Visar resultat 1 till 21 av 21

Diskussion: Bootproblem SmartXX

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sundsvall
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

    Exclamation Bootproblem SmartXX

    Hej. Har en xbox med SmartXXchip men det verkar vara nått knas med den. När jag ska starta den (oavsett om jag trycker på power eller ejectknappen) Så startar och slår av sig i ca 1sek intervaller 10 gånger sen slår den av sig. Någon som har varit med om nått liknande? Kan batteriet i boxen vara slut? Har kollat alla lödningar och dom ser ut som dom ska. Xboxen har fungerat felfritt i ca 2 år.

    mvh Fredrik

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Tryck på lilla on/off knappen och var beredd, för när eject knappen lyser rött ska du trycka på den, då ska du komma in i SmartXX egna OS som fungerar oavsett dålig flashning/Eeprom problem mm. När du väl är där inne så kan du flasha chippet med rätt bios, och se om det hjälper. Annars får du återkomma!
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sundsvall
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Blixten100 Visa Inlägg
    Tryck på lilla on/off knappen och var beredd, för när eject knappen lyser rött ska du trycka på den, då ska du komma in i SmartXX egna OS som fungerar oavsett dålig flashning/Eeprom problem mm. När du väl är där inne så kan du flasha chippet med rätt bios, och se om det hjälper. Annars får du återkomma!
    Hmm antingen är jag för långsam eller så är detn nått annat som är tok. Boxen startar, dioden på chipet lyser orange. Ska det vara så? Får upp servicemedelande när boxen startar.

    Edit: Nu lyser chipet rött och grönt.. hmm skummt
    Last edited by lojden; 2006-11-22 at 17:25.

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Ok, då är det hårdvarufel utöver chippet.... Ganska kört mao....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    21
    Är det nån sifferkombination på felmeddelandet (vänstra hörnet)?

    / M

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sundsvall
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Blixten100 Visa Inlägg
    Ok, då är det hårdvarufel utöver chippet.... Ganska kört mao....
    Jaså? Knepgit att någon hårdvara kan gå sönder av att stå orörd. Allt startar ju,fläkt,hårddisk och dvdläsaren. Ska testa ta lös chipet imorgon och starta boxen utan och se vad som händer. Borde inte vara något hårdvarufel med tanke på att xbox "introt" körs sen kommer servicefelmeddelande texten.

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Jaha, trodde du menade att knappen började lysa orange påengång och att servicemeddelandet kom då.... Hårdvarufel kan utlösas med tiden, handlar bara om ålderdom....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sundsvall
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Blixten100 Visa Inlägg
    Jaha, trodde du menade att knappen började lysa orange påengång och att servicemeddelandet kom då.... Hårdvarufel kan utlösas med tiden, handlar bara om ålderdom....
    Hehe Knappen blinkar rött/grönt och lysdioden lyser orange på chipet. Lär vara nå tok med chipet då med andra ord? Tänkte även på det, kan det det inte vara så att batteriet har tagit slut så att xboxen har tappat minnet för tid/datum? Eller det spelar kanske ingen roll, var bara en tanke.
    Last edited by lojden; 2006-11-22 at 10:21.

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sundsvall
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av MisterX Visa Inlägg
    Är det nån sifferkombination på felmeddelandet (vänstra hörnet)?

    / M
    Kan kolla det när jag kommer hem, är på jobbet nu.

    edit: sifferkomb. 16
    Last edited by lojden; 2006-11-22 at 17:00.

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sundsvall
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Ingen?

  11. #11
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    "16 - dashboard - Fel som beror på inställningar i ms dashboard, eller filer som används av ms dashboard"
    http://forum.psxcare.com/support/sho...7233&highlight

    Kör du med M$ Dashboard?
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sundsvall
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Blixten100 Visa Inlägg
    "16 - dashboard - Fel som beror på inställningar i ms dashboard, eller filer som används av ms dashboard"
    http://forum.psxcare.com/support/sho...7233&highlight

    Kör du med M$ Dashboard?
    Jag kör med XBMC

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av lojden Visa Inlägg
    Jaså? Knepgit att någon hårdvara kan gå sönder av att stå orörd. Allt startar ju,fläkt,hårddisk och dvdläsaren. Ska testa ta lös chipet imorgon och starta boxen utan och se vad som händer. Borde inte vara något hårdvarufel med tanke på att xbox "introt" körs sen kommer servicefelmeddelande texten.
    Hur gick det att starta xboxen utan chipet?

    / M

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sundsvall
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av MisterX Visa Inlägg
    Hur gick det att starta xboxen utan chipet?

    / M
    När jag startar utan chipet körs xboxintrot sen kommer servicebilden.

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Har du MS dahsboard originalfilerna kvar på hårddisken? KAn vara det att klockan inte är ställd och då försöker bioset prompt ladda xboxdashboard för att ställa klockan. Men jag har för mig att detta är borttaget ur senare bios-releaser....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sundsvall
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Blixten100 Visa Inlägg
    Har du MS dahsboard originalfilerna kvar på hårddisken? KAn vara det att klockan inte är ställd och då försöker bioset prompt ladda xboxdashboard för att ställa klockan. Men jag har för mig att detta är borttaget ur senare bios-releaser....
    Jag har inte tagit bort dom i allafall så dom ligger nog kvar. Hur ordnar man det?

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    21
    Det är nog troligtvis dom som fattas. Kan tyvärr inte svara på varför dom kanske har försvunnit, men en trolig orsak kan ju vara att HD är väldigt full och när man sen laddar in fler spel så finns det helt enklelt inte nån plats kvar och den kopierar över vissa andra filer som kanske behövs för att boxen ska fungera normalt, en teori bara. Finns det möjlighet att starta med chippet och boota med en installationsdisc typ "superdisc" eller "console disc" eller vad dom nu heter, så att du kan kopiera tillbaks orginaldash board filerna?

    / M

  18. #18
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Boxen skriver inte över system filer automatiskt, vet inte om nåt program som gör detta heller, vore isf förskräckligt.... Testa starta den med superdisc, torde till o fungera....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  19. #19
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    21
    Jag använder mig av Avalaunch dashboard på mina boxar och den brukar varna om det blir för lite minne på "E" eller "F". Det brukar då komma upp en varningstext på skärmen det står nåt i stil med : " To low space on E, this can or will cause trouble". Förmodligen så är det orsaken till mina problem när min xbox inte fungerat som den ska, och vissa filer försvunnit och jag har blivit tvungen att installera nya. Detta efter att jag installerat nya program utan att tänka mig för om det fanns tillräckligt med minne kvar, såg då denna varningstext och efter det så fungerade inte vissa program. Installerade då om och så fungerade det som det skulle igen.

    / M
    Last edited by MisterX; 2006-11-24 at 23:37.

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Minne?
    Du menar vätt utrymme , plat på HDn, space
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    21

    Red face

    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    Minne?
    Du menar vätt utrymme , plat på HDn, space
    Så sant, så sant... Hårddisk "utrymme" ska det vara.

    / M

Liknande diskussioner

  1. SmartXX till v1.6
    By PussyWagon in forum SmartXX Support
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-26, 12:18
  2. Ingen bild med SmartXX V2 och 1.6
    By Seb in forum SmartXX Support
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 09:47
  3. SmartXX - att man alltid ska klanta sig :S / Tips!
    By mixim in forum SmartXX Support
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-06, 15:39
  4. SmartXX svensk OS uppdatering.
    By Nijo in forum SmartXX Support
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-09-24, 18:13
  5. SmartXX (Köpte igår) (ej lödning)
    By SmartXX in forum SmartXX Support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-29, 23:38

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •