Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: Skillnad vanlig TV och HD

Registrerade
    Oct 2006
    Respekt
    0

Skillnad vanlig TV och HD

Ville ba fråga är det skitkass kvalite på vanlig tv om man jämför med HD ? För när jag spelade i funktionen vanlig tv på en HD tv så blev det väldigt dålig upplösning. Blir det likadant även fast man kör på PAL insällningar på vanlig tv? Tänkte kanske att PAL inställningarna och HD tv'n inte går ihop så blir det sån kass skärmbild! När jag spelar ex NBA 2k7 på mitt xbox på vanlig tv så är bilden ganska skarp. Är det likadant med xbox 360 nba 2k7(ex spel bara). Tack på förhand

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    En första fråga är ju har du en hd sladd från din xbox??? Kan bli svårt att få bra bild annars. Själv har jag hd tv 42 tum och jag har super bra bild! mvh niklas

Registrerade
    Oct 2006
    Respekt
    0
    men jag har ingen HD Tv jag har vanlig plasma tv 42 tums. Tänkte köpa xbox 360 och killen i affären rekommenderade starkt att köpa en premium sys. Och i premium sys får du HD kablarna med m.m. Nä men jag ville ha svar från folk som spelat på både HD och vanlig tv. Ska googla lite på jämförelserna och jag vill inte se några fake pic's.Tack

Registrerade
    Jul 2006
    Respekt
    19
    Visst är det skillnad på vanlig 100 Hz tv 32" och en HD-tv av samma mått. Upplösningen gör ju så att spelet blir snyggare och du ser klart fler detaljer. Men spelet i sig har ju samma grund så en hd-tv är inget måste, jag har testat båda två och jag kan säga att jag hade storskillnad på en del spel (Prey, sportspel) och minimal skillnad (Tony Hawk, Battlefield 2) så smaken är som baken, men betala massa pengar för en ny tv om man bara ska spela spelen känns onödigt (tycker jag). Men sen finns det ju hd-dvd osså

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Bosnian_2k7
    men jag har ingen HD Tv jag har vanlig plasma tv 42 tums. Tänkte köpa xbox 360 och killen i affären rekommenderade starkt att köpa en premium sys. Och i premium sys får du HD kablarna med m.m. Nä men jag ville ha svar från folk som spelat på både HD och vanlig tv. Ska googla lite på jämförelserna och jag vill inte se några fake pic's.Tack
    ja men har du hd kablarna till din xbox eller? så är de väl bara att sätta in dom och testa.. men kanske är dum nu du har väll inte dom anslutningarna på din tv?

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av pösen
    ja men har du hd kablarna till din xbox eller? så är de väl bara att sätta in dom och testa.. men kanske är dum nu du har väll inte dom anslutningarna på din tv?
    Nej, han hade ju inte HDTV så några anslutningar lär inte finnas heller

Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Hisingen Göteborg
    Respekt
    0
    Har han en 42" Plasma har han definitiv en Komponent ingång eller kanske VGA/DVi om han har tur.

Isf ska du med ditt premium köra på komponent för det ger en bättre bild. Du ska på konsolen sätta 720p och låta TVn skala ner.

Hur stor i skillnaden mellan SD 480 och HDTV 720p? enorm i spel men ännu värre i film. Ett spel som ser halvbra ut i SD får en grymt bättre bild endast genom den högre upplösningen som ger grym skärpa och detaljrikedom.

Sitter på en lite SD CRT-TV, en Projektor DLP med 800x600 och en LCD TV med 720p. Först är all text klar, sen så ser man kraften bakom de högupplösta texturerna som gör skillnad på de spel som använder dem. Texturerna med skärpan ger en bild som verkligen ser mer verklig ut om det t ex är Project Gotham Racing.

Jag ser det såhär, man kan inte uppleva äkta nextgen grafik om man inte kör 720p, man missar helt enkelt för mycket.

Bör man investera? Ja! en 32" av lagom kvalité så som Mirai går på 5995:- hos många. När du sen slänger in den första HDTV filmen på den kommer du vara grymt glad att du köpte den tidigt! Kolla HD trailers på Apples hemsida så förstår du.

Registrerade
    Oct 2006
    Respekt
    0
    okey tack..min tv har säkert allt skit där för den e köpt förra året och det e samsung. Så du menar jag ska köpa en HD för 6000 plus ett xbox 360 för 4000? Aja låter kul och köpa för en 16 åring(jag). Men min samsung har massa sånna färgade intag bakom teven typ skitmånga :S Så jag antar att allt kommer gå bra. Sen på sidan av tven har jag gamla goda gula,vita och röda. Men jag hoppas det ändå kommer se bra ut eftersom jag har en ganska bra bild på mitt xbox när jag spelar. Aja tack iaf

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    21
    jag kommer att få vänta ett tag på köp av hdtv.=)

mina krav är för höga.....

ska jag ha hdtv vill jag ha en tv som klarar 1080p och som är minst 40", än så länge så är dom lite väl dyra tycker jag=)

men men, den som väntar på något gott......

än så länge så klarar inte boxen 1080p, men det verkar vara någon uppdatering till mjukvaran på gång till boxen så den ska stödja det formatet.
    Last edited by arvdal; 2006-10-17 at 22:29.

här finns en förklaring i bildformat

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:St..._video_res.svg

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    19
    HDTV är ett måste enligt mig.
    Hade en 32" 100Hz innan och köpte en 42" LG Plasma för nån månad sen.
    Enorm skillnad!

Citat Original inlägg av Bosnian_2k7
    Ville ba fråga är det skitkass kvalite på vanlig tv om man jämför med HD ? För när jag spelade i funktionen vanlig tv på en HD tv så blev det väldigt dålig upplösning. Blir det likadant även fast man kör på PAL insällningar på vanlig tv? Tänkte kanske att PAL inställningarna och HD tv'n inte går ihop så blir det sån kass skärmbild! När jag spelar ex NBA 2k7 på mitt xbox på vanlig tv så är bilden ganska skarp. Är det likadant med xbox 360 nba 2k7(ex spel bara). Tack på förhand
    Det är en mycket bra skillnad på vanlig tv och HDTV. För det första så måste du antagligen skaffa en ny tv med stöd för HDTV eller en projektor med stöd för det.

Info
    http://sv.wikipedia.org/wiki/HDTV
    http://en.wikipedia.org/wiki/High-definition_television

Liknande diskussioner

1. Skillnad mellan X2 och M7.....
    By BullarMozo in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2004-06-29, 23:20
  2. Skillnad i grafik på Conexant och InFocus???
    By homerjay1977 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-01-04, 06:52
  3. PSX och multi-x problem
    By TB_NoRatZ in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Senaste inlägg: 2003-04-13, 18:42
  4. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 17:23
  5. Skillnad på XBOX 1.0 och 1.1?
    By goldfish in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2002-12-16, 22:25

Bookmarks