Nej varför skulle det göra det?
Nej varför skulle det göra det?
Original inlägg av rejjo, 5 april -06
Det beror på vad det är för plast, har du ens sett hur det ser ut vid "piggarna"? Det sticker liksom upp från chassit så det är inte en chans att du pajjar något annat än det du vill...
93 inlägg för att öppna xboxen och bryta av dom 2 piggarna, tycker jag är liite mkt :P
Okej, nu är Xboxen naken. Hårddisken, dvd:n är ute ur den. Jag ser fläkten tydligt nu. Jag har läst din guide "Rejjo". Men jag förstår inte vad "Molex" är. Sedan har jag ingen gulkabel, jag har bara tre färger på den nya fläkten. Röd, vit, blå. Och på den gamla fläkten så är där två färger. Röd, svart. Ursäkta att jag frågar detta igen.. Hårdvara är inte riktigt jag haj på
Molex är den typen av strömkabel som går till hårddisken. Köp en grenkontakt för ett par tior på närmaste pcbutik så har du molex kontakt både till hårddisken och till din fläkt sedan.
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Okej, tack. Men jag förstår verkligen inte vad jag ska göra med det. Det ska löddas på den gula kontakten? men vilka av dom där är liksom, ett par gula kontakter som går lite här å där
Jag testade att koppla in min nya fläkt. Den snurrar väldigt lite tycker jag. Är det verkligen bättre än den som sitter idag?
hur fort fläkten snurrar är helt beroende av spänningen! Om du kopplar som vanligt till fläktkontakten så får den max 7V om jag inte minns fel. Men om du kopplar jorden till chassit så får du 12V.
såhär kan du skarva in en fläktkontakt på kablarna som går till molex-kontakten. ftp://psxcare:psxcare@housepainter.mine.nu/skarv.jpg
http://surl.se/abrd
Så lödde jag och det fungerade kanon, var enkelt också och du behöver inte köpa något mer än själva fläkten...
Kan jag montera fläkten idag. Och om 1 vecka köpa eltejp och skarva ihop kablarna? eller bör man göra det på en och samma gång?
sist så förstår jag inte riktigt hur sjutton jag ska sätta fast fläkten. Orginalet är ju fastspänt på gallret
Men varför ska jag lödda? räcker det inte med att skarva ihop dom? Kan man bara ta vilken gulkabel som helst som går till hårddisken? där är ju ett par stycken. Får hårddisken tillräckligt med ström eller vad det är som går i dom gula kablarna om jag skarvar ihop den med fläktens kontakt?
Förlåt, missuppfattade det. Ström-kabel ifrån hårddisken, ja det är den med fyra kablar fyra färger.. Ok det hänger jag med på. Men kan jag skarva denistället för att lödda?
Last edited by Tcip; 2007-03-10 at 19:20.
jag har ju tidigare i denna tråden länkat till flera bilder!! där visar jag hur jag satte fast min fläkt. Du kan inte tejpa fast kablarna, utan LÖDA. annars kommer det inte att bli bra!
Jag har flera gånger gjort så att jag kanske 5-10 cm ifrån kontakten som man stoppar in i hdd:n(molex) FÖRSIKTIGT skalat en liten bit av den gula (12V) kabeln och en av de svarta (GND, eller jord) kablarna. sedan skarvat in en hankontakt (en sådan som jag länkade till precis ovan.)
här ser du hur jag satt fast nya fläkten: ftp://psxcare:psxcare@housepainter.mine.nu/nyflakt.jpg
Jag HATAR att läsa mycket text. För att jag förvirrar mig själv så blir jag bara irriterad på mig själv. Så förlåt att jag inte har läst så nogrant som jag borde ha gjort!
Okej, du fäster den nya fläkten med såna stroppar eller vad man kallar dom för. Det borde du ha skrivit tycker jag. För alla kanske inte vet vad det är! Det finns två svarta kablar som går in i hårddisken. Vilken av dom ska jag använda? jag vet att jag ska använda den gula. Men i med att där är två svarta så vill jag inte bara ta en i högen
Last edited by Tcip; 2007-03-10 at 19:45.
För att göra det hela lite tydligt, antingen gör du på housepainters sätt eller på mitt, du kan alltså inte blanda dem iaf.
Och nä du kan ju skita i lödningen om du nu vill det, bara tejpa kablarna...
Att få av fläkten UTAN ATT TA I SÖNDER något var lätt. Två vanliga skruvmejlslar var allt som behövdes
Nu förstår jag vad du menade med att du slipade till hörnorna på den nya fläkten. Men har du lyckats med att, få den att sitta perfekt ? för du har bara fäst den där uppe.
Last edited by Tcip; 2007-03-10 at 22:12.
jag klämde in den bara och "stroppade" fast den ja. vilken av de svarta du väljer har ingen betydelse, det är jord båda två. Och nej det går inte "BRA" att tejpa. inte om man vill att det skall vara säkert.
Rejjo får nog läsa lite mer elsäkerhet!! :P
det bästa är nog att ta bort klämmorna. Det gjorde ifs inte jag, men då var det väldigt tight också.
Hoppas att det går bra!
Bah elsäkerhet... Bara det funkar så.
Jag klippte av klämmorna...
Jag tog bort hårddisken och dvd-romen. Blåste bort allt damm precis överralt. Tog loss fläkten (den gamla då). Rengjorde den med topps och vatten. Nu när jag har igång Xboxen så är temperaturen 40 grader (med stängt lock). När jag ser på film så är den 41-43. Jag har ställt in xbmc:n på att den ska reglera fläkten automatiskt, upp till 55 grader. Så det är nog att rekommendera, att köpa tryckluft och blåsa rent den lite då och då
Något speciellt verktyg man ska använda för att skala av kablarna?
Bookmarks