Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Förlänga komponenetvideokabel

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Förlänga komponenetvideokabel

    Hej. Har köpt ett highdefiniton kabelset till min box och projektror. Det blev skillnad!! Skulle vilja ha boxen där jag hade den förut, så jag undrar om det går att skarva komponentkablarna med vanliga rca kontakter. Tänkte förlänga med 10M, blir bilden sämre?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag kör 10M utan problem. Kopplar jag däremot genom s.k. switchboxar för att enklare kunna växla komponentvideokälla till projektorn så får jag ghostning i bilden :-(
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Har du skarvat den?? med vanliga rcakontakter?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Mja, jag använder den första versionen av hd packet där det är honor + lösa rca kablar. Bara att byta de som följde med till 10-meters.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Går det att skarva med vanliga rcakontakter? Vad skiljer, tekniskt set, en vanlig signalkabel och en koponenet kabel?

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du kan skarva med vanliga rca kontakter.

    Om du med vanlig signalkabel menar sådan du har till stereon så skiljer sig impedansen. Komponentvideokabeln är samma typ av kabel som vanlig videokabel, bara att det är 3st separata videokablar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Har ett litet problem som hör lite till detta. Funderar nu på att köpa en HD-klar Philips tv, men som bara har DVI-ingång och ingen komponent. Däremot följer det med konvertrar, först en som konverterar från DVI till VGA, sen från VGA till 3 komponent-hanar. Hur gör jag nu då?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Snälla, sno inte tråden!!


  9. #9
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Ähh, du har ju redan fått svar på din fråga och detta hör lite till ämnet. Hittade sånna här på kjell&company, kan 3 av dem vara till hjälp tro?

    http://www.putfile.com/pic.php?img=3309486
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av rejjo
    Ähh, du har ju redan fått svar på din fråga och detta hör lite till ämnet. Hittade sånna här på kjell&company, kan 3 av dem vara till hjälp tro?

    http://www.putfile.com/pic.php?img=3309486
    Japp det går bra att använda sådana.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Okej, tror du det blir någon kvalitets-förlust iom. att man först omvandlar från dvi till vga, sen från vga till komponent för att sen använda honorna?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Eftersom tv:n är digital så måste det ändå göras en omvandling från vga till digitalt format någonstans, så vga->dvi adaptern gör ingen skada i sig.

    Component till VGA verkar däremot onödigt tycker jag, men den component till vga adapter vi säljer har alltid gett bra bild så det klarar sig nog.

    Personligen tycker jag det är riktigt illa av tvtillverkare att inte ha component video ingång som standard på alla hdtv.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Jo visst är det dåligt att inte ha komponent på alla hdtv, men det kommer väl med tiden...

    Ska förklara lite bättre hur jag hade tänkt mig det hela. Först en direkt omvandlare från DVI till VGA, sen en kabel som går från VGA till 3 komponent-hanar, dessa får gå rakt in i dvd:n. Sen tänkte jag då ha komponent-kabeln från xboxen till 3 sånna där honor som jag visade innan, så kan man skifta de tre komponent-hanarna mellan boxen och dvd:n. Kan det ske någon kvalitetsförlust där?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det sker ALLTID förluster när man kopplar med extra kontakter eller om man använder längre kablar av samma kvalitet. Men koppla på du, så länge du inte får ghostning i bilden så lär du vara nöjd med resultatet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Vad innebär ghostning?

    Och, kan det vara lönt att leta efter någon lite bättre komponent-VGA-kabel för bättre bild?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

Liknande diskussioner

  1. Förlänga IR-Porten
    By kermith in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 10:42

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •