Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 34

Diskussion: ta-082 eller inte?

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0

ta-082 eller inte?

Jag har inte texten i hörnet, men jag har text på ett annat ställe, mer nästan längst till vänster (sedd bakifrån)

Är några siffror, är detta något jag skall bry mig om? Går knappt att läsa.. Ser bara halva bokstäver/siffror.

PSP-1004 är det om någon undrar

Ser ut som det står IC6001 bara gissningar dock.

Såg att jag hade, version 2.01 på firmwaren, Software system , är väl firmware versionen? Möjligt att uppgradera till 2.70 och ner till 1.50 eller vad det är? Är browsern usel i 1.50?

Det är mer hitåt siffrorna sitter, annars är det bara grönt och ingen text/siffror alls på andra sidan som på bilden visar.
    http://img166.imageshack.us/img166/6...pot1123yw6.jpg

Här syns siffrorna (fick photoshoppa den lite så det blev ljusare, men där syns dom..)

http://img166.imageshack.us/img166/1486/psp1004hj1.jpg

Mvh Ny medlem

EDIT: På UMD demoskivan finns ju version 2.0 , är inte 2.01 högre/bättre? Varför skicka med en som är 2.0 ?

Aja, men om jag uppgraderar eller nergraderar till 2.0 från UMD skivan, kan jag vid senare tillfälle från 2.0 -> 1.5 ?

EDIT: Fungerade inte ens att uppdatera eller nergradera från skivan, till 2.0 från 2.01
    Last edited by 1Ce; 2006-10-11 at 21:36.

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    24
    • Det finns ingen officiell nergraderare från sony. Det betyder att du inte kan nergradera genom att installera en äldre uppdatering.

• Som tur är så har dark alex programerat en nergraderare. läs den klistrade tråden.

• Om din psp har firmware 2.01 så är det inte en ta-082 så du kan vara lugn.

• 1.50 har ingen browser men man kan köra nyare firmware (max 2.71) från minneskortet via devhook och på så sätt få tillgång till browsern.
    Last edited by Lynx; 2006-10-11 at 23:16.
    "I'll keep it short and sweet -- Family. Religion. Friendship. These are the three demons you must slay if you wish to succeed in business."

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Så jag kan inte bricka den om jag följer anvisningarna för dessa guider för att nergradera den?

Brickar ju den så går jag till affären, och.. fan.. Dom far ta tillbaks den vare sig dom vill eller ej, måste ju ha den nergraderad .

Okej låter grymt!

Impuls köp, bara kom att tänka på vad jag skall göra på flyget, har ofta så långtråkigt, så sökte lite, hittade hit.. Så det fick bli att jag ringde elgiganten och fråga om de hade den i lager, så jag åkte ner och köpte den, har inte ens användt den än :P.

Förresten vad är homebewser (felstavat? kommer inte ihåg om de hette så)

Eller vad är det för fördelare, nöje med det? Egen programmerade program för PSP utav Privatpersoner är det så jag uppfattade det som iaf.

Vad är det man behöver, för att spela spel från minne senare om man nergraderar?

Det kommer inte gå att kolla på filmer i v 1.5 eller lyssna på musik?

Tack för ditt svar

Tack för mig!

Mvh Robin

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    24
    det finns alltid en risk att du förstör din psp när du nergraderar. men följer du anvidningarna så är risken liten.

homebrew är egen utvecklade spel och program. För att kuna spela psp spel från minneskortet behöver du ett program som heter devhook.

1.5 klarar att visa filmer och mp3. det är i princip bara browsern som saknas. men som sagt. du kan köra alla firmware upp till 2.71 från minneskortet.
    Last edited by Lynx; 2006-10-12 at 02:21.
    "I'll keep it short and sweet -- Family. Religion. Friendship. These are the three demons you must slay if you wish to succeed in business."

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Jo, förstod det . Går man in och söker på bricked psp på youtube/google video, så finns det ju flera stycken, är det för att dom gjort det medvetet med fel version, fake? För om det är stor risk att den brickas är det ju inte kul.

Okej. Är det de enda program man behöver? Devhook, något Umd program för man behöver väl demoskivan för att kunna spela spel? :S

Okej, får kolla om det senare om jag lyckas med en nergradering.

Översatte lite från: http://pspupdates.qj.net/Dark-AleX-s...g/49/aid/68395

Så hur fungerar detta? Ja, allt du behöver är Dark_Alex's 2.71 Homebrew Enabler Rev.C, och EBOOT.PBP fil från mjukvaran/firmware
    som du vill nergradera till

"Så du kan nergradera från 2.71 till nästan vilken version som helst, inklusive 1.50,2.0,2.01,2.50 och 2.60.
    Och lyckligtvis finns alla dessa filer lagliga att ladda ner från våran server här. Bara markera uppdaterings filen av mjukvaran/firmware som du vill nergradera till,
    och släng in filerna på ditt PSP's minneskort. Nedanför är en lista på mjukvaror/firmwares som vi rekomenderar ifall du skall nergradera.
    Bara att klicka på varje enskild version för att ladda ner den"

Det står så att jag kan nergradera från 2.71 till nästan vilken version som helst som ni ser? Men jag måste ju få 2.71 för att sedan nergradera till 1.5? Förstår inte riktigt ;/

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    24
    de video filer som finns är antagligen filmade med gamla beta versioner (det släpptes ca 4st beta versioner innan den fungerade). det har även funnits "fake" varianter som brickar psp:n. Värt att notera: Jag har aldrig testat den här nergraderaren själv. Funderar dock på att göra det.

För att kunna använda denna nergraderare så måste du ha fw 2.71.
    För att installera 2.71 så laddar du hem uppgraderingen här

Skapa en mapp på ditt minneskort här:

minneskort:/psp/game/UPDATE/ (notera stora bokstäver på update mappen)
    lägg eboot.pbp filen i update mappen.

starta psp:n, sätt i laddaren och starta updateringen (Game/memorystick).

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Så nu är den uppdaterad till 2.71.

ÄR det nu jag skall följa dessa stegen?

Download Homebrew Enabler for FW 2.71 using the Link below.

Follow the instructions here to first flash the Homebrew Enabler on your 2.71 FW

Once done, reboot your PSP and run the Homebrew Enabler using the Photo Menu.

Now simply extract the files in the downgrader archive below to your PSP and paste the EBOOT.PBP file of the updater into the PSP/GAME/UPDATE folder.

Now just run the updater using the Game menu!

Så nergraderar den till 1.5?

Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Respekt
    25
    Se bara till så du laddat ner grejerna från något seriöst ställe såsom psp-hacks.com så är det bara tuta och köra se till så du läst på noga först bara .. Sen kan jag bara hälsa dig välkommen till den roliga världen FW1.5
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Jag laddade ner från PSPupdates eller vad sidan heter, har iaf version 2.71 vet inte vad jag skall fortsätta, för i den klistrade guiden som Dark Alex har gjort stog det inget om att jag skulle installera version 2.71 , vilket jag gjort nu som Lynx sade.

Så vet inte vad jag skall göra! Men tack för svaren

EDIT: Går det att köra devhook med version 2.71 för jag vill kunna köra psp spel från minnet, eller måste jag nergradera till 1.5?

Och om det går att köra från 2.71 med devhook , finns det risk att den brickas utav programmet, eller ska det inte gå att brickas överhuvudtaget :S ?
    Last edited by 1Ce; 2006-10-12 at 20:23.

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    24
    pspupdates är tillförlitliga.

du kan inte köra devhook direkt i 2.71. Jag vet att det släpptes ett 2.71 custom firmware härom dan som ska göra så att det funkar men det är inget jag har testat. Dessutom så verkar det som om mn endå måste nergradera först.

Jag tror jag ska uppgradera min 1.5a och testa nergraderaren

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Lynx
    pspupdates är tillförlitliga.

du kan inte köra devhook direkt i 2.71. Jag vet att det släpptes ett 2.71 custom firmware härom dan som ska göra så att det funkar men det är inget jag har testat. Dessutom så verkar det som om mn endå måste nergradera först.

Jag tror jag ska uppgradera min 1.5a och testa nergraderaren
    Okejdå, synd . Jaha, okejdå :P Aja får väl försöka mig på att nergradera från 2.71 nudå.. eller snart..

När du, nu? ;P.. Kan du säga till mig om det funkade, och hur du gjorde..

Förstår inte riktigt vad jag skall börja.. Har bara fixat versionen 2.71 som du länkade till. Inget annat.

Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Respekt
    25
    http://www.psp-hacks.com/page/8/ Easy downgrader .... Upprepar mig igen ... LÄS ORDENTLIGT före du kör ... Och ha i strömkabeln för att vara extra säkert ... Bara nojigt av dom men alltid bäst att vara på den säkra sidan ...
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Sådär ja, då var den brickad..

EDIT: Bild, på den brickade skiten.. kastade den i golvet direkt efter, får se om jag kan få ut en ny på garantin..
    http://img174.imageshack.us/img174/7730/bild685ho5.jpg
    Last edited by 1Ce; 2006-10-12 at 21:51.

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    24
    jag ledsen över din förlust. Kan du beskriva hur du nergraderade och när under processen som den dog?

Jag har förövrigt precis själv updaterat min psp till 2.71 och nergraderat den utan problem.
    Last edited by Lynx; 2006-10-12 at 22:02.

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Jag vet inte om den är brickad, förmodligen inte! Bara sa så . Brickas den under tiden man downgradar till 1.50?

Blev lyckat iaf.

Laddade upp en liten video
    http://video.google.com/videouploadf...mlsZCA2OTU.avi

Drog ner EBOOT.PHP körde den i GAME/UPDATE och körde den igenom GAME menyn från PSP'n sen fixade jag version 2.71 Sen efter lite läsandes osv från olika sidor (under tiden ni inte svarat ännu) så hittade jag en bra sida, eller någon här i tråden kanske länka till den? Laddade iaf ner "Downgrader2.71FULL" och fann en speciell sida specifikt för progget, och följde guiden gick som på smör .

Tackar! Så nu är det 1.50 för evigt? Och den kan inte brickas om jag kör något program? el liknande.

http://img175.imageshack.us/img175/4...sion150se2.jpg

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    24
    skämta inte om sånt! Håller för övrigt på att skriva en guide om hur man använder nergraderaren.

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Såg din guide nu.. Men jag hoppade över det där med Homebrew saken..

Betyder det att jag inte kan installera någonting ändå?
    Last edited by 1Ce; 2006-10-12 at 23:14.

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    24
    jag tror att du använde dig av en äldre nergraderare. den fungerar lite annurlunda. ska kolla igenom den du använde.

Men du kan vara lugn du kommer kunna göra allt som mankan med 1.50. jag rekomenderar dock att du snarast installerar dark alex's costum mod till 1.50.

http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=26467

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Lynx
    jag tror att du använde dig av en äldre nergraderare. den fungerar lite annurlunda. ska kolla igenom den du använde.

Men du kan vara lugn du kommer kunna göra allt som mankan med 1.50. jag rekomenderar dock att du snarast installerar dark alex's costum mod till 1.50.

http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=26467
    Men kan ja bricka min PSP när jag lägger in homebrews och andra program? Eller går det bara att pricka PSP'n när jag ändrar firmwaren?

Eller finns risken att PSP'n brickas varje gång jag sätter på den? Låter inte så kult isåfall..

Vad är det för program? Kollade lite, förstod inte riktigt

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    24
    du riskerar att brick pspn när du skriver till flashminnet. dvs det inbyggda minnet där t.ex. firmwaret lagras. Alla program som skriver till det minnet kan bricka maskinen.

Det finns t.ex. program vars enda funktion är att bricka en psp. Därför är det viktigt att bara tanka homebrews fråns stora tillförlitliga sidor, som t.ex. www.pspupdates.com.

1.50 modden som jag länkade till i mon förra post har en funktion som kan återställa många typer av mindre brickningar.

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Men dev hook , sparas inte till det interna minnet står det ju?

"There is no risk in bricking your PSP either, as everythin runs off your memory card!"

Vågar man köra det där programmet då när risken bara då finns att psp't brickas?

Vad kör alla andra med för program, inga? Fan gillar inte ordet brick längre :P

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    24
    ta det lugnt. jag skriver mycket om riskerna eftersom jag inte vill att någon ska ge sig på en nergradering utan att förstå riskerna. Ppn är trots allt ingen billig apparat. risken att misslyckas med en nergradering är väldigt liten om man gör rätt.

Devhook skriver inte till flashminnet utan till minneskortet. alltså ingen risk. det enda programmen som skriver till flash är program som ändrar saker i firmwaret. t.ex. ett program som ändrar startvideon etc.

vanliga homebrew's är ofarliga och skriver dom till flash så brukar det alltid varnas om det.
    Last edited by Lynx; 2006-10-13 at 00:28.

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Jag tar det lungt, sitter här och softar . Jag förstår det, risken fanns väl att jag skulle bricka mitt psp när jag nergraderade till 1.5 förut?

Aja, mer program som sparas på flash minnet?

Sedan menar du att vissa siter, som du sa gör program för att bara bricka, finns väl endel fejk versioner för att göra så många brickar sina versioner?

Men då förstår jag tackar!

Men då behöver jag inte den där 1.5 mod versionen då?

Förresten, letat som en galning efter dev hook hittar flera, men vet inte vilken som jag skall ta..

Tackar för alla svaren från dig iaf

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    24
    inte riktigt så. mitt fel, är ingen höjdare på att förklara.

när jag säger flashminne så menar jag det inbyggda. inte ditt minneskort.
    sen så finns det inte siter som gör program som brickar psps men det har kommit några få "brickers" som låtsas vara ett harmlöst program men som sen brickar pspn. det är typ som virus. Dessa program är inte särskilt vanliga men vill du vara hundra procent säker så tanka bara på stora sidor.

läs mer:
    http://pspupdates.qj.net/Warning-PSP...g/49/aid/68816

sen tycker ajg visst att du ska installera modden. Den skriver till flash men den ändrar bara en fil. Det hela är över på en sekund. Med den installerad så kan du återställa många brickningar. det finns också endel andra funktioner. Modden jag länkade till är den första som kom. det finns fler versioner med fler funktioner men man klarar sig gott med denna.

Edit:

Ah glömde helt bort devhook biten.
    försökte hitta en färdig installerad men hittade ingen.

0.46 tror jag är den senaste officiella. jag anv 0.44
    Last edited by Lynx; 2006-10-13 at 00:58.

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Men jag förstår inte, om jag inte ändrar program el liknande som använder sig utav flashminne, kan det ändå brickas då?

Okej tack, skall se om jag hittar devhook någonstans

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    24
    läser är ok men program som skriver till flashminnet kan bricka psp:n. dessa program är inte direkt farliga men om t.ex. strömmen går under tiden som du skriver till flash så brickar du antagligen psp:n. kan tilläggas att jag själv använt program som skriver till flash ett flertal gånger.

Det är väldgit få program som behöver skriva till flash. det enda typerna är som sagt program som vill ändra saker i firmwaren.

Det här är ett exempel påett program som skriver till flash:
    http://forum.psxcare.com/support/sho...light=themepsp

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Okej tackar! . Då förstår jag..

Devhook skriver inte, och inte spelen heller, om man sparar i spelet tex , sparas det på minneskortet eller på psp'ns internminne?

Vad är det för fler program man behöver sen då ?

Tackar!

http://www.psp-hacks.com/forums/about30380.html jag tog senaste versionen därifrån 0.43 hoppas den fungerar ?

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    24
    sparningar sparas på minneskortet.

finns en massa bra program. ska sova nu men ta en titt på pspupdates.com eller dl.qj.net.

populära program är väl främst emulatorer. För film rekomenderar jag det här programmet. filmer kan konverteras med det här programmet.

annars kan du konvertera till mp4 med psp video 9. detta format är inte lika bra men psp:n har grund stöd för det så filmerna dyker upp direkt under video.

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Okej, jag har kollat där.. Hittar inget som jag tycker verkar intressant!

Får kolla det programmet för film!

Förresten hittar du en devhook version som fungerar till FW 1.5 och inte använder psp's flashminne så blir jag glad, inte hittat någonting

Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Respekt
    25
    DevHook v0.46 Ultimate Installer v1.1.1 eller dylikt ... Skriver till ditt virtuella MS kort i ditt PSP skugg minne som kallas ??? och där finns ingen risk för att din PSP brickas .. Men du kan råka ut för att den kan funka med illegala Backups och andra elakartade saker så jag tycker du bör uppgradera igen ... Skämt åsido ... Tuta och kör ... Och gör det du vill och känn dig lugn

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

1. Startar xbox med Duo X2 eller inte?
    By bpl in forum DUO-X2 support
    Senaste inlägg: 2006-01-01, 17:57
  2. Chippa eller inte?
    By skottheim in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-12-16, 16:25
  3. Regionsfri eller inte?
    By ollie in forum Evolution-X Dashboard
    Senaste inlägg: 2003-01-10, 00:02
  4. Problem. Eller kanske inte?