Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: RGB-scart hjälp

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    0

Post RGB-scart hjälp

Jag har köpt ett par datorhögtalare och en förstärkare som jag kopplat till mina två spelkonsoler PlayStation och Nintendo 64. Från Nintendo 64:an har jag dragit ljudkablarna (som vanligtvis går in i scartkontakten som går in i TVn) till Subwoofern, och får därmed grymmaste stereo-ljudet till den. Bildsladden från Nintendo 64:an har jag kopplat in i ett uttag som finns på RGB-scarten som kommer från PlayStationet. Denna RGB-scart har jag köpt på PSXcare. Denna scart går alltså från PlayStationet och sedan in i TVn, som är en mono-TV. Mitt på RGB-scarten sitter uttag för bild- och ljudsladdar. In i scarten kommer som jag tidigare nämnt bildsignaler från N64:an. Ut från ljuduttagen går sladdar till Subwoofern. Därmed når både ljudet från N64:an och PlayStationet mina externa högtalare. Problemet är bara att ljudet från PlayStationet även går in i TVn, och eftersom TVn bara kan hantera mono så får jag av någon konstig anledning bara mono-ljud när jag kopplar in RGB-scarten i TVn. Detta gäller endast när jag spelar PlayStation. Om jag kopplar in scarten så att bara vissa av stiften får kontakt med TVn, så blir det stereo-ljud, men när hela scarten är inkopplad och ljudet från PlayStationet når TVn, så får jag bara mono-ljud i mina externa högtalare. Vad jag skulle behöva är en RGB-kabel som har ett likadant uttag för bild och ljud som min nuvarande, men som i änden som man kopplar in den i TVn kan delas upp i gul/vit/röd alltså bild/vänster högtalare/höger högtalare. I sådana fall kan jag koppla det så att ljudet från PlayStationet går direkt in i mina högtalare, istället för in i TVn. Det låter kanske komplicerat, men jag hoppas att ni förstår. Och jag hoppas att en sådan RGB-kabel existerar.

Registrerade
    Jan 2003
    Respekt
    0

Jag ska försöka uttrycka mig lite enklare: Jag vill ha en RGB-scart som man DELS kan koppl ain en bildsladd från sin N64 och som man dessutom kan, och som man dessutom kan dela upp ljudsignalerna och bildsignalerna från PlayStationet på så att ljudsignalerna inte når TVn utan endast mitt externa högtalarpaket. Om ljudet från PlayStationet når TVn så får jag nämligen endast mono-ljud i mina högtalare eftersom TVn endast kan hantera mono. Enda sättet som jag med min nuvarande RGB-kabel kan hindra ljudet från att nå TVn på, är att koppla in den halvt i TVn. Detta ser jag endast som en tillfällig nödlösning.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Det SKALL gå att få stereoljud ur ljudkontakterna på rgb-kabeln även om det är en MONO-TV. Om det är något "konstigt" med din TV som gör att den förstör stereoljudet är det nog enklast om du tejpar eller klipper bort stiften i RGB-kabeln som ger ljud till tv'n.

Jag har inget SCART-schema där jag sitter nu, men det är säkert enkelt att hitta.

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

1. Min ps2 verkar helt plötsligt ha fått problem med RGB kabeln eller tvns scart? Hansi?
    By Kampfar in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2003-03-16, 19:32
  2. RGB scart problem!
    By hakan10 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2002-11-05, 08:48
  3. Problem med RGB. Blir störningar. HJÄLP
    By KnasHatt in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2002-05-06, 00:51
  4. RGB... Info, fakta mm mm mm. LÄS!!!
    By KnasHatt in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2002-03-25, 21:16
  5. RGB scart!