Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Hitta Hitachi i windows?

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    0

Hitta Hitachi i windows?

Fick äntligen hem boxen igår kväll och naturligtvis tog jag isär den inom en timme för att komma åt Dvd-romen (som är en hitachi).
    Men så tänkte jag köra OPA's 2.1 flash för enkelhetens skull då den sparar allt automatiskt och man slipper krångla med keys.
    Men windows vägrar hitta läsaren, har testat 5 olika datorer, med varierande S-ata kontrollers, med lite varierande resultat också.
    4 av 5 identifierar läsaren i bios, och verkar försöka boota från Xboxens läsare också när man startar upp datorn och har CD/DVD som första boot device.
    Men ingenting kommer upp i enhetshanteraren, och bara en av datorerna skiter i att hitta den överhuvudtaget och den har Silicon Image SiI 3114 controllern.
    Har också läsaren i mode-b, som man får när man matar ut läsaren, drar ut strömmen, använder power-knappen för att starta upp den, enligt guiderna jag läst.

Och efter lite sökande så verkar jag vara den enda med detta problem, och iochmed att flera datorer hittar den så verkar jag ha missat någonting, men isåfall, vad?
    Drivisarna är up to date och har win 2000 på en, XP på 2st, XP 64bit på 2st datorer så operativsystemet verkar ha lite att göra med saken.

Edit: efter lite mer sökande så verkar det som det handlar om mode B iallafall och att metoden jag körde med inte fungerar.
    Skall forsätta leta när jag får lite mer tid

Edit2: Testade nu med slax cd och får den att köra igenom om jag sätter på xboxen, startar up datorn bootar med Slax, den gör sin grej (väldigt snabbt, kan inte läsa någon text alls), startar om datorn vid login rutan, läsaren hittas fortfarande inte av windows.
    Låter jag däremot Xboxen stå på ett tag innan jag går till steg 2, starta datorn och boota med slax, så hänger sig slax vid första rutan, varje gång...
    Last edited by Jeree; 2006-09-08 at 07:26.

Registrerade
    Oct 2001
    Respekt
    24
    du kan prova om boxen är i mode 2 genom att stänga dvd spelaren på den, måste du trycka 2 gånger på knappen för att stänga så har du driven i mode b.
    sen bara startar du windows och startar birdyflasher och då hittar den dvd spelaren, men en del sata kort ska tydligen ha problem att hitta driven.
    hoppas det hjälper.
    EDIT: Bootar du slax skivan med xboxen? jag hade slax skiva i datorns dvd spelare och bootade...
    Last edited by klaring; 2006-09-08 at 08:20.
    Whoever came up with
    "THE BIGGER THEY ARE THE HARDER THEY FALL"
    musta been kickin' some ass!

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av klaring
    du kan prova om boxen är i mode 2 genom att stänga dvd spelaren på den, måste du trycka 2 gånger på knappen för att stänga så har du driven i mode b.
    sen bara startar du windows och startar birdyflasher och då hittar den dvd spelaren, men en del sata kort ska tydligen ha problem att hitta driven.
    hoppas det hjälper.
    EDIT: Bootar du slax skivan med xboxen? jag hade slax skiva i datorns dvd spelare och bootade...
    Japp läste om det också, den stängs med ett tryck, dvs den är inte i mode b och hittas ej av windows.
    Får tag på en Crossfire bräda idag med 2st ULI portar och 4x Silicon image portar, om det inte fungerar så vet jag inte vad som gör det
    Går helst inte och pillar med crosswire grejen iaf, även om den verkar fungera för alla (som inte tar sönder läsaren när de gör det)

Bootade med dvd-läsaren i datorn, testade också dra ut alla diskar också och bara låta en dvd-läsare sitta i datorn + 360 läsaren, samma problem.

Edit: Funkade ej med denna bräda heller, helt annan s-ata controller.
    Slax ändrar absolut ingenting i läsaren heller, har kört igenom den 50+ gånger nu.
    Får fundera på ett connectivity kit, är ju fortfarande ingen garanti att den hittas med den heller.
    Last edited by Jeree; 2006-09-08 at 12:30.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    0
    Äntligen

Följande testade jag efter att läst vidare genom alla världens forum, har ett moderkort med VIA s-ata kontroller inbyggt, läsaren hittas ej i bios/windows, men läste att slax kunde sätta den i Mode B iaf, så körde på det och det fungerade.

Men när man väl bootar med via kontrollern så hängde sig XP vid uppstart, felsäkert hjälpte inte.
    Medans läsaren var i Mode B så körde jag med crossfire brädan, och läsaren hittades både i windows och bios, körde OPA flashern, varningsskylt kommer upp som säger att flashern inte kan köras i XP 64bit, så mycket för senaste patchen och 64bits kompatibilitet
    Läsaren fortfarande i Mode B, tar 3:e datorn med Nforce 3 chipset och nVidias egna inbyggda kontroller, läsaren hittas, flashen lyckas med första försöket.

Nu visar det sig att spelen inte fungerar, detta har nog med min brännare/skivor att göra, HP Dual layer 2.4x och NEC2500a (maddogs 1.08 firmware med stöd för bitsetting)

Skall försöka få tag på en pioneer brännare och lite olika skivor för att köra tester.

Allting handlar om kompatibilitet, tyvärr.

Registrerade
    Oct 2001
    Respekt
    24
    Hp skivor funkar för mig men jag köpte mig en pioneer 111 brännare.
    lycka till.
    Whoever came up with
    "THE BIGGER THEY ARE THE HARDER THEY FALL"
    musta been kickin' some ass!

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    0
    Tänkte bara uppdatera nu för lite allmän info.

Beställde en 111D och det från Itservice då det var billigast från dem, tog "bara" 2 veckor, verkar som det är en normal leveranstid från dem :P

Flashade till 1.29, brände PGR3 på en HP skiva, fungerar utmärkt med min 360, den är v47d förresten.
    Så HP skivor, som är aningen billigare än verbatim fungerar alltså om man bränner med 111D, kan också tillägga att DVR-111DBK/DSV är samma som D, fast Svart/Silver istället för beige.

Liknande diskussioner

1. Gary Opa och windows 2000
    By rolle in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 15:07
  2. Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 19:30
  3. Firmware till Hitachi 46 Släppt
    By Pengopai in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 21:35
  4. Windows 2000 på Xbox.
    By bjornen in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2002-10-01, 00:14