Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Använda xboxar på Siba

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    602
    Respekt
    0

    Använda xboxar på Siba

    Hej! Tänkte bara dela med mig av en riktigt dålig erfarenhet av siba. Köpte en xbox 360 premium förra veckan och reagerade lite över att klisterlapparna inte såg ut som vanligt, det var runda klisterlappar där dom platta skulle sitta. Iaf så lät jag xboxen stå här en vecka och jag flashade den men testade aldrig så att allt fungerade. Nu när jag ska testa den så får jag e67 error vilket innebär att hårddisken är trasig. Inte nog med det, när jag kollar i kartongen ser jag att jag inte fått med något headset. Dvs hårddisken var trasig och headset saknas. Måste varit någon som köpt xboxen tidigare men som lämnat tillbaka den när han/hon såg att den var trasig och passade på att behålla sitt headset. Nu till frågan, får dom sälja begagnade saker bara sådär utan att först lämna in dom till microsoft på undersökning? Och är dom inte tvugna att kolla så att alla saker är kvar? Ska till Siba i morgon och försöka få ett headset och ny hårddisk. Hoppas att det går bra utan tjafs. Iaf nästa gång ni ser en xbox med misstänkta klisterlappar, kolla redan i butik att allt är med

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    De måste inte skicka tillbaka den till Microsoft för att checka den bara för att en kund kommer tillbaka med den på öppet köp. Däremot har de en skyldighet att se till att alla delar finns med och att den är helt oskadd om de ska kunna sälja den vidare som ny.

    Har själv råkat ut för det där på Siba fast med en helt annan produkt. Kom hem och packade upp den. Då låg alla sladdarna i värsta trasslet. Sen när jag öppnade instruktionsboken var den fullklottrad med anteckningar i blått bläck.
    Gick tillbaka med den och fick en helt ny. Utan tjafs.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    602
    Respekt
    0
    Tror du jag kommer behöva skicka in hårddisken till microsft själv? Jag har ju trots allt köpt en trasig xbox av siba och det är inte mitt fel. Så igentligen borde dom fixa det. Annars får jag väl sno en hårddisk i affären :P

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Du ska kräva att få en helt ny direkt på plats.

    Säg att det verkade som att lådan varit öppen förut. Att det saknas saker (headset). Plus då att du får felkod e67 när du startar den.
    Inget väntande. Ny xbox direkt!
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Min kompis köpte en handkontroll med sladd till sin 360. När han kom hem och testade den så var den defekt, och när han ringde till butiken så sa de att han skulle ringa microsoft. Sagt och gjort, av någon anledning så behövde han inte skicka den till dem, utan de skickade en helt ny, trådlös inkl. en "bonus".

    Bonusen visade sig vara spelet Kameo, detta var när 360 var ca. 2 månader gamalt...

    Kolla om du har samma tur!
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    602
    Respekt
    0
    Men jag vill bara ha en ny hårddisk och headset för xboxen är flashad :P Iofs så är det inte så jobbigt att göra om det men det känns onödigt.

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag får OFTA boxar som varit öppnade osv.

    Ofta boxar som enligt tillverkningsdatum borde ha haft samsung drive men istället visar sig ha hitachi, men även boxar som visar sig ha problem.

    Det gäller boxar från siba, elgiganten, pc city, eb games, mediamarkt osv.

    Uppenbarligen ställer butikernas/microsofts policy om att alla trasiga xboxar skall till tyskland till med problem. Jag har själv blivit vägrad att byta en 360 på pc city som var defekt trots att jag köpte den dagen innan. Nej, den skulle till microsoft = 2 veckors väntetid.

    Inte underligt att folk klistrar igen lådorna och gör en retur på öppet köp istället och köper en xbox i någon annan butik.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Fast det där är bullshit från stormarknadernas sida.
    Vi har något i Sverige som heter konsumentköplagen (SFS 1990:932).

    Visst, de är inte skyldiga att ge dig en ny direkt. De kan hävda att den måste ivåg till Microsoft på kontroll först.
    MEN du som konsument kan välja ett annat alternativ - "Häva köpet och få pengarna tillbaka". Säljaren har inte rätt att ge dig ett tillgodokvitto utan de är skyldiga att ge dig tillbaka pengarna. För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. Å i det här fallet är det ju bara att koppla upp XBoxen i butik så ser de ju att den inte fungerar.
    Dessutom så har man rätt till ränta på pengarna som säljaren återbetalar.

    Du kan till och med kräva skadestånd ifrån säljaren (i det här fallet Siba).
    Enligt paragraf 32 i Konsumentköplagen har du rätt till skadestånd på grund av felet. Rätten omfattar bl a ersättning för utgifter, t ex bensin.

    Läs mer på konsumentverkets hemsida

    Lycka till!
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    602
    Respekt
    0
    Det löste sig, bytte ut kartongen mot en ny fast behöll xboxen. Inga stora problem. Skönt att det löste sig iaf I samma veva såg jag att elgiganten har bara xboxar utan handtag, dvs hitachi som inte går att flasha över sata. Undrar hur lång tid det tar innan alla affärer har sånna xboxar.
    Last edited by weeh; 2006-11-12 at 20:53.

  10. #10
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Nästan så man blir lite rädd av att läsa i den här tråden... Fick min xbox360 från ********* igår... det satt som vissa beskriver runda istället för valiga tjepbitar på själva lådan, observerade att det fanns bitar som under ungefär som att den kunde ha varit öppnad. Men när jag sen väl öppnat den finns det inga tecken på att den ska ha varit öppnad, instruktionsboken var inte öppnat tex.
    Sen vet jag inte hur allt ska vara paketerat, men det så bra ut.

    Däremot måste jag få fråga... hur satans j*vla mycket ska xboxen låta? kanske jag som är petig men... den låter ju som ett flygplan... :S
    mossdog rulez

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    360'n tom låter inte mycket alls.... men med en DVD i så ökar ljudnivån markant. DVD-läsaren är boven. Sjukt högljudd....
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  12. #12
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Ja, ljudnivån ökar väldigt mycket med ett spel i... låter ju lite utan spel åxå, men det är ändå rätt okej. Men huuur mycket ska dom verkligen låta? med spel och utan spel i?
    mossdog rulez

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Massor..... men jag har stängt in den i ett skåp så jag slipper höra den.
    Trådlösa kontrollen kör ju med radiovågor (2.4 Ghz) så det är inga problem.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  14. #14
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Hehe ok.. Men då är det nog som det ska vara då Tack för väldans snabba och bra svar!

    Nu ska jag endast försöka läsa på lite om vad jag behöver vid en eventuell flashning av xboxen, jag har förstått att det är det som gäller. Ska självklart beställa allt härifrån som jag gjorde på min gamla vanliga xbox, PSXCare är grymma.
    mossdog rulez

Liknande diskussioner

  1. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  2. Vilken bios använda med nya X-bit chip?
    By Blex in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2003-10-13, 23:08
  3. EVOX= GÅR EJ ANVÄNDA DVD-ROM?
    By T2 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-10-17, 23:22
  4. Att använda en datorhårddisk i XBOX:en
    By goldfish in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-10-14, 16:29
  5. skillnader mellan NTSC xboxar och PAL xboxar.
    By tjoff in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-08-19, 21:23

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •