Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: får inte mitt executer 3 ce chip att fungera

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    får inte mitt executer 3 ce chip att fungera

    Hej lödde för någon vecka sedan ett x-ecuter 3 ce ship i min xbox och lyckades boota flash bios. sedan tog jag och flashade det med X3_3294 via internet explorer och såg då på min tv hur den jobbade vart efter den stängde av sig helt. så när jag sedan bootar min xbox så rebootar den två gånger varpå den sedan bara ställersig och låter dioderna vid eject knappen blikna rött och grönt.
    jag kan dock fortfarande boota xboxen i "orginal läge" jag kan också boota flash bios backupen som då säger
    Enable network flashing
    load bios form hdd '(c:\bios)'
    load bios from disc
    unlock hdd
    lock hdd

    om jag då försöker att flasha den igen via ie så får jag bara meddelandet
    got bios-image over http, antal bytes i detta fall 1048576
    unknown flash! halting

    någons som vet vad som kan vara fel?

    [edit]
    det är en xbox version 1.6 btw
    Last edited by ZaptoR; 2006-11-03 at 01:42.

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Det var ett tag sen jag laborerade med den nu och jag vet inte riktigt var manualen är men jag har för mig att man skulle flasha med x3 eget bios för att få alla programmenyer precis som du gjort, sen vill jag minnas att jag välja en annan bios bank och flasha in ett bios som klarar brända spel typ "M8 plus 16 - Bios" i mitt fall då jag har en 1.6 jag med, på valfri bank ( bank 1-8 tror jag det fanns, beroende på storlek på bios). Sen vill jag minnas att det fanns en "Flash protect - knapp som man kunde låsa "FLASHAR'n med så att man inte skulle flasha över någon bank av misstag. Jag har ju den varianten med den extra fronten man fick byta ut, med alla knappar och Lcd displayen på, och på den så väljer man ju sen vilken bank xbox ska starta på, och på den här sitter flash protect kappen till vänster om dom "4 bios väljar knapparna".
    Du har väl manual till den för i den står det hur bios knapparna ska stå beroende på vilken bank du vill använda boota med.

    Prova att hålla inne den "vita lilla knappen" på HANDKONTROLLEN under hela boot-sekvensen så ska du komma in i X3-meny system.
    Jag tror man skulle starta upp X3 menysystem sen ska man FTP'a sig från Datorn in i Boxen och lägga in M8 plus 16 bioset den vägen, här kunde man nog också välja storlek på biosbanken beroende på vilken storlek man har på bioset.
    Ska försöka leta reda på manualen och läsa på lite....

    / Mvh M

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Har hittat manualen och kikat lite i den, såg att du hade laddat samma X3 bios som jag hade(X3 3294) så då borde det här funka, när du bootat med den 'vita knappen' så att du kommit in i X3's meny, scrolla ner och gå in i settings, nu kommer du till en till meny, här väljer du network setup. Här får du ställa in så att din dator kan hitta xboxen i nätverket:

    'set static ip ' (här har jag valt: 192.168.0.214)
    'set subnet ' ( här har jag valt: 255.255.255.0)
    'set gateway ' (här har jag valt: 192.168.0.1)
    'set dns1 ' ( ej rört: 0.0.0.0)
    'set dns 2 '( ej rört: 0.0.0.0)
    'STP Login' :X3
    'Ftp Password' :X3

    Den här inställningen funkar iallafall för mig.

    När du är klar med dina inställningar i network setup så ska du se Ip nummret du valt i nedre vänstra hörnet.

    Innan du FTP'ar från datorn till boxen, backa tillbaks till huvud menyn och gå in i 'bios tools' och vidare in i bios bank naming, (för att ta reda på vilka banker som inte är upptagna av X3 bioset, ( i mitt fall så är det dom 4 första som används av X3_3294, dvs X3 bioset har en storlek på 1024 kb, 5 t.om 8 är alltså lediga.)

    Nu ska du använda ett FTP program (jag använder mig av Total Commander. Öppna FTP'n, skriv det Ip nummret du angav i network setup, Använd X3 som log in namn, och använd X3 som passord..
    Klicka på anslut:
    Nu ska du vara inne i boxen och se alla mapparna.
    Den mapp du ska använda dig av heter av: Admin (den första mappen), gå in i den och vidare in i: BIOS Banks

    Nu måste du ha ett hackat bios som gör det möjligt att läsa brända spel, X3_3294 klarar alltså inte av detta, (som du ska lägga in på dessa 'lediga' banker, först måste du veta storleken på det bios du införskaffat, 256 k eller 512k 1024. (det är bara 1024 k ledigt utrymme kvar då X3 bios tar lite plats också)
    (OBS, 1.6 bios för 1.6 maskiner OBS)

    Mitt Exempel är då: M8 plus 16 bios, som är 256 k. Då måste jag gå in mappen för 256 banks, nu kommer då 8 olika bankmapp allternativ där dom 4 första bankerna är upptagna av X3 bioset. Jag väljer då Exempelvis bank 7, i denna mapp ser jag att det står : Upload to flash. Hit behöver jag bara kopiera över bioset i fråga och flashning kommer att starta. Det kommer att synas på tv skärmen, tar cirka 2 sec.

    Gå nu till bios bank naming och kolla att det BIOS du valt hamnade på det STÄLLE du valt, så att du vet vilken bank du ska starta upp på.

    Nu kan du boota upp din box, antingen genom välja på Dip switcharna och sen boota om hela xboxen utan den vita knappen, men även här inne i X3 menyer, på samma ställe som bios bank naming kan du istället välja bios bank select och välja den bank som flashade in bioset på.

    Det blev MÅNGA rader det här. Hoppas att dom kommer till användning.

    MVH / M

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Glömde skriva att man måste slå av flash protect knappen annars händer ingenting.

    MVH / M

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 21
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 21:59
  2. Kan mitt chip fungera igen?
    By Kazchjack in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 08:53
  3. Laserproblem, laserkalibrering (Endast SCPH-1002)
    By Hansi in forum Installationsanvisningar
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-03-09, 15:01
  4. Hej. Jag får inte mitt x-b.i.t chip att funka
    By nokia in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-04, 18:31
  5. Får ej Matrix att funka
    By playman in forum Matrix/Xodus Support
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-09-04, 16:40

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •