Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Autostar, 05 felkod, tveksam start, svart ruta...

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Autostar, 05 felkod, tveksam start, svart ruta...

    Tenare,

    (jag har kollar runt lite här och har tyvärr inte hittat någon direkt ledande information om vad som kan vara fel för min del)

    Mitt xbox har blivit helt crazy. Satt hemma hos en polare igår och lirade lite spel när vi skulle byta spel och då startade om genom att trycka den där kombinationen på dosan. Vid uppstart får jag då felkoden "05 Service Required. Call costumer Support".

    Xboxen har tidigare fungerat hur bra som helst men sen igår knappt funkat.
    Det som felar när jag försöker starta är:

    Den startar upp men rutan blir svart.
    Den försöker starta 2 ggr och sen 3je så startar den fast med grön/röd lampa.
    Boxen startar upp utan chip fast funkar ej iaf.

    När boxen väl kommer igång och jag stänger av den kan den hålla på att starta upp hela tiden efter varje gång jag stänger av.

    Vad kan problemet vara?, allt verkar funka som det ska när det väl fungerar men det tar ett jäkla tag att komma dit hehe =). Vad är smartaste lösningen här, att löda om alla kopplingar?
    Jag har inte lött alla andra själv utan det va en kunnig snubbe som gjorde det när jag köppte den.
    **
    Edit - Sen så tycker jag att mitt chip sitter fruktansvärt ostabilt, det räcker med peta på den så kan man ändra den upp eller ner. Får inte igång boxen alls nu. Kanske rentutav lönt att skicka in den på reparation?
    **
    //Sorry att jag skriver så mycket men jag anser det vara lättare att få en bra överblick på problemen .

    /tack på förhand - Robin
    Last edited by osi47; 2006-09-03 at 20:22.

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Hur kan boxen hålla på att starta om HELA tiden , så gör den nu, försöker stänga av den men så fort jag gör det så startar den upp på direkten ?!

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Kan säga nu att det inte är en jevel på det här forumet som orkar läsa allt det där, kan du summera problemet? Du skriver iaf felkod 05 i rubriken, det beror på att hdd:n inte är låst...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Vad menar du med att hdd'n inte är låst?
    Att den inte är låst till chassit?

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Den funkar med orginalbioset va?
    Om inte så använd CONFIG MAGIC för att låsa hårddisken om du bytt hårddisk och vill kunna använda original BIOS.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Error 05 betyder i praktiken att chippet inte fungerar och boxen försöker starta med originalbios.

    Kolla d0 lödningen och BT lödningen, säkert knas på någon av dom...eller någon annan av lödningarna...eller fel på chippet. Duo-x2 är ju fortfarande ett budgetchip, även om det är bättre än t.ex. aladdin m.fl så har vi sett ett antal duox2 som blivit dåliga.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    BT lödningen är nylödad idag tom, den lossnade igår när jag skulle sätta ihop boxen.

    Ska ta en titt på d0 lödningen ( eventuellt löda om? ).

    MM Duo X2 är nog inte särskillt bra hehe, men hur som helst så spelade jag Burnout 3 för ca 20 min sen och det funkade helt perfekt tills jag tänkte byta spel och starta om, då kom error-koden upp igen och har inte sedan dess lyckats starta boxen :P

    Antar att det inte är rekommenderbart att skicka in eller? verkar som att de kan bli en dyrare historia

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om BT var så dåligt lödd att den lossnade så kan du räkna med att ALLA lödningar i den boxen måste göras om. Kan man inte få en enkel kabel att sitta kvar med sina lödningar så är man inte redo att montera ett chip.

    Skicka in den = räkna med 700:- + fraktkostnader tur+retur = >1000:-
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jag är med på vad du säger om lödningen men grejen är att det va JAG som såg till så att den lossnade, när jag satte ner kasetten med CD-romen så kom ena benet på den ner på TB sladden som då i sin tur lossnade, ganska logiskt med tanke på att jag tröck ner det :P

    Ska ta i morgon och skruva upp alltsammans och kolla över alla kopplingar på baksidan av kortet.

    Känns som att chippet funkar iaf faktiskt med tanke på att jag kan spela, när det väl går igång doc hehe .

    1000kr? Nejtack

Liknande diskussioner

  1. nybörjar frågor jag inte hittat med sökfunktionen
    By blåbär in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2004-08-12, 12:15
  2. Felkod 05 vid start av orginalbios
    By Tux in forum SmartXX Support
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-07-16, 22:38
  3. Felkod 13 och 16!
    By cubba in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-04-30, 23:06
  4. Typ helt svart efter start av spel?
    By Ubermench in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-02-12, 23:53

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •