Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: Originalbios till 1.6?

Registrerade
    Oct 2006
    Respekt
    0

Originalbios till 1.6?

Jag har en Xbox Crystal 1.6 med ett X-ecuter 2 Lite 2.6. Jag kör idag M8_16 bios på båda bank 1 och bank 2.

Jag tycker mig ha läst att det ska gå att köra Live om man flashar den ena banken på chippet med original-bioset och sedan byter bank beroende på vad man ska spela.

Så jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med att få tag i just original-bioset?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det räcker ju med att du stänger av chippet så kör du originalbios...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Oct 2006
    Respekt
    0
    Jag har ett litet kretskort på utsidan med tre små brytare på; Chip On/Off, Bios protect On/off och Bios bank 1/2.

När jag ändrar den första som ska stänga av och på chipet till off så startar inte xboxen som den ska. Lampan på fram blinkar grön/rött och xboxen bootar om två gånger sedan hänger den sig i tredje booten.

Jag läste någonstans att det inte gick att stänga av det chipet utan man fick flasha bankerna med olika bios istället. Den informationen kan natruligtvis vara fel.

Jag har köpt xboxen begagnad med chip i så jag litar på säljaren att det är ett x-ecuter 2.6 lite i.

Kan chipet vara felinstallerat när jag får det problemet med avstängningen av det?

Registrerade
    Oct 2006
    Respekt
    0
    Jag har samma felsymptom som i detta inlägget: http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15086

Men jag får det när jag stänger av chipet. Inte när jag sätter på det.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Om det är som du säger så saknar boxen sitt originalbios. Och då får du göra som du frågade efter från början, flasha in ett originalbios i chippets ena bank istället.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    original bios finns på xbins, ska finnas guider till xbins här å forumet...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Där är olika bios med olika storlekar beroende på vilken V man har.
    Tex är 4817, 5101, 5838 256k stora.
    Jag har för mig att jag har skrivit ner dom olika V med storlek på bios för länge sedan, sen har jag 12 st olika orginalbioser med dom olika storlekarna på datorn.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Alla originalbios är 256K, sedan kan man spegla upp dom till 512K eller 1024K för att passa det minneschip man har på chippet / i xboxen.

Jag skulle göra en 1024K stor biosimage om jag hade ett x2 lite chip.

Om både originalbios.bin och M8bios.bin är 256K så hade jag gjort såhär i ett DOS fönster

copy /b originalbios.bin + originalbios.bin + m8bios.bin + m8bios.bin flashamig.bin

Om jag hade haft originalbios på 256K och X2-5xxx.bin på 512K hade jag gjort såhär:

copy /b originalbios.bin + originalbios.bin + x2-5xxx.bin flashamig.bin

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Märkligt för jag har gjort backup på dom jag har flashat & dom är fr allt på "262" & "524" upp till "1048"
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Ja, xboxen har tillverkats med olika storlekar på sina flashminnen. Och du kan säkert räkna bittarna på något sätt så att du får de där 262, 524 och 1048k, men räknar man som man bör så är det 256, 512 eller 1024KB man får när man läser ur dom.

Splittar du ner informationen från ett 512K eller 1024K till 2 respektive 4 256K filer och gör en fc /b på dom så ser du att det är same shit i alla 256K filerna.

Registrerade
    Oct 2006
    Respekt
    0
    Jag tackar för all info och är nu med på hur jag ska göra. Jag har idag ett M8_16.bin på 256 kb som jag har speglat 4 ggr till 1024 kb. Vad jag nu ska göra är " copy /b originalbios.bin + originalbios.bin + M8_16.bin + M8_16.bin flashamig.bin ".

Så då tillbaka till den första frågan: Är det någon som kan hjälpa mig att få tag i ett original bios till en 1.6 ?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Blixten har ju redan svarat på det. Men eftersom du verkar ha fått mask av arten lat så får jag väl länka mer rakt på sak:

http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=7231

Registrerade
    Oct 2006
    Respekt
    0
    Er hjälp har löst alla mina xbox-bekymmer. Tackar och bockar...

Liknande diskussioner

1. Duo X3 till Version 1.6 c ???
    By MisterX in forum DUO-X2 support
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 23:36
  2. ansluta pc:n till mitt xbox?
    By lakzz in forum SmartXX Support
    Senaste inlägg: 2005-08-06, 07:17
  3. 7.1 Hur hittar jag BIOS-versioner, programvaror m.m. till XBOX?
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Senaste inlägg: 2005-07-21, 22:25
  4. Vilket bios till 1.6 med xenium ice (helt grön)
    By Don7uan in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 12:59
  5. VÅGAR man rekommendera PSXCARE till sina polare?!
    By x3m in forum NEO4 - Allmänna frågor (ej teknisk support)
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 21:44

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner