Sida 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Visar resultat 91 till 120 av 143

Diskussion: Öppna Xboxen

  1. #91
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Nej varför skulle det göra det?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  2. #92
    Citat Original inlägg av rejjo Visa Inlägg
    Nej varför skulle det göra det?
    Brukar inte plast spricka? Jag har fått för mig det i alla fall

  3. #93
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Det beror på vad det är för plast, har du ens sett hur det ser ut vid "piggarna"? Det sticker liksom upp från chassit så det är inte en chans att du pajjar något annat än det du vill...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  4. #94
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    93 inlägg för att öppna xboxen och bryta av dom 2 piggarna, tycker jag är liite mkt :P

  5. #95
    Citat Original inlägg av rejjo Visa Inlägg
    Det beror på vad det är för plast, har du ens sett hur det ser ut vid "piggarna"? Det sticker liksom upp från chassit så det är inte en chans att du pajjar något annat än det du vill...
    Okej. Litar på ditt omdöme. Föresten, något speciellt lim jag ska använda?

  6. #96
    Citat Original inlägg av PiGGELiN Visa Inlägg
    93 inlägg för att öppna xboxen och bryta av dom 2 piggarna, tycker jag är liite mkt :P
    Jag vill verkligen vara riktigt jäkla säker innan jag förstör mitt chassi. I och för sig så kostar ett nytt chassi 100kr + frakt. Så det är inte så mycket pengar, om något skulle gå snett

  7. #97
    Okej, nu är Xboxen naken. Hårddisken, dvd:n är ute ur den. Jag ser fläkten tydligt nu. Jag har läst din guide "Rejjo". Men jag förstår inte vad "Molex" är. Sedan har jag ingen gulkabel, jag har bara tre färger på den nya fläkten. Röd, vit, blå. Och på den gamla fläkten så är där två färger. Röd, svart. Ursäkta att jag frågar detta igen.. Hårdvara är inte riktigt jag haj på

  8. #98

  9. #99
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Molex är den typen av strömkabel som går till hårddisken. Köp en grenkontakt för ett par tior på närmaste pcbutik så har du molex kontakt både till hårddisken och till din fläkt sedan.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #100
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Molex är den typen av strömkabel som går till hårddisken. Köp en grenkontakt för ett par tior på närmaste pcbutik så har du molex kontakt både till hårddisken och till din fläkt sedan.
    Okej, tack. Men jag förstår verkligen inte vad jag ska göra med det. Det ska löddas på den gula kontakten? men vilka av dom där är liksom, ett par gula kontakter som går lite här å där

    Jag testade att koppla in min nya fläkt. Den snurrar väldigt lite tycker jag. Är det verkligen bättre än den som sitter idag?

  11. #101
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    hur fort fläkten snurrar är helt beroende av spänningen! Om du kopplar som vanligt till fläktkontakten så får den max 7V om jag inte minns fel. Men om du kopplar jorden till chassit så får du 12V.

  12. #102
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    såhär kan du skarva in en fläktkontakt på kablarna som går till molex-kontakten. ftp://psxcare:psxcare@housepainter.mine.nu/skarv.jpg

  13. #103
    Citat Original inlägg av housepainter Visa Inlägg
    hur fort fläkten snurrar är helt beroende av spänningen! Om du kopplar som vanligt till fläktkontakten så får den max 7V om jag inte minns fel. Men om du kopplar jorden till chassit så får du 12V.
    Åh sjutton, tack!

  14. #104
    Citat Original inlägg av housepainter Visa Inlägg
    såhär kan du skarva in en fläktkontakt på kablarna som går till molex-kontakten. ftp://psxcaresxcare@housepainter.mine.nu/skarv.jpg
    Ser att där är två gula kablar. Den ena går ifrån moderkortet det ser jag. Men vart går den andra? Varför ska? man göra detta? är det bara för att man ska kunna ändra hastigheten på fläkten?

  15. #105
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    http://surl.se/abrd

    Så lödde jag och det fungerade kanon, var enkelt också och du behöver inte köpa något mer än själva fläkten...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  16. #106
    Kan jag montera fläkten idag. Och om 1 vecka köpa eltejp och skarva ihop kablarna? eller bör man göra det på en och samma gång?

    sist så förstår jag inte riktigt hur sjutton jag ska sätta fast fläkten. Orginalet är ju fastspänt på gallret

  17. #107
    Citat Original inlägg av rejjo Visa Inlägg
    http://surl.se/abrd

    Så lödde jag och det fungerade kanon, var enkelt också och du behöver inte köpa något mer än själva fläkten...
    Men varför ska jag lödda? räcker det inte med att skarva ihop dom? Kan man bara ta vilken gulkabel som helst som går till hårddisken? där är ju ett par stycken. Får hårddisken tillräckligt med ström eller vad det är som går i dom gula kablarna om jag skarvar ihop den med fläktens kontakt?

    Förlåt, missuppfattade det. Ström-kabel ifrån hårddisken, ja det är den med fyra kablar fyra färger.. Ok det hänger jag med på. Men kan jag skarva denistället för att lödda?
    Last edited by Tcip; 2007-03-10 at 18:20.

  18. #108
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    jag har ju tidigare i denna tråden länkat till flera bilder!! där visar jag hur jag satte fast min fläkt. Du kan inte tejpa fast kablarna, utan LÖDA. annars kommer det inte att bli bra!
    Jag har flera gånger gjort så att jag kanske 5-10 cm ifrån kontakten som man stoppar in i hdd:n(molex) FÖRSIKTIGT skalat en liten bit av den gula (12V) kabeln och en av de svarta (GND, eller jord) kablarna. sedan skarvat in en hankontakt (en sådan som jag länkade till precis ovan.)

    här ser du hur jag satt fast nya fläkten: ftp://psxcare:psxcare@housepainter.mine.nu/nyflakt.jpg

  19. #109
    Citat Original inlägg av housepainter Visa Inlägg
    jag har ju tidigare i denna tråden länkat till flera bilder!! där visar jag hur jag satte fast min fläkt. Du kan inte tejpa fast kablarna, utan LÖDA. annars kommer det inte att bli bra!
    Jag har flera gånger gjort så att jag kanske 5-10 cm ifrån kontakten som man stoppar in i hdd:n(molex) FÖRSIKTIGT skalat en liten bit av den gula (12V) kabeln och en av de svarta (GND, eller jord) kablarna. sedan skarvat in en hankontakt (en sådan som jag länkade till precis ovan.)

    här ser du hur jag satt fast nya fläkten: ftp://psxcaresxcare@housepainter.mine.nu/nyflakt.jpg
    Jag HATAR att läsa mycket text. För att jag förvirrar mig själv så blir jag bara irriterad på mig själv. Så förlåt att jag inte har läst så nogrant som jag borde ha gjort!

    Okej, du fäster den nya fläkten med såna stroppar eller vad man kallar dom för. Det borde du ha skrivit tycker jag. För alla kanske inte vet vad det är! Det finns två svarta kablar som går in i hårddisken. Vilken av dom ska jag använda? jag vet att jag ska använda den gula. Men i med att där är två svarta så vill jag inte bara ta en i högen
    Last edited by Tcip; 2007-03-10 at 18:45.

  20. #110
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    För att göra det hela lite tydligt, antingen gör du på housepainters sätt eller på mitt, du kan alltså inte blanda dem iaf.

    Och nä du kan ju skita i lödningen om du nu vill det, bara tejpa kablarna...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  21. #111
    Citat Original inlägg av rejjo Visa Inlägg
    För att göra det hela lite tydligt, antingen gör du på housepainters sätt eller på mitt, du kan alltså inte blanda dem iaf.

    Och nä du kan ju skita i lödningen om du nu vill det, bara tejpa kablarna...
    Jag vet att lödtennen har bra ledningen. Så i längden så är det väldigt bra om man löddar det. Jag har tillgång till en lödkolv. Den är förmodligen på ingång. Hade tänkt att börja med det om några minuter, så håll tummarna =)
    Last edited by Tcip; 2007-03-10 at 20:11.

  22. #112
    Att få av fläkten UTAN ATT TA I SÖNDER något var lätt. Två vanliga skruvmejlslar var allt som behövdes


    Nu förstår jag vad du menade med att du slipade till hörnorna på den nya fläkten. Men har du lyckats med att, få den att sitta perfekt ? för du har bara fäst den där uppe.
    Last edited by Tcip; 2007-03-10 at 21:12.

  23. #113
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    jag klämde in den bara och "stroppade" fast den ja. vilken av de svarta du väljer har ingen betydelse, det är jord båda två. Och nej det går inte "BRA" att tejpa. inte om man vill att det skall vara säkert.
    Rejjo får nog läsa lite mer elsäkerhet!! :P

  24. #114
    Citat Original inlägg av housepainter Visa Inlägg
    jag klämde in den bara och "stroppade" fast den ja. vilken av de svarta du väljer har ingen betydelse, det är jord båda två. Och nej det går inte "BRA" att tejpa. inte om man vill att det skall vara säkert.
    Rejjo får nog läsa lite mer elsäkerhet!! :P
    Men dom dära klämmorna som är i botten. Passar väl bara 72mm fläkten? hur lyckades du få ner den där? jag har tittat på fläkten och man kan ju ta bort en hel del (på den nya 80mm då). Men hm.. Tack, ska se om jag kan komma över en lödd idag =)

  25. #115
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    det bästa är nog att ta bort klämmorna. Det gjorde ifs inte jag, men då var det väldigt tight också.
    Hoppas att det går bra!

  26. #116
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Bah elsäkerhet... Bara det funkar så.

    Jag klippte av klämmorna...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  27. #117
    Citat Original inlägg av housepainter Visa Inlägg
    det bästa är nog att ta bort klämmorna. Det gjorde ifs inte jag, men då var det väldigt tight också.
    Hoppas att det går bra!
    Jag funderar lite på det. Men det gör jag inte om jag absolut måste måste det. Vill inte förstöra chassit i onödan :$. Men dom dära stropparna som jag ska spänna fast fläkten med. Sitter dom verligen tillräckligt hårt, för att fläkten inte ska vibrera och ha sig?

  28. #118
    Citat Original inlägg av rejjo Visa Inlägg
    Bah elsäkerhet... Bara det funkar så.

    Jag klippte av klämmorna...
    Ok. Har tyvärr inte tillgång till verktygen jag behöver. Får krirra det den 20:e :s

  29. #119
    Jag tog bort hårddisken och dvd-romen. Blåste bort allt damm precis överralt. Tog loss fläkten (den gamla då). Rengjorde den med topps och vatten. Nu när jag har igång Xboxen så är temperaturen 40 grader (med stängt lock). När jag ser på film så är den 41-43. Jag har ställt in xbmc:n på att den ska reglera fläkten automatiskt, upp till 55 grader. Så det är nog att rekommendera, att köpa tryckluft och blåsa rent den lite då och då

  30. #120
    Något speciellt verktyg man ska använda för att skala av kablarna?

Sida 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Digital ljudutgång i Xboxen
    By Blixten100 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2011-09-17, 00:44
  2. öppna xboxen
    By banditen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 20:57
  3. Xboxen startar av sig själv?
    By crasher in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-21, 11:32
  4. öppna upp xboxen
    By frillezipp in forum XBOX Case Mods
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 19:09
  5. Öppna Xbox:en
    By munken in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-01, 08:50

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •