Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: alltid först konfigurera ?

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20

    alltid först konfigurera ?

    hämtade ut smartXX chippade boxarna hos er nyss, ska börja försöka före över alla ISO´s imorgon, men läser guiden noga nu.

    Det jag ska göra nämns sist i guiden, på s 8, men jag tror/antar att jag oavsett vad, måste "Konfigurera boxen i nätverket" först..? som beskrivs på sid 6....rätt/fel ?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ja ställer du inte in nätverksadresser rätt så får du ju ingen kontakt med den över nätverket. Har du en router som delar ut adresser osv via dhcp så behöver du inte göra nåt.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    tänkte inte koppla den till routern utan rakt in i pc´n.

    så jag börjar på sid 6 då...och kör alla steg därifrån ?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du lär ju få tänka och forska lite själv för guiden är gammal och nu kör vi ju in xbox media center istället för evolution-x som startup dashboard.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    mmm ja ok...e ju inte helt bakom...har iaf lyckats ta lärarexamen...ska ge mig i kast med jobbet snart....

    men grundprinciperna e desamma antar jag....

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    när jag ska ändra Settings i boxen, då gör jag det i den primära SmartXX menyn som den startar med väl...? inte den i originalbioset...eller ?

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du skall ändra i alla "ställen" där du vill använda nätet.

    SmartXX chippets meny, originalbios, startup dashboarden...alla använder sina egna inställningar.

    Ställ in ip på SmartXX chippet om du vill flasha bios osv.

    Ställ in ip i xbmc för att kunna ftp:a över filer, streama, kolla vädret osv

    Ställ in ip i ms dashboard för att kunna köra xbox live med chippet avstängt
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    ok.

    IP/submask/gateway 192.168.1.2 /255.255.255.0 /192.168.1.1 överallt då bara ?

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Låter bra
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    big problems...blir så innerligt trött...suttin o pulat länge nu, utan att pc o box hittar varandra.

    följde en lätt guide av en respekterad forummedlem, gjort följande :


    Gå in på System Utils där efter klicka på settings,
    då kommer du in en meny som heter Settings/Info l
    ängre ner ser du IP, Nätmask, Standard-Getaway.
    Kolla nu så att du har en
    IP adress 192.168.100.3
    Nätmask 255.255.255.0
    Gateway 192.168.100.1
    Use static IP ska va yes, Annars hittar inte datorn Xboxen när du ska använda Flashfxp.
    Stäng av Xboxen nu.


    DATORN

    Klicka på startmenyn därefter Kontrollpanelen
    klicka på Nätverksanslutningar
    klicka sen på Anslutning till lokalt nätverk eller Nätverks brygga
    klicka på egenskaper sen klicka på Internet Protocol TCP/IP.
    Markera Använd följande IP adress
    Skriv IP adress 192.168.100.2
    Getaway 192.168.100.1 samma som du hadde på din Xbox.
    Nätmask 255.255.255.0
    klicka ok sen, datorn startar om efter att inställningarna är klara.

    FLASHFXP

    Öppna Flashfxp klicka fliken FTP uppe i vänstra hörnet.
    Sen Qick Connect skriv samma IP adress som du hadde på din xbox t.e.x 192.168.100.3 i Server or URL kolla så port är 21.
    Avmarkera Anonymous skriv XBOX på User namne & Password.
    Sätt på din xbox, vänta till den har kommit in på Menyn igen.
    klicka sen Connect på Flashfxp.
    Du kommer då se en massa mappar uppe i högra hörnet t.e.x C,D,E,F, och så vidare.
    Kolla sen vilken mapp som du har mest hårddisk utrymme på.
    Sen är det bara att föra över


    men inget händer. har ändrat på boxen på 3 ställen, originalbios+XBMC+SmartXX .

    1 )vilken meny ska vara på på xboxen när jag försöker connecta med FlashFXP ?

    2) datorn säger "Nätverkskabel ej ansluten" fast den sitter i från boxen till pc´n....korsad oxå... ska den göra det ? så fort den "vanliga kabeln " är i så lyser det ju grönt just bredvid sockeln...men inte nu.....

    3) FlashFXP säger "Ingen rutt till värd"....

    4) i Smart XX ändrar jag undrar Config sen Network.....och enbart Ip/submask/gateway

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Kolla här står det hur du gör
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    jo...jag har nog ställt in rätt i den SmartXX menyn...men det funkar ju ändå inte...

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    326
    Respekt
    20
    Står det "Nätverkskabel ej ansluten" så är det ett hett tips att du har fel kabel.

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av frejac
    Står det "Nätverkskabel ej ansluten" så är det ett hett tips att du har fel kabel.
    ja, innan jag sliter av mig allt hår så tar jag hem en ny korsad imorgon o testar.

    för det SKA ju lysa en grön diod iaf bredvid ingången för nätverkskabel där bak på datan.....eller hur ?

    Men jag ska gå ifrån SmartXX menyn som startar upp och starta XBMC när jag ska connecta ?

Liknande diskussioner

  1. Starta med DuoX2 alltid på
    By Robocop in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 17:14
  2. Smb funkade först men sen så funkar d inte alls!
    By Xema in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-10-03, 19:18
  3. Startar alltid med executer2
    By m4dd in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2004-07-04, 01:21
  4. Hur får man ett Bios att alltid boota från hårddisk?
    By c_c_0 in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-06-29, 23:45

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •