Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Att löda i V.15, kanske inte så smart

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    12
    Respekt
    0

    Att löda i V.15, kanske inte så smart

    Japp, då ska jag förklara för er min helg.

    För någon dag sedan köpte jag en ny 77004 på Elgiganten, då min gamla PS2 har lagt av, lasern blev för dålig. Att köpa en ny laser till den gamla PS2:an kostar ca 800 kr. Värt? Nej. Så jag bestämde mig att ta ut chippet från den gamla PS2:an (chippad av PSXcare) och löda i den nya på egen hand, well, med farsan, han är elektriker.

    Okej, vi öppnade den nya konsolen (där rök garantin) ganska enkelt, den är mycket mycket smidigare än den gamla. Följde instruktioner som jag hittat på nätet så det gick bra. Ja, då kom vi fram till moderkortet och vad hittar vi? Jo, lödpunkter som är så små, att bakterierna kunde fastna i dem!

    Och trots en spetsig lödtång så var det ett rent helvete. En varning till alla er där hemma, har ni inte kunskap: FÖRSÖK INTE! Hur fasen lyckas ni PSXcare? Jag menar den gamla modellen var ganska lätt jämfört med denna. De små hålen är omöjliga!

    I alla fall, efter två dagar och mycket avslitna hårstrån, så var vi färdiga. Ganska nöjda ändå, och väldigt osäkra på att det kommer att funka.

    Så vi skruvar ihop den, och testkör. Njet! Det funkar ej. Så här är det: Man kan köra igång den men det händer inte mycket, ingen PS2 intro ni vet, som man får i början. Och har man satt in en skiva kan man inte reseta eller stänga av med den vanliga knappen. Men sätter man in en skiva och håller ON-knappen lite längre så gå originalskivan igång. Och man kan spela. Så sönder är den inte, bara inte helt fungerande. Brända ville den inte läsa, och det stog ingen INFINITY-logo vid uppstart.

    Vad kan vara fel, så tråkigt att behöva öppna igen och experimentera när man inte ens vet va felet ligger.

    Någon med förslag? (Förutom att lämna in den, min plånbok vägrar)

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Och just det, chippet var visserligen gammalt, men uppgraderat med det senaste firmware.

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2005
    Från
    Brunflo
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    tihi, man ska inte löda Ps2s om man inte vet vad man gör

    Problemen du har, öppna ps2an igen, slit ut moderkortet och gå igenom alla lödningsopunkter igen, kika så att dem sitter rätt, att det inte har kommit tenn till nån annan punkt, dvs kortis. jag tabbade mig på en ps2a jag skulle chippa, fick en liten droppe tenn mellan punkt M och N på en v7a =) tog mig 3-4h att få bort xD ush vad jag önskade att jag hade en tennsug då. första gången en chippning bråkade för mig

    Sedan, punkterna är inte allt så små, förstorningsglas hjälper 15w lödpenna med en tillfilad 0.5mm spets har jag

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    24
    Känner du till uttrycket "The dead walks again"? Den funkar nog ganska bra på den här tråden....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2005
    Från
    Brunflo
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    man är ju så duktig att man inte kikade vilket datum det var

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    24
    Det händer även den bäste....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Liknande diskussioner

  1. HJÄLP!! Boxen startar inte längre?
    By sandbergsomfan in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 19:00
  2. Kan inte röra navigera i XboxMC
    By cippran in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 16:49
  3. Guide till autouppdaterande TvGuide i XBMC
    By ktd in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 150
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 21:33
  4. Installationsanvisning Multi-X 4-in-one version 10.0
    By Hansi in forum Installationsanvisningar
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-05-30, 15:51
  5. Problem. Eller kanske inte?
    By darkpriest in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-05-01, 15:27

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •