Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: Döende motor efter chippning

Registrerade
    Nov 2006
    Respekt
    0

Question Döende motor efter chippning

Tjena! Ny här på forumet och så.
    Skulle chippa min flickväns playstation 2 (v14) med ett Matrix infinity.. Så jag lödde fast det och allt. Limmade sedan fast sladdarna och så och skulle starta.

Inget hände. Bara svart bild.. Så jag sågöver mina lödningar och så.. Och då upptäckte jag att det var ett gammalt chip (orange) som bara funkar upp till v13 om jag fattat rätt..

Så jag plockade bort alltsammans.. Nu bootar den till ps2:ans meny som kommer upp om man inte har skiva, och lasern åker och lyser, men skivan snurrar bara några varv, och stannar sedan.. Sedan om man reset:ar snurrar inte skivan, men om man slår av och väntar så snurrar den några varv igen och stannar.

Och ska tillägga att mina lödkunskaper är tillräckliga, jag har inte kladdat ner hela kortet med tenn.

(Mitt sigill är helt btw)

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    Om ditt sigill är helt, så tycker jag att du snyggar till lödpunkterna lite så dom ser orörda ut, och lämnar in den på garantin...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Nov 2006
    Respekt
    0
    Tyvär kan jag inte få bort lim-resterna som höll kvar sladdarna..

När ps2:an stått över natten startade spelen ett tag, men sedan slutade den fungera, och om den får vila ett tag startar den igen..

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    Låter som kallödning.... kan ev. vara nåt spår som knäckts?
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Spov
    Tyvär kan jag inte få bort lim-resterna som höll kvar sladdarna..

När ps2:an stått över natten startade spelen ett tag, men sedan slutade den fungera, och om den får vila ett tag startar den igen..
    Ursäkta mig, du påstår att du har tillräckliga lödkunskaper..... varför använder du då LIM ?!? (speciellt på en V14 med STORA paddar) , sitter inte lödningarna tillräckligt så du kan dra och flytta kablarna har du lött alldeles för dåligt.
    har inte haft en gnutta lim i dom 50 PStwo:s jag chippat och ingen har kommit tillbaka.
    Lyd mitt råd .... använd gärna lite tejp för att styra kablaget rätt, men limma INTE

/Gemet

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    Det är ett helvete att reparera och byta ut limmade kablar.... Om något, så är Dubbelhäftande tejp att rekommendera.. Beror förstås på vad för lim som användes, men en del har förvana att använda snabb/superlim som gärna lyfter lacken av kortet när man ska ta bort kablaget... Visst kan man lämna det, och dra nya bredvid, men i en crystal? nej...

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Registrerade
    Nov 2006
    Respekt
    0
    Limmet är inget problem, då jag använde lågtemperaturs-lim till limpistol, och absolut inte superlim (så dum är jag inte iallafall).. bara det att det syns spår efter lim, som gör att den inte ser helt orörd ut.. Och anledningen till att jag använde lim var att det stod på http://www.infinitymod.com/Install/MX-INST-GUIDE.htm att man skulle använda lim-pistol, och jag antog att tillverkarna av chippet skulle vara kompetente, och inte ge sådana råd om det var onödigt.

Idag startar spelen ännu bätre, efter att jag, då konsolen var avstängd flyttade lite på laser-"släden".. Vad kan nu detta bero på?

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    21
    "As a finishing touch, use the glue gun to fix the wires in place and avoid accidental detaching of the solder points"

Ok, du tog dom på orden , förlåt för att jag gnällde på dig..
    Jag förstår fortfarande inte varför man ska använda lim...
    Löd loss och värm om alla kablar med nytt tenn ( tar max 5 minuter ) så fungerar nog maskinen bättre sedan.

Sen, ang instruktionen ... hur många har en lödspets som är 0.1 mm ? Går alldeles utmärkt med 0.4 eller 0.6 mm, lödpastan kan du oxo skippa. Det finns ofta tillräckligt med fluss i lödtennet.

Registrerade
    Nov 2006
    Respekt
    0
    Det är lungt =) Jag såg heller ingen anledning till att inte limma, helst om man använder ett försiktigt lim..

Nä jag filade ner min spets så den blev tunn.. Men fluss behövde jag, då jag använde tenn med ganska lite i, ville nämligen använda tunnt tenn, för precisionen..

Men det är ingen vits att jag löder om allt, då min flickvän (som jag skrivit) råkat köpa ett orange-dot chip, som bara funkar till v13, och ps2:an är v14.. Så jag har plockat bort det, men den fungerar inte riktigt..

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Spov
    Det är lungt =) Jag såg heller ingen anledning till att inte limma, helst om man använder ett försiktigt lim..

Nä jag filade ner min spets så den blev tunn.. Men fluss behövde jag, då jag använde tenn med ganska lite i, ville nämligen använda tunnt tenn, för precisionen..

Men det är ingen vits att jag löder om allt, då min flickvän (som jag skrivit) råkat köpa ett orange-dot chip, som bara funkar till v13, och ps2:an är v14.. Så jag har plockat bort det, men den fungerar inte riktigt..
    Man ska inte fila på lödspetsar... då tar du bort skyddsskiktet... din spets kommer långsamt dö

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    Är det en Feltema engångs lödspets så kan man lika gärna fila ner skiten, håller ändå bara några timmar... Men jag skulle aldrig fila ner en riktig spets till typ MLR penna eller liknande...

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Registrerade
    Nov 2006
    Respekt
    0
    Det är en skräpig spets, som jag valde att offra.

Är det ingen som har någon vettig idé?

Har sett fler på andra forum som haft precis samma fel på v14..

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    Lämna in den. Lim-resterna fixar du med lite lacknafta....

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Liknande diskussioner

1. Byte av chippning?
    By dorfmeister in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2005-03-07, 23:27
  2. Fel efter chippning.
    By kunta in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2005-01-15, 17:25
  3. PS TWO och Chippning
    By diatriber in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 10:41
  4. Kör en ny problem med chippning problem
    By smsucha in forum X-BOX Hårdvaruforum