Visar resultat 1 till 25 av 25

Diskussion: 4 avgörande frågor om XBOX 360 (vanlig TV, varma nätagg, störande ljud, divx)

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    4 avgörande frågor om XBOX 360 (vanlig TV, varma nätagg, störande ljud, divx)

    Tjena har några frågor om XBOX 360, hoppas ni tar er tid och ger lite feedback.

    1. Skulle gärna köpa en 360 men undrar om det verkligen är lönt om man inte har den kopplad till en HDTV. Som det är nu så har jag en XBOX, har läst någonstans att 360-spelen rent grafiskt inte blir speciellt snyggare på en vanlig TV än XBOX spelen, stämmer det?

    2. Ibörjan snackades det mycket om att Nätaggregatet blev så varmt att maskinen stängde ner sig själv om man inte mer eller mindre la nätaggregatet på en låda som stod väl ventilerad, är detta åtgärdat eller var det mest skitsnack? Vill gärna ha 360 inkl aggregat i ett skåp (som för övrigt har öppen dörr då man ska använda det).

    3. Stämmer det att den låter enormt högt, så att det tillochmed stör?

    4. Jag har min xbox kopplad till datorn och xboxen kopplad till TVn, sedan streamar jag filmer från datorn genom xbmc, detta funkar fantastiskt bra. Finns det något sätt att kunna göra något liknande med xbox360? Har hört att man med Windows XP Media Edition kan streama viss film, funkar även DivX osv?

    Som sagt, hoppas någon orkar skriva lite feedback,
    /Monkeyboy

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    1: Det är ju ändå mer detaljer i spelen, mer som kan röra på sig, bättre AI osv

    2: Det problemet hade väl jänkarna med sina 110V, har inte hört någon av mina kunder klaga på det.

    3: Japp

    4: Fortsätt med gammelboxen och xbmc tills vidare. Det går att få igång med gaffatejp och glasspinnar till 360:an med xp media center edition och specialprogram men shit orka...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    284
    Respekt
    19
    Om du orolig för käss grafik så kör på din datorskärm med en VGA-kabel.
    Du blir inte besviken Faktum är att det visst ska vara lika bra som HDTV
    MVH
    Mikael Bäck

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Tack för svaren!

    Hansi: Skönt att höra att nätagg. problemen var en amerikansk företeelse, trist att den tydligen ska låta så jäkla mycket. Jag vill definitivt inte ha två konsoler stående under tv:n, hatar redundans.

    mikael.beck: Vill gärna inte koppla xboxen till datorskärmen, själva ideén med en konsol är att man kan sitta skönt i vardagsrummet framför tv:n, med fötterna uppe på soffbordet.

    Någon som har lyckats koppla ihop en lösning (med eller utan glasspinnar) för att se divx/xvid genom xbox360? Skulle väldigt gärna bli tipsad hur ni gjorde.

    Igen, tacksam för hjälp!!
    /Monkeyboy

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    42
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av mikael.beck
    Om du orolig för käss grafik så kör på din datorskärm med en VGA-kabel.
    Du blir inte besviken Faktum är att det visst ska vara lika bra som HDTV
    Lite skillnad på 19" med kontorsstol och 42" med fotölj!

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    284
    Respekt
    19
    "Tack för svaren!

    Hansi: Skönt att höra att nätagg. problemen var en amerikansk företeelse, trist att den tydligen ska låta så jäkla mycket. Jag vill definitivt inte ha två konsoler stående under tv:n, hatar redundans.

    mikael.beck: Vill gärna inte koppla xboxen till datorskärmen, själva ideén med en konsol är att man kan sitta skönt i vardagsrummet framför tv:n, med fötterna uppe på soffbordet.

    Någon som har lyckats koppla ihop en lösning (med eller utan glasspinnar) för att se divx/xvid genom xbox360? Skulle väldigt gärna bli tipsad hur ni gjorde.

    Igen, tacksam för hjälp!!
    /Monkeyboy"

    Jag kan köra med nerladdade och brännda DVDR-filmer i 360:n som är flashad om det är till någon hjälp
    MVH
    Mikael Bäck

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    mikael.beck: Det låter iofs bra, men jag har en samling divx (runt 1000), skulle tycka det vore trist att inte kunna se de genom boxen.
    /Monkeyboy

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    284
    Respekt
    19
    LOL 1000 st
    Har du DC???
    MVH
    Mikael Bäck

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    193
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Monkeyboy
    mikael.beck: Det låter iofs bra, men jag har en samling divx (runt 1000), skulle tycka det vore trist att inte kunna se de genom boxen.
    /Monkeyboy
    Ja då, det går att köra divX genom 360:n. Transcode 360 är väl det som är bäst hittils. VLC 360 har svårt för svenska tecken i ASCII-tabellen. Detta måste du ha för att det ska funka:

    1. En 360.
    2. Ström.
    3. En dator med Windows XP media center edition med senaste uppdateringarna.
    4. En nätverkskabel.
    5. Sammankoppling mellan (1) och (3)
    6. Extender (PC setup bladet som du får till 360:n).. www.xbox.com
    7. Transcode 360 som finns att hämta på www.runtime360.com.
    8. Tålamod när den ska streama!

    Varför jag skriver saker som är självklara är för att jag har fått de mest idiotiska frågor. Tillexempel, min dator startar inte.. sätt i strömsladden kanske? Så därför gör jag detta så enkelt som möjligt :P. Känner mig urlöjlig. Hemsidan innehåller en tutorial hur man gör och så vidare. Det är betydligt enklare och kolla på divX när du har fjärrkontrollen än handkontrollen! Bara ett litet tips . Är det några mer frågor så är det ju bara att ställa dem, bara det inte handlar om vilken sida man ska sätta i skivan eller något helt "3 hål i väggen"-likt!

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    284
    Respekt
    19
    Men om du har filmerna i DVDR (de är på 4.4 Gb) så funkar de ändå. Bara bränn och have fun
    MVH
    Mikael Bäck

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    193
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av mikael.beck
    Men om du har filmerna i DVDR (de är på 4.4 Gb) så funkar de ändå. Bara bränn och have fun
    Sant, men vem har tv-serier på 100 dvd:er. De ligger oftast i XviD format därav att man vill kunna streama dessa. Det är endast det jag streamar. Sen behöver man inte flasha firmwaret i dvd:n för att läsa kopierade dvd:er. Det går utmärkt utan!

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    284
    Respekt
    19
    Okej
    Visste inte det
    MVH
    Mikael Bäck

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    193
    Respekt
    19
    Okej, det är attid skönt att lära sig . Jag blev grymt överaskad när jag kunde köra det, men det gick ju i gamla xbox osså ifs

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    58
    Respekt
    0
    fan, spelen är ju brutalt mkt snyggare på 360 än vanliga xboxen. Jag har både en gammal xbox och en 360 inkopplad på samma tv och har testat tex nyaste need for speed och fifa och A-B testat, och gamla xboxen ser fan ut som Nintendo 8-bit i jämförelse. Kolla typ Fight Night Round 3 och typ Call Of Duty ...

    shit, det är ju inte ens i närheten ...

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    ChrisSnyder: Men har du en vanlig (ej HD) TV eller en HD? Det är det själva frågan gäller, att XBOX360 har enormt mycket bättre grafik än XBOX på en HDTV är självklart.

    Spelar det förresten någon roll vilken dvd-spelar som sitter i maskinen längre, om man ska lämna in och ändra firmware..?
    /MonkeyBoy

  16. #16
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    21
    Detta måste du ha för att det ska funka:

    1. En 360.
    2. Ström.
    3. En dator med Windows XP media center edition med senaste uppdateringarna.
    4. En nätverkskabel.
    5. Sammankoppling mellan (1) och (3)
    6. Extender (PC setup bladet som du får till 360:n).. www.xbox.com
    7. Transcode 360 som finns att hämta på www.runtime360.com.
    8. Tålamod när den ska streama!

    Varför jag skriver saker som är självklara är för att jag har fått de mest idiotiska frågor.
    Här kommer en kanske idiotisk fråga jag hoppas du har överseende med - jag har beställt en dator med Media Center och det gäller punkt 5 - måste jag koppla 360 direkt till datorn eller kan jag köra genom router. Nu har jag en gammal burk med XP och då kan den bara streama musik via Windows Media Connect och allt kör genom routern. Vill bara försäkra mig om att det inte blir problem

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    104
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Monkeyboy
    Tjena har några frågor om XBOX 360, hoppas ni tar er tid och ger lite feedback.

    1. Skulle gärna köpa en 360 men undrar om det verkligen är lönt om man inte har den kopplad till en HDTV. Som det är nu så har jag en XBOX, har läst någonstans att 360-spelen rent grafiskt inte blir speciellt snyggare på en vanlig TV än XBOX spelen, stämmer det?

    2. Ibörjan snackades det mycket om att Nätaggregatet blev så varmt att maskinen stängde ner sig själv om man inte mer eller mindre la nätaggregatet på en låda som stod väl ventilerad, är detta åtgärdat eller var det mest skitsnack? Vill gärna ha 360 inkl aggregat i ett skåp (som för övrigt har öppen dörr då man ska använda det).

    3. Stämmer det att den låter enormt högt, så att det tillochmed stör?

    4. Jag har min xbox kopplad till datorn och xboxen kopplad till TVn, sedan streamar jag filmer från datorn genom xbmc, detta funkar fantastiskt bra. Finns det något sätt att kunna göra något liknande med xbox360? Har hört att man med Windows XP Media Edition kan streama viss film, funkar även DivX osv?

    Som sagt, hoppas någon orkar skriva lite feedback,
    /Monkeyboy
    Mina svar på frågorna.

    1. Ja man får ju den bästa bilden på en hdtv eller annan bildskärm. Men eftersom 360:n har lite mer kraft än första xboxen så blir ju spelen snyggare på ett sätt ändå.

    2. Kolla upp lite ellära så förstår ni varför nätaggregatet blir varmare om man använder 110 v jämfört med våra 230 v.

    3. Låter högt? Nej absolut inte. Var lite orolig att den skulle vara lika högljudd som min gamla PS2. Men den låter inte speciellt mycket. Läsaren kan dock låta en hel del när den är väldigt aktiv.

    4. Funkar direkt. "plug n' play" :-)

    Och så ska jag tillägga att jag är helnöjd med min krysslåda 360. :-)

  18. #18
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    58
    Respekt
    0
    jag har en vanlig tv och JA, spelen är brutalt mkt snyggare på en vanlig tv oxå.

    Att grafiken i sig skulle vara bättre med HDtv går över mitt förstånd, men BILDEN blir ju bättre. Det är två helt olika saker. Du får ju inte nya skuggrenderingar och bättre AA med HDtv lixom ...

  19. #19
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    104
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av ChrisSnyder
    jag har en vanlig tv och JA, spelen är brutalt mkt snyggare på en vanlig tv oxå.

    Att grafiken i sig skulle vara bättre med HDtv går över mitt förstånd, men BILDEN blir ju bättre. Det är två helt olika saker. Du får ju inte nya skuggrenderingar och bättre AA med HDtv lixom ...
    Från wikipedia.org "Grafik i bemärkelsen datorgrafik syftar på visuell representation på skrivare och skärmar. Datorgrafik är uppbyggd av fyrkantiga punkter som kallas pixlar."

    De allra flesta menar ju helt enkelt "vad man ser" när man säger "grafik". Alla är inte så insatta i ämnet och kan alla tekniska termers betydelser.

  20. #20
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    42
    Respekt
    19
    Visst att den låter lite men absolut inget som stör, man har väl hemmabio inkopplat såklart?

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    58
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av ReZnoR
    Från wikipedia.org "Grafik i bemärkelsen datorgrafik syftar på visuell representation på skrivare och skärmar. Datorgrafik är uppbyggd av fyrkantiga punkter som kallas pixlar."

    De allra flesta menar ju helt enkelt "vad man ser" när man säger "grafik". Alla är inte så insatta i ämnet och kan alla tekniska termers betydelser.

    Nä precis, därför är det viktigt att vi klargör för honom att en 360 på vanlig TV ser inte ut som en vanlig xbox på vanlig tv. Spelen är ju oftast brutalt mkt snyggare på vanlig tv oxå, men allt är skarpare på HDtv.

    Jag har min vanliga xbox och min 360 inkopplad samtidigt och har jämfört dom spel jag har 2 av. Fifa World Cup, Need For Speed, NHL och några andra.. Och det är natt och dag. Som att sitta med ett GeForce 1 MX och jämföra med ett Geforce 7900GT i högsta upplösning typ och spela farcry lr nåt ...

  22. #22
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    193
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Valmont74
    Här kommer en kanske idiotisk fråga jag hoppas du har överseende med - jag har beställt en dator med Media Center och det gäller punkt 5 - måste jag koppla 360 direkt till datorn eller kan jag köra genom router. Nu har jag en gammal burk med XP och då kan den bara streama musik via Windows Media Connect och allt kör genom routern. Vill bara försäkra mig om att det inte blir problem

    Det går bra och köra genom router. Kör själv en D-link 604 utan problem . Det enda man måste tänka på är att man behöver en dator med minst 1 GB i ram-minne för att det ska flyta rätt bra. Annars kan man uppleva lite problem (men det går ju bra med snabba hårddiskar osså ) Men jag streamar just nu på en 2,8 Ghz P4, 512 MB ram och en vanlig korsad TP-kabel kategori 5e och det fungerar utmärkt om man bara streamar tv-avsnitt eller liknande, filmer kan bli lite ryckigt.

  23. #23
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    21
    k31: Tack, har också en D-link 604 så då ska det nog funka

    Hur pass kraftfull maskin behöver man för att köra upp HD-filer, och även omkoda dem som du beskrev ovan?

    Den jag har på gång Dell Dimention 9200 med Windows XP Media Center Edition 2005
    Processor: Intel Core 2 Duo E6400 Processor (2.13GHz, 1066MHz, 2MB),
    Minne: 2048MB Dual Channel DDR2 533MHz (2x1024)
    Bildkort: Single 256MB NVIDIA GeForce 7900GS

    Om det nu skulle vara så att den inte klarar HD-omkodningen via Transcode 360 eller VLC360 så kan jag ju alltid koppla den till HDTVn och köra den vägen via DVi till HDMI.. eller om datorn visar sig helt värdo på det så får jag fortsätta streama via gamla Xboxens XBMC som funkar utmärkt i dagsläget.

  24. #24
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    193
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Valmont74
    k31: Tack, har också en D-link 604 så då ska det nog funka

    Hur pass kraftfull maskin behöver man för att köra upp HD-filer, och även omkoda dem som du beskrev ovan?

    Den jag har på gång Dell Dimention 9200 med Windows XP Media Center Edition 2005
    Processor: Intel Core 2 Duo E6400 Processor (2.13GHz, 1066MHz, 2MB),
    Minne: 2048MB Dual Channel DDR2 533MHz (2x1024)
    Bildkort: Single 256MB NVIDIA GeForce 7900GS

    Om det nu skulle vara så att den inte klarar HD-omkodningen via Transcode 360 eller VLC360 så kan jag ju alltid koppla den till HDTVn och köra den vägen via DVi till HDMI.. eller om datorn visar sig helt värdo på det så får jag fortsätta streama via gamla Xboxens XBMC som funkar utmärkt i dagsläget.
    Du kan lungt köra på den datorn utan problem.. Det ska fungera klockrent om dina kablar är hela och inte skickar massa felpaket . Datorn klarar lungt filmer i 720p för jag antar att det var det du ville veta .

  25. #25
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    21
    Japp, tack för svaret! Då är det bara och invänta Dell-bruken

Liknande diskussioner

  1. Officiella "vilka xbox 360 har samsung dvd" tråden
    By jarkko in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 194
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 18:11
  2. Xtreme firmware 3.0 for TS-H943 Xbox 360
    By arvdal in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 11:22
  3. vet inte vad jag skall göra...
    By tiito78 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 10:04
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •