Det är inte riskfritt att nergradera en psp, den kan gå sönder!--------------------------------------------------------------------------
Du gör detta på egen risk
Är du väldigt osäker så låt psxcare göra nergraderingen. Länk
Länkar till alla nödvändiga filer finns längst ner.
--------------------------------------------------------------------------
UPDATE: Det har hänt mycket sedan den här guiden skrevs. I skrivande stund så finns det bättre metoder som klarar att nergradera mycket nyare psps samt ta-082. Denna guide fungerar självklart fortfarande ok ifall man har en kompatibel psp.
Om du fortfarande vill använda dig av den här guiden så är det viktigt att du är 100% säker på att den inte är av modell TA-082 eller nyare. Detta innebär i praktiken att du äger en rätt gamal psp.
Jag har updaterat min psp till 2.71 för att testa och skriva en guide om hur man nergraderar sin psp till 1.50. Jag använde mig av den (I skrivande stund, 12/10-06) senaste och säkraste nergraderaren. Den ska inte blandas ihop med den tidigare "downdater" nergraderaren.
Först måste man ta reda på vilken firmware som är installerad. Detta kan du kolla under "Settings/System settings/System information".
Du måste ha en firmware som är lika eller mindre än 2.71.
Nästa steg är ta reda på ifall du har en psp av modell TA-082. Använd denna bild för det.
PSPs av modell Ta-082 går inte att nergradera. Om du försöker så kommer du att bricka din psp.
Nu när vi konstaterat att det inte är en Ta-082 så kan vi updatera till 2.71.
Om du redan har 2.71 installerat så kan du hoppa över den här biten.
Updatera till 2.71
- Ladda hem updaterings filen för 2.71.
- Skapa en ny mapp under GAME som du döper till UPDATE:
minneskort:/PSP/GAME/UPDATE/ (notera stora bokstäver)- Lägg Eboot.pbp filen i UPDATE mappen.
- Starta din psp. Sätt i laddaren och starta updateringen (game/memorystick)
Nu har vi en psp med Fw 2.71.
Nu måste vi installera Homebrew Enabler Rev C.
- Kopiera alla filer som ligger i mappen msroot till ditt minneskort (lägg dem direkt på kortet, inte i något mapp).
- Starta Psp:n sätt i laddaren och gå till Photo/Memorystick/HENC.
Nu kan en av tre saker hända:
1. Pspn hänger sig. Det hände ca 6gånger för mig. Starta om pspn och prova igen.
2. Du får en blå skärm, sen en röd (pspn rebootar, eller stänger av sig). Programmet gick igång men misslyckades med patchen. Prova igen.
3. Du får en blå skärm och sen en grön (pspn rebootar). Grattis patchen lyckades.
Notera: om du efter patchningen stänger av pspn (dvs stänger av, inte sleepmode) så måste du
göra om den här punkten. Den här gången så kommer därimot inga filer att skrivas till flash0. så du kommer bara få en blå skärm.
Nu är vi nästan färdiga.
Installera nergraderaren:
- Ladda hem Updateflasher.zip
- Kopiera alla filer/mappar som ligger under msroot till minneskortet.
- Ladda hem 1.50 firmwaren och döp om den från eboot.pbp till UPDATE.PBP
- Flytta UPDATE.PBP till minneskort:/PSP/GAME/UPDATE/
- Titta igenom mapparna så att allt ligger där det ska.
Så här ska det se ut
Minneskort:/psp/game/UPDATE/
decryptprx.prx
extprxs.pbp
libpsardumper.prx
EBOOT.PBP
UPDATE.PBP- Sätt i laddaren, starta nergraderingen och lycka till
Notera: har du firmware 1.51, 1.52 eller 2.0 så rekomenderar jag 2.0 downgradern. (finns klistrad i forumet)
Filer:
Firmware 2.71
Firmware 1.50
Homebrew Enabler Rev C
Generic Downgrader (updateflasher.zip)
Min nergradering gick förövrigt bra men jag reserverar mig för eventuella fel i guiden.
Edit: Frågor ang nergraderingen kan ställas i tråden.
Bookmarks