Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: HJÄLP!! Försökte flasha bios - xboxen förstörd??

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0

    HJÄLP!! Försökte flasha bios - xboxen förstörd??

    Jag bytte nyss hårddisk på min xbox (original ->40gb 7200rpm) och passade då också på att flasha chippet. Något som jag aldrig har gjort innan. Jag har aldrig ens öppnat xboxen innan. När den skulle flasha chippet fastnade den på hälften av "processmätaren" och stod där länge utan att röra sig så jag tryckte på power-knappen. När jag nu startade om xboxen gick det inte, utan den dog nästan direkt och liksom hackade sig i gång och började blinka rött och grönt.

    Chippet är iaf ett duo-x chip,
    xboxen är en crystal v.1.6
    Programmet jag använde för att chippa är manzon xbox installer 06-11-12 och där valde jag 512k 8-250gb alternativet

    Vad kan man göra nu?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Chippet har en strömbrytare/switch. Prova byta läge på den.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Det står "SERVICE REQUIRED" på en mängd språk. Och så är det en vit siffra i hörnet - 16.

    Kollade runt lite, och felet verkar då ligga i hårddisken. Förhoppningsvis.
    http://www.llamma.com/xbox/Repairs/e...rror_codes.htm

    Om den bara kunde boota upp på DVD:n som är i (manzon installern) så hade allt ju varit finemang.. nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Om felet är att det inte ligger något dashboard på hårddisken så är det ju det som installern är tänkt att lägga dit.. Det är också märkligt att det hände i samband med flasningen, för innan det var det inga julgransljus trots att den nya hårddisken satt i.

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Det där med "SERVICE REQUIRED" kommer upp först när jag fipplat med ejectknappen på lite olika sätt. Annars är det bara svart.

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    16 - dashboard - Fel som beror på inställningar i ms dashboard, eller filer som används av ms dashboard.

    Installera om MSDASHBOARD fr en SUPERDISK 3.6RC8 typ sen kan du ju även installera om Evoxdashboarden åxå
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Det knasiga är att den inte bootar från DVD:n. Jag har försökt boota med både Manzon och Superdisc men ingendera funkar.

    Ska jag kanske plocka ur hdd:n igen och sätta in den gamla?

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    När du trycker på ejectknappen så stängs chippet av = originalbios = du kan inte starta brända skivor, xboxen får felmeddelande eftersom du modifierat systemfiler på C:

    Du måste se till att få chippet flashat igen eller byta chip.

    Provade du det jag sade med chippets switch?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Jag testade att byta switchläge, men det händer samma sak.. testade också att byta tillbaks till original hdd - då kunde jag komma till ms dashboard, men såklart fortfarande inte boota från DVD. På original hdd:n ligger alla grejerna från superdisc kvar och den är unlocked, så det är kanske lite märkligt att den inte kommer till evo-x istället för till ms dash?

    Om jag bara kunde få den att läsa från DVD:n... har testat med både superdisc och manzon

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Tries To Boot Three Times and then starts flashing red and green. Also Known as "Christmas Lights" In my experience this is due to a failed mod chip and broken traces. I have also seen it on two stock Xboxes doing the same thing on the stock boxes it is worth installing a modchip to see if it can boot with a mod bios.
    http://www.llamma.com/xbox/Repairs/xbox_motherboard.htm

    Det här låter inte så bra, för just sådär gör den. Försöker boota två gånger (man kanske kan tolka det som tre, men på det tredje så går den "igång") och sen börjar den blinka julgran.

    Då är det väl det här som gäller (finns det ngn svensk variant av detta? kan inte de engelska termerna riktigt):

    http://llamma.com/xbox/Repairs/repai...ifted_pads.htm

    Hittar inget på de små trådarna som löper på moderkortet, men jag antar att felet kan vara beläget under själva chippet (om nu det här stämmer)?

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    97
    Respekt
    20
    Om du får julgransljus så är bioset på chippet sabbat, om du inte får igång det på någon bank får du helt enkelt köpa ett nytt chip eller försöka dig på en hotflash. Mitt råd till dig dock är att göra som jag gjorde och löda bort pinnarna till duox chippet och köpa ett xchanger chip, det har ett inbyggt OS så skulle flashen skita sig nångång är det fortfarande ingen fara.

Liknande diskussioner

  1. Guide: Flasha Duo-X2
    By rejjo in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 101
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 09:45
  2. hjælp med streeming
    By pepper75 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 02:13
  3. Flasha ett Xenium ICE
    By codo in forum Xenium Support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 00:57
  4. Program att flasha bios med?
    By bee in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 18:12
  5. Antagligen utan bios på ett smartXX v.2, hjälp!
    By ippif in forum SmartXX Support
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-11, 14:55

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •