Fick äntligen hem boxen igår kväll och naturligtvis tog jag isär den inom en timme för att komma åt Dvd-romen (som är en hitachi).
Men så tänkte jag köra OPA's 2.1 flash för enkelhetens skull då den sparar allt automatiskt och man slipper krångla med keys.
Men windows vägrar hitta läsaren, har testat 5 olika datorer, med varierande S-ata kontrollers, med lite varierande resultat också.
4 av 5 identifierar läsaren i bios, och verkar försöka boota från Xboxens läsare också när man startar upp datorn och har CD/DVD som första boot device.
Men ingenting kommer upp i enhetshanteraren, och bara en av datorerna skiter i att hitta den överhuvudtaget och den har Silicon Image SiI 3114 controllern.
Har också läsaren i mode-b, som man får när man matar ut läsaren, drar ut strömmen, använder power-knappen för att starta upp den, enligt guiderna jag läst.
Och efter lite sökande så verkar jag vara den enda med detta problem, och iochmed att flera datorer hittar den så verkar jag ha missat någonting, men isåfall, vad?
Drivisarna är up to date och har win 2000 på en, XP på 2st, XP 64bit på 2st datorer så operativsystemet verkar ha lite att göra med saken.
Edit: efter lite mer sökande så verkar det som det handlar om mode B iallafall och att metoden jag körde med inte fungerar.
Skall forsätta leta när jag får lite mer tid
Edit2: Testade nu med slax cd och får den att köra igenom om jag sätter på xboxen, startar up datorn bootar med Slax, den gör sin grej (väldigt snabbt, kan inte läsa någon text alls), startar om datorn vid login rutan, läsaren hittas fortfarande inte av windows.
Låter jag däremot Xboxen stå på ett tag innan jag går till steg 2, starta datorn och boota med slax, så hänger sig slax vid första rutan, varje gång...
Bookmarks