Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: köpa ny DVD-läsare till trasig box..

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    köpa ny DVD-läsare till trasig box..

    Hej! Såg precis att man kan köpa DVD-läsare till sin trasiga box:

    "här säljs

    Tosh sammy:
    http://www.etech4sale.com/products/p...id-153050.html

    Hitachi Drives
    http://www.etech4sale.com/products/p...id-153049.html

    ps ni behöver flasha dem med er key självklart..."

    Fråga: Spelar det ngn roll vilken version av käsaren man ursprungligen hade? Jag hade en 46d, och ser inte vilken läsare det är man köper på sidan ovan...?

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2002
    Inlägg
    70
    Respekt
    23
    Från och med den senaste dashboard-uppdateringen ("the fall update") så går det INTE att byta till en annan modell än vad man hade i boxen från början, har jag läst nånstans... jag e inte hundra på om den här infon stämmer, men för säkerhets skull skulle jag inte rekommendera att du byter till något annat märke än det du hade från början... kika runt lite på auktionssiter så hittar du nog en sån som du ska ha köpte en själv nyligen en hitachi 47D för 640kr inklusive frakt.
    Jodå. Men det var det ingen som visste.

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    245
    Respekt
    20
    Det går väl visst så länge man flashar med sin egen originalnyckel?
    Läs FAQ:n samt sök i forumet innan du frågar något!

    Och så vill jag önska alla en fin vinter för att vara lite positiv i signaturen också

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    men den som jag länkade till ovan, vad är det för version?.. sj hade jag en 46D..

    har inte versionen enbart med vilka BIOS som finns inlagda att göra?

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2002
    Inlägg
    70
    Respekt
    23
    tropicano: Länken är bruten... får inte fram nån produktsida... Men jo, jag tror du har rätt angående skillnaden mellan de olika versionerna av hitachin... jag vet dock inte hur lätt det är att flasha om den mellan olika firmwareversioner på det sättet. Med samsungen så kan man bara skriva över hela firmwaren på en gång... men i hitachin går det inte, eftersom man då skriver över sektorerna som innehåller instruktioner som den använder i själva uppdaterandet. Om jag har fattat det rätt. Tror jag läste om det här på xbox-scene eller xboxhacker.net. Men det kanske är så att en 47d-enhet skulle funka utmärkt i din box om den bara flashades med rätt nyckel... är lite osäker faktiskt. Har aldrig gjort det här själv, bara läst om det i förbifarten som sagt var.

    banan: Som jag har fattat så kollar 360n numera efter om läsaren är av samma märke som fanns i 360n vid tillverkningen... flashar du en likadan läsare med din nyckel så funkar det alltså, men inte om du byter från samsung till hitachi el tvärtom.
    Jodå. Men det var det ingen som visste.

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    men om man skaffar en ny hitachi läsare och lämnar in den + sin org nyckal till PSXcare, kan dom/ni då flasha om denna så den ter sig som mitt orginal? och vad skulle detta kosta mig? 250kr?

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi kan flasha in rätt nyckel. Men om du inte har samma version på läsaren så kan du kanske råka ut för något error precis som hände vissa samsung när version string ändrades mellan ms25 och ms28. Lösningen för samsung var att kopiera version string också när man flashar. Problemet har inte varit vanligt på hitachi eftersom man inte flashar hela driven utan bara patchar det som måste patchas. Men byter du drive så kanske version string ändras, och jag har aldrig kollat hur man ändrar den. Det kanske går med de nyaste verktygen dock...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2002
    Inlägg
    70
    Respekt
    23
    Hansi: Om man bara vet på vilken adress versionstringen ligger så kan man väl flasha den manuellt, bara just den sektorn, precis som när man byter nyckel? Eller har jag missat nåt? Fast ja, det gäller ju i så fall att veta vilka bytes som ska vart.. hehe :P
    Jodå. Men det var det ingen som visste.

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    När jag misslyckades med att flasha om min drive så hann jag iaf få ut den 256kb stora firmware/bios filen.. denna håller jag hårt i :P men denna fil innehåller alla sektionerna man kan behöva flasha, right?

    (när man flashade "ut" biosen så extractade programmet information ur 4 sektioner lr ngt, och alla fick "ok" efter sig..)

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    4 sektioner = du hade en samsung. Ja, håll hårt i den. Men vad hände med din drive sedan då? Är den bara felflashad så kan vi alltid få fart på den. Det kostar c:a 1000:-. För 1.500:- så fixar vi dual firmware i den medan vi ändå håller på och löder på flashminnet/tagit bort epoxyskiten.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2002
    Inlägg
    70
    Respekt
    23
    Citat Original inlägg av tropicano Visa Inlägg
    När jag misslyckades med att flasha om min drive så hann jag iaf få ut den 256kb stora firmware/bios filen.. denna håller jag hårt i :P men denna fil innehåller alla sektionerna man kan behöva flasha, right?

    (när man flashade "ut" biosen så extractade programmet information ur 4 sektioner lr ngt, och alla fick "ok" efter sig..)
    Du har en samsung alltså? Du skrev ju 46D förut.. det är ju en hitachimodell. *förvirrad* Men om du har en samsung så borde det väl kunna funka med badflash-metoden? Har du testat det? Samsungen har ju lite bättre skydd mot felflashningar, så den är inte lika lätt att sabba som hitachin. Fast badflash funkar ju tydligen bara om man har vissa sata chipsets (VIA).
    Jodå. Men det var det ingen som visste.

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    nej inte en samsung, kanske var 3 eller 5 sektioner, kommer inte riktigt ihåg :P... det är en hitachi 46d. har redan beställt hem en ny från nätet - så jag kommer springansde med den och min bios när den anlänt ... blir typ samma kostnad i slutändan antar jag ... ni kan få min gamla läsare för besväret :O

Liknande diskussioner

  1. Fixa till dvd images
    By maqen in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 20:20
  2. DVD - Brännare till Gamecube Backups
    By dr_fredrik in forum Gamecube Hårdvara / Multi-X chip
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 00:30
  3. Byta DVD läsare!
    By Ice Wyver in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 16:34
  4. Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-07-07, 10:41
  5. råd tack! ska köpa dvd!
    By icqdevil in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-12-13, 00:05

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •