Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Neo 4 - Prisfråga

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Uppsala
    Respekt
    0

Post Neo 4 - Prisfråga

Så var det det här med eran prissättning igen. Hur kommer det sig att ni vill ha *1250:-* när t.ex. ****************.no tar 890:- för Neo 4?

Det spelar väl midre roll för min egen del eftersom jag ändå inte kommer att köpa något av er. Tänkte bara upplysa andra om hur era vinstmarginaler ser ut ungefär.

/Stefan

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Norge ligger utanför EU. Handlar du från Norge måste du betala tull och moms.

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Uppsala
    Respekt
    0

Huruvida JAG får betala tull eller inte är väl knappast relevant när det gäller eran
    eller ****************'s vinstmarginal.

Jag tog Norge som exempel eftersom det ligger ganska nära och jag antar att de säljer och
    köper på ungefär samma villkor som er.

Några andra prisexempel ute i europa:

England:

www.***************.com (Tillverkaren) - £55 = 821.01 SEK
    www.consolechips.com (england) "Only UK £55.99 (= 835.94 SEK) each including FREE shipping!"

Frankrike:

www.ominfo.com - 595F00 = 843.53 SEK

Danmark:

www.psx-world.dk - 795DK = 991.76 SEK

(Valutakurserna är tagna från Forex 2001-10-28)

Sökte med ljus och lykta efter någon som låg i eran prisklass. Hittade bara någon i
    Finland som lyckades passera 1000 kronors vallen.

/Stefan

(Fortarande jävligt sur efter en total blåsning vid köp av Dreamcast minneskort samt
    eran dryga attityd)

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Det råder fri konkurrens. Att jämföra våra priser med priser i andra länder är helt ointressant. Tittar du på t.ex. priserna för hemelektronik i Tyskland så kan du ofta handla varor på postorder därifrån till lägre priser än vi handlare får från de svenska distributörerna.

Att jämföra våra priser med folk som sitter hemma i stugan och monterar chipp är inte heller relevant.

När det gäller vissa produkter har vi valt att ligga på en hög marginal för att kunna hålla bra service. Köper du ett NEO4 chip med >40 lödpunkter uppskattar du nog möjligheten att få sitta i telefon med någon av våra tekniker och få tips om vart det kan ha blivit fel.

Angående ditt dreamcast minneskort så har jag faktiskt inte den minsta aning om vad det är för ärende du syftar på.

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Respekt
    29

Har jämfört lite med andra Svenska försäljare på nätet och vissa saker är lite dyrare hos PSXCARE medans andra är billigare, så där jämnar det ut sej.
    Sen har PSXCARE en service med multi-x chip som man ine hittar nån annan stans. Jag betalar hellre för nått som funkar och där man får service än att få det ett par hundra billigare men utan garantier som en del andra företag ger. Och om man tittar tillbaka lite så är det många "företag" som kommit och gått medans PSXCARE funnits kvar...

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Uppsala
    Respekt
    0

Jag tycker inte att det är helt ointressant att jämföra priserna utomlands.
    T.ex. Danmarks företagsklimat liknar ju på många sätt sverige och de köper
    och säljer på liknande villkor som svenska företag.

Som du säger: att jämföra med någon som sitter i "stugan" och inte lämnar några
    garantier och monterar chipp är inte relevant.
    Men, jag har inte jämfört några monteringspriser. Det enda diskussionen
    gällt är själva chippet, UTAN montering.

Ska vi jämföra chip + monteringspriser så tar ju **************** 400 kr för att
    sätta i chippet. Vilket alltså blir 1390 för chip med montering.

Huruvida de sitter i en stuga eller i en flashig skyskrapa vet jag inte. Jag vet
    bara att de lämnar garantier och är en oficiell återförsäljare av Neo 4.

Sedan undrar jag vilken service PSXCare har som är så unik? Kommer ni hem till mig
    och swappar DVD kopiorna eller?

/Stefan

Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Respekt
    29

Vad kostar det att skicka Ps2:an till Norge då?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Jag tror inte det spelar någon roll för switalski, han har sin åsikt och det respekterar jag. Det finns ingenting för mig att tillägga i detta ärende.

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Uppsala
    Respekt
    0

Ktd - du verkar ha missat själva poängen här. Jag kritiserar PSXCare's höga prissättning
    och jämför med andra återförsäljares priser. Postens fraktavgifter har ingenting med
    det här att göra.

Eftersom jag inte känner till några inköpspriser får jag bara anta att t.ex.
    ****************.no gör en hysad vinst på dessa 1390:- för chip med montering.

Vi får anta att PSXCare har snarlika inköpspriser samt personalkostnader.
    PSXCare tar 2000:- för samma sak. 2000 - 1390 = 610 kronors skillnad.

Det vill säga redan vid priset 1390:- bör PSXCare göra en någorlunda vinst.
    Utöver denna vinst tillkommer dessa, som i exemplet, 610:-. Det får ju en att
    fundera lite vart dessa pengar tar vägen.

PSXCare är dyrast, de facto, slut på diskussionen.

/Stefan

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Våra pengar går åt till skatter, personalkostnader, lokalkostnader och marknadsföring. Samt givetvis en viss vinst, till skillnad mot en del "e-handlare" vi sett komma och gå de senaste året :-)

Eftersom ****************.no ligger "ett led" före oss betalar vi c:a 50% mer för chipen än vad dom gör. Det tycker jag är helt OK då jag inte ville köpa 1000 chips från *************** då jag inte vill sitta på 500 värdelösa chip när Messiah är släppt...

Sedan kan ju Handlare A som inte investerar i marknadsföring sälja 100st exemplar av en vara och endast tjäna 10:-/st, när Handlare B som lägger ut 20.000:- på marknadsföring sälja 1000st av samma vara till högre pris och tjäna 50:-/st. Då har handlare A tjänat 1000:- och handlare B tjänat 30.000:-.

Har du som kund turen att hitta handlare A så är det ju bara att gratulera, då du genom att vara en aktiv konsument sparat några kronor.

Nog om det, vi har av olika anledningar att ligga relativt högt i pris på NEO4, mest på grund av att det är ett chip som kommer att kräva mycket support till kunder som väljer att montera själva, samt mycket jobb för oss att montera åt våra kunder.

Vi har trots prissättningen fått in så mycket jobb att det kommer ta oss 1-2 veckor bara att hantera förhandsbokade modifierade PS2 och redan inlämnade PS2.

En stor del av de pengar vi "tjänar" kommer att gå åt att betala övertidslöner åt den personal som kommer att få sitta på kvällarna och montera chip under denna tid.

Liknande diskussioner

1. Kommer ni få in " Neo 4.1 , Neo 4.5 " ?
    By DeltaZero2 in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2002-03-08, 19:03
  2. NEO 2.2
    By GoBiE in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2002-02-15, 15:11
  3. Neo 4 / Neo 2.2 / Origa
    By BanzaiBug in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2001-11-20, 00:17
  4. Hansi - Neo 2.2
    By ktd in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2001-08-17, 23:42
  5. Neo 2 -> Neo 3