Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Fläktproblem

  1. #1
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    77
    Respekt
    20

    Fläktproblem

    Ur askan in i elden.

    Har precis haft "red light of doom" på xboxen. Så jag körde lite med varmluftspistol. När jag sedan starta om boxen igen gick den som en klocka. I 5 minuter. Sen fick jag två blinkande lampor. Tog reda på vad det betydde.. och det var överhetning. Starta den igen, fick 3 röda lampor. Kollade error koden, 0012, dvs "over heating". Jaha skitskoj ju.

    Väntar ett tag, startar boxen igen. Ingen förbättring.

    Känner vilket håll fläkten blåser på. Den blåser utåt... Hmm. Jag vänder på den för skoj skull. För att se om det blir bättre, alltså att luften nu blåser in i xboxen. Och vad händer? Jo den går som fan. Har stått på nu i 20 minuter, inga problem alls.

    Då är min fråga. Vilka håll ska fläkten blåsa på? Har jag lyckats vänta håll på den på något vis, eller är det något annat som gör den extra varm?

    Lite svar, tips och ideer uppskattas.

    Den där 4000-kronorsleksaken ska igång igen!

    / Marcus

  2. #2
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    117
    Respekt
    20
    Är det Xbox 1 eller Xbox 360 du pratar om ?

    Det är väl ganska svårt att vända på fläkten (utformningen) - så det är ju ingen man lyckas med "av misstag" ?

    I allafall, både på Xbox 1 och Xbox 360 är fläktarna ursprungligen vända så att de drar ut luft från lådan.

    På Xbox 1 har jag fått bättre resultat när man vänt fläkten så att den istället blåser in luft i lådan.

    På Xbox 360 fick jag bättre resultat när fläktarna drar ut luft från lådan.

  3. #3
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    77
    Respekt
    20
    Det är Xbox 360. Därav att jag placera den i detta forumet

    När jag säger att jag satt den på fel håll, så mena jag att jag satt den löst bara. Så att den blåste in i boxen.

    Och vad jag menade med det andra, var om jag lyckats gör något så att fläktarna snurrar på fel håll.. Men efter ditt inlägg så antar jag att det inte är fläkten iallafall. För den blåser ju ut när den sitter som den ska.

    Då är väl problemet något annat. Läste någon annanstans att jag kunde lägga på någon pasta någonstans

  4. #4
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    117
    Respekt
    20
    Jepp, kylpastan som sitter mellan cpu-kylaren och gpu-kylaren i Xbox 360 är inte den bästa (många säger att detta är orsaken till att Xbox 360 överhettar och ger "red-ring of death")

    Det man kan göra är att ta bort kylarna och istället lägga på exempelvis Arctic Silver 5 kylpasta (bästa på marknaden) så får man effektivare kylning.

    Jag har gjort det själv

    Att ta bort kylarna är dock inte det enklaste - förslagsvis kan du titta på denna guide där de monterar isär alla delar i boxen

Liknande diskussioner

  1. Newbie fläktproblem!
    By dr_jones in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-12-28, 13:24
  2. Fläktproblem eller ?
    By Locomotiv in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2001-12-12, 17:59

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •