Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Allt bara dog...

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    18
    Respekt
    0

    Allt bara dog...

    Vad göra?

    Jag skulle uppdatera xbmc till en polare igår och gjorde som jag gjort tidigare, döpte om filerna till xboxdash.cfg respektive xbd eller vad det är för ändelse på den andra, förde över den nya xbmc mappen och editerade *.cfg filen så den hänvisade till rätt mapp för xbmc.

    Sen när jag startade om så hängde sig xbmc i startup läget (där XBMC loggan kommer upp)... jaja, inga problem tänkte jag är väll bara att sätta in en boot disc och pröva igen. Men ICKE!

    Nu går det helt plötsligt inte att boota från CD av någon anledning på den xboxet eftersom den hoppar över startskärmen för SmartXX där man får välja bios och går direkt in och hänger sig.

    Har provat att koppla hårddisken till datorn för att formatera den därifrån men då hittar inte windows igen den (måste väll låsas upp om jag inte missminner mig?) men den finns i enhetshanteraren... borde gå att formatera genom ex. Norton disk manager men när jag startar det så får jag bara ett felmeddelande och kan inte starta upp det...

    Sedan provade jag att koppla hårddisken till en till ett annat xbox som inte hoppar över smartXX startskärmen... men då hänger sig xboxet ändå när det skall boota via skivan...

    Så vad göra nu? Tycker jag provat det mesta... skall prova att formatera genom en fdisk motsvarighet för ntsf när jag kommer hem samt även att koppla en annan hårddisk till xboxet som hoppar över startskärmen för att se om det bootar upp...

    Idéer?!

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Ytterligare prövning har skett utan framgång... Har kopplat den felande xboxen till en fungerande hdd utan framgång samt kopplat hårddisken till en fungerande xbox också det utan framgång...

    Får felkod 13 hela tiden... måste man möjligtvis flasha om chippet?

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    144
    Respekt
    21
    Så länge som du inte har flashat bios så ska du kunna starta med superdisc.
    Bara boota tills den startar.
    Sedan har du döpt filerna fel lämna xboxdash som den är och döp om xbe filen till avalaunch.xbe eller evoxdash.xbe...detsamma för cfg filen.
    Sedan i editerar du cfg filen med t.ex. wordpad och ändrar så att sökvägen är rätt.
    Jag har ätit pannkaka!

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av ckaiy_cool Visa Inlägg
    Så länge som du inte har flashat bios så ska du kunna starta med superdisc.
    Bara boota tills den startar.
    Sedan har du döpt filerna fel lämna xboxdash som den är och döp om xbe filen till avalaunch.xbe eller evoxdash.xbe...detsamma för cfg filen.
    Sedan i editerar du cfg filen med t.ex. wordpad och ändrar så att sökvägen är rätt.
    Har ju inte gjort något med bios men eftersom det blir felkod 13 innan den ens startat något så går det inte att boota (så vitt jag vet...)

    Sen är det inte fel att döpa filerna till xboxdash eftersom den provar dem i denna ordning så vitt jag förstår:

    C:\avalaunch.xbe
    C:\unleashx.xbe
    C:\xbmc.xbe
    C:\evoxdash.xbe
    C:\xboxdash.xbe
    C:\default.xbe
    C:\msdash.xbe



    Men tack för svaret iallafall... hoppas på flera bra idéer

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Fel av mig

    Den bootar olika beroende på vilket bios man använder.. men xboxdash finns med i de vanligast listade versionerna så det verkar vara ett säkert val...

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Om den inte bootar med SuperDiscen, prova att byt Dvd-läsaren och prova superdiscen igen, det är lite konstig att den inte bootar upp.

    Kan ju även testa att låsa upp en annan xbox HD och prova att sätta i den i den felande xboxen (men det var väl det du hade gjort läste jag , men var den andra Hd'n upplåst då?)

    Annars är väl ett annat alternativ att sätta i annat chip, typ duox 2, för att se om den vill boota då (kan ju ha nått bioset's boot ordningen att göra, som du själv nämner).

    Det är ju konstigt att det skulle vara fel på nån fil på Hd'n eftersom vid byte av Hd till en större så är ju den helt tom och oformaterad från början och ändå kan man boota superdiscen då.

    Så jag vet inte riktigt vad man ska hitta på, felet verkar ju följa med Hd'n när du provar att byta Hd 'n till en annan xbox, eller ?

    En sista ide är väl att bränna ut en ny superdisc om det nu skulle vara den som är dålig.



    / M

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av MisterX Visa Inlägg
    Kan ju även testa att låsa upp en annan xbox HD och prova att sätta i den i den felande xboxen (men det var väl det du hade gjort läste jag , men var den andra Hd'n upplåst då?)
    Vad skulle det göra för skillnad om disken är låst eller ej?

    De övriga förslagen är testade, förutom att byta chip då villsäga, får försöka få tag i ett annat chip och prova då.

    Tack för förslagen, börjar bli tokig på detta nu!

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    144
    Respekt
    21
    Jag håller med MisterX med att du kanske skulle bränna ut en ny CD helst en dvd-r då dessa är mest pålitliga och lättast läst av dvd-romen.
    Sedan upprepar jag det att om du inte har flashat bios fel så ska xboxen kunna boota upp superdisc. Sätt i superdiscen i xboxen och boota upp tills den läser den.
    Hade det problemet med cd-rw att den inte ville boota på superdiscen fören jag hade bootat boxen typ 20 ggr gör ett nytt försök.
    Och vaför döpa om xbe filen till xboxdash.xbe när ditt bios läser t.ex. avalaunch.xbe först av allt?
    Jag har ätit pannkaka!

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Sanitation Visa Inlägg
    Vad skulle det göra för skillnad om disken är låst eller ej?

    De övriga förslagen är testade, förutom att byta chip då villsäga, får försöka få tag i ett annat chip och prova då.

    Tack för förslagen, börjar bli tokig på detta nu!
    Om du tar och provar en HD från en annan Xbox som inte är upplåst så kommer du förmodligen att få fel-meddelande, Error 05.

    / M

Liknande diskussioner

  1. Hur bränner man ett spel som bara har "iso" fil
    By shaft in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 20:09
  2. Boota bara XBMC
    By zolidznake in forum Xenium Support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 18:41
  3. Skicka in bara dvd-läsaren
    By nutte in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 18:03
  4. PS2'n bara spinner...
    By PAnick in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-07-18, 15:21
  5. Efter superdisc 3.1 startar bara msdashboard???
    By ekke in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2003-02-06, 15:25

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •