Jag har köpt ett par datorhögtalare och en förstärkare som jag kopplat till mina två spelkonsoler PlayStation och Nintendo 64. Från Nintendo 64:an har jag dragit ljudkablarna (som vanligtvis går in i scartkontakten som går in i TVn) till Subwoofern, och får därmed grymmaste stereo-ljudet till den. Bildsladden från Nintendo 64:an har jag kopplat in i ett uttag som finns på RGB-scarten som kommer från PlayStationet. Denna RGB-scart har jag köpt på PSXcare. Denna scart går alltså från PlayStationet och sedan in i TVn, som är en mono-TV. Mitt på RGB-scarten sitter uttag för bild- och ljudsladdar. In i scarten kommer som jag tidigare nämnt bildsignaler från N64:an. Ut från ljuduttagen går sladdar till Subwoofern. Därmed når både ljudet från N64:an och PlayStationet mina externa högtalare. Problemet är bara att ljudet från PlayStationet även går in i TVn, och eftersom TVn bara kan hantera mono så får jag av någon konstig anledning bara mono-ljud när jag kopplar in RGB-scarten i TVn. Detta gäller endast när jag spelar PlayStation. Om jag kopplar in scarten så att bara vissa av stiften får kontakt med TVn, så blir det stereo-ljud, men när hela scarten är inkopplad och ljudet från PlayStationet når TVn, så får jag bara mono-ljud i mina externa högtalare. Vad jag skulle behöva är en RGB-kabel som har ett likadant uttag för bild och ljud som min nuvarande, men som i änden som man kopplar in den i TVn kan delas upp i gul/vit/röd alltså bild/vänster högtalare/höger högtalare. I sådana fall kan jag koppla det så att ljudet från PlayStationet går direkt in i mina högtalare, istället för in i TVn. Det låter kanske komplicerat, men jag hoppas att ni förstår. Och jag hoppas att en sådan RGB-kabel existerar.
Bookmarks