill flasha om den til en PIONEER DVD-RW DVR-111L, skall göra det innan ni flashar om till RPC1.
    För det funkar bara när den har RPC2 att flasha om en RPC2 till RPC1 är inte lätt.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    OKI här kommer lösningen:

    Ni ska flasha i "FELSÄKERT LÄGE"
    Starta upp datorn i "FELSÄKERT LÄGE" gå in i mappen flasha om, klart
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Liknande diskussioner

  1. Firmware till Hitachi 46 Släppt
    By Pengopai in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 20:35
  2. VÅGAR man rekommendera PSXCARE till sina polare?!
    By x3m in forum NEO4 - Allmänna frågor (ej teknisk support)
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 21:44
  3. Guide för DVD-backup
    By bisterfinnen in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 21
    Senaste inlägg: 2003-06-12, 17:32
  4. Vilken brännare??
    By Aiygee in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 29
    Senaste inlägg: 2003-04-30, 20:57
  5. Vilken chip ska jag ta till min Ps?
    By Mortlev in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-02-10, 20:43

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •