Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Tappar IP i XBMC

Registrerade
    Nov 2006
    Respekt
    0

Question Tappar IP i XBMC[Lösning]

Har precic köpt en xbox och låtit psxcare installera ett SmartXX lite. När jag startar boxen och kommer till SmartXX "meny" har jag IP-adress mm nere i högra hörnet och det ser helt ok ut. När jag sedan väljer 8M bios och XMBC kör igång så har jag helt plötsligt ingen IP och jag får alltså ingen tillgång till nätverket. Det konstiga är att jag ibland helt plötsligt har en IP även i XMBC och utan problem kan streama film mm. Allt är kopplat till en Netgear 614v3 router. I XMBC är DHCP valt.

Jag är ju som sagt nybörjare på box men datorer och nätverk kan jag ganska bra så det är väldigt frustrerande att inte hitta felet. Är det någon inställning på xboxen som skall ändras? All hjälp mottages tacksamt.

MVH
    Lasse
    Last edited by GeeMax100; 2006-12-03 at 16:08.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Är smartxx chippet också inställt på dhcp, eller är adressen du ser statiskt inställd? Isåfall kanske du måste ställa in den statiskt även i din xbmc. Eller så får du konfigurera din router så att den ger ut adresser med dhcp.

Det brukar sällan skada att uppgradera firmware i routern om man inte gjort det på länge.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Nov 2006
    Respekt
    0
    Routern är inställd på dhcp, jag kör de andra datorerna utan problem med dhcp. SmartXX är inställt på DHCP och där får jag IP utan problem. I XMBC är det inställt dhcp under nätverksinställningar men om jag tittar under systeminfo så står det statiskt. Måste man göra nåt speciellt för att ändringar skall börja gälla? Jag har självklart startat om boxen ett antal gånger. Angående uppgradering av firmware så är chipet instalerat för en vecka sedan så jag utgår från att det är det senaste stabila. Var kan jag se vilken version jag har?

Registrerade
    Nov 2006
    Respekt
    0
    Har grejat lite och kommit fram till en lösning.

Problemet uppstår bara om jag har resetat med handkontrollen eller om x-boxen har hängt sig och jag måste stänga av den. Vid dessa tillfällen så verkar det som om näverksinställningarna "nollställs". Jag måste då gå in i inställningar och ställa om till statisk välja en IP som är ok, starta om boxen, gå tillbaka till nätverksinställningar och ställa in DHCP igen och starta om igen. Då fungerar allt igen. Vad anledningen till att nätverksinställningarna "nollställs" vet jag inte men är tacksam för hjälp.

/Lasse

Registrerade
    Nov 2006
    Respekt
    0
    Efter ytterligare utforskningar visar det sig att boxen tappar IP väldigt slumpmässigt. Varje gång funkar det med "tricket" ovan fast det är väldigt irriterande att behöva göra det så pass ofta. Är det ingen som haft samma problem?

Liknande diskussioner

1. Guide till streaming i XBMC
    By fArGo_sWe in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 19:09
  2. XBMC 2.0xxx
    By isaxon in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 23:37
  3. Behöver DESPERAT Hjälp Med Xbmc
    By Dan Banan in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 00:38
  4. XBMC tappar kontakten med windows
    By gothh in forum XBOX Media Player / Media Center