Sida 1 av 5 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 143

Diskussion: Öppna Xboxen

  1. #1

    Öppna Xboxen

    Min fläkt i min Xbox låter som fan (ja, jag har testat att skruva ner den). Det låter som om något slår emot den, så jag hade tänkt att ta en titt i boxen. Men jag får inte upp "lådan" den ligger i (hdd, dvd-läsaren ligger i en låda. Under den är moderkortet och dyl). Hur får man loss den?


  2. #2
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    186
    Respekt
    21
    tror du måste tömma hela burken för att kunna få ut fläkten, hdd, dvd, moderkort!

  3. #3
    Citat Original inlägg av Yuz Visa Inlägg
    tror du måste tömma hela burken för att kunna få ut fläkten, hdd, dvd, moderkort!
    "tömma" hur fasiken tömmer jag den när jag inte kan få upp två enheter?

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    186
    Respekt
    21
    asså dom är dit skruvade... ;p läs "hur man öppnar ett xbox" guiden ;P

  5. #5
    Citat Original inlägg av Yuz Visa Inlägg
    asså dom är dit skruvade... ;p läs "hur man öppnar ett xbox" guiden ;P
    Men varför lådsnar ena sidan men inte andra?!

    Kan du länka till denna Guide?

  6. #6
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Fläkten sitter bara fastklämd så det är bara att ta en mejsel och bända loss på lämpligt sätt ... Och ska du byta fläkt så är det en 72 mm som sitter i den
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  7. #7
    Citat Original inlägg av Begga Visa Inlägg
    Fläkten sitter bara fastklämd så det är bara att ta en mejsel och bända loss på lämpligt sätt ... Och ska du byta fläkt så är det en 72 mm som sitter i den
    Tack. Men jag får ju inte loss hdd, dvd:n..

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    du behöver inte lossa dvdn, räcker om du lossar hårddisken. sen ska det sitta fast med två "klamrar" vet inte h8ur jag ska förklara det där typ [ - ].

    HDDn sitter ju fast med en skruv, använd en liten torx-mejsel ska va lätt. bara dra upp disken sen o lossa på fläkten.

    vill du byta till en 80mm fläkt behöver du mer saker, du måste nog kapa lite på
    hddhållaren och knipsa bort klamrarna, glöm inte heller limma fast fläkten

  9. #9
    Citat Original inlägg av PiGGELiN Visa Inlägg
    du behöver inte lossa dvdn, räcker om du lossar hårddisken. sen ska det sitta fast med två "klamrar" vet inte h8ur jag ska förklara det där typ [ - ].

    HDDn sitter ju fast med en skruv, använd en liten torx-mejsel ska va lätt. bara dra upp disken sen o lossa på fläkten.

    vill du byta till en 80mm fläkt behöver du mer saker, du måste nog kapa lite på
    hddhållaren och knipsa bort klamrarna, glöm inte heller limma fast fläkten
    Jag vill bara se om den kanske är lite sne eller vad det kan vara som dummar sig. Men hm jag ser absolut inget. Kan du ringa in på bilden vart det är jag ska skruva?

  10. #10
    Där är EN skruv i mitten på "lådan". Är det bara den som håller fast hdd?

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    http://www.xbox-scene.com/articles/open3.php

    Varsågod, du kan trycka vidare där nere om du vill se hur du har isönder den ännu mer.

    Om du ska byta fläkt så får du byta till en 80mm fläkt, detta står det massor om i forumet, sök på papst (namnet på fläkten som brukar användas). Boxen blir mycket tystare med en sån i, jag har själv haft det innan...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  12. #12
    Citat Original inlägg av rejjo Visa Inlägg
    http://www.xbox-scene.com/articles/open3.php

    Varsågod, du kan trycka vidare där nere om du vill se hur du har isönder den ännu mer.

    Om du ska byta fläkt så får du byta till en 80mm fläkt, detta står det massor om i forumet, sök på papst (namnet på fläkten som brukar användas). Boxen blir mycket tystare med en sån i, jag har själv haft det innan...
    Tack så jätte mycket! Är det mycket jocks att byta fläkten? ger den samma kylning?

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Jocks . Ja du egentligen inte, räcker att du har någon timme i mellandagarna så kan du fixa det. Helst ska du ha en lödkolv men det är INGET finlöderi, bara löda på en storkabel på en annan stor kabel, så låt dig inte avskräckas!

    Kylningen också, jag hade lite problem ett tag med att den inte kylde nog men när jag kopplade om den och lödde fast den på 12v-kabeln istället så fungerade det finemang!

    http://forum.psxcare.com/support/sho...ighlight=papst

    Läs igenom den tråden så fattar du vad det handlar om. Du ska inte sätta fläkten på utsidan alltså, som trådskaparen, utan kolla hur krull gjorde!
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  14. #14
    Citat Original inlägg av rejjo Visa Inlägg
    Jocks . Ja du egentligen inte, räcker att du har någon timme i mellandagarna så kan du fixa det. Helst ska du ha en lödkolv men det är INGET finlöderi, bara löda på en storkabel på en annan stor kabel, så låt dig inte avskräckas!

    Kylningen också, jag hade lite problem ett tag med att den inte kylde nog men när jag kopplade om den och lödde fast den på 12v-kabeln istället så fungerade det finemang!

    http://forum.psxcare.com/support/sho...ighlight=papst

    Läs igenom den tråden så fattar du vad det handlar om. Du ska inte sätta fläkten på utsidan alltså, som trådskaparen, utan kolla hur krull gjorde!
    Nu så, nu fixade det sig. Jag tror det var en liten kabel eller damm som var boven i drammat för nu låter den normalt.

    Jag blev lite nyfiken på att byta fläkt, men asså lödda och sånt, jag har gjort det för många år sen (byggsatser då). Kan man inte bara skala av en bit av dom kablarna som finns där idag och skala av kablarna på den nya fläkten och skruva ihop dom?

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Det är en enda liten kabel du ska löda till en annan kabel, så länge du inte använder tumvantar när du löder så kan du inte misslyckas. Om du bara pluggar i den där den gamla satt så kan du få problem med kylningen, men du kan ju prova och fungerar det inte så får du fram med lödkolven...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  16. #16
    Citat Original inlägg av rejjo Visa Inlägg
    Det är en enda liten kabel du ska löda till en annan kabel, så länge du inte använder tumvantar när du löder så kan du inte misslyckas. Om du bara pluggar i den där den gamla satt så kan du få problem med kylningen, men du kan ju prova och fungerar det inte så får du fram med lödkolven...
    Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att löda på till en annan.. Sen varför måste man köra med just de märket? Det finns ju fläktar som är bättre, men kanske inte till xboxar? Zalemon eller hur dom stavar är väl en av dom bästa fläkatrna som finns?

  17. #17
    Jag hade tänkt att hoppa ner i sänge nu. Så är det okej om jag frågarlite saker ang detta?

  18. #18
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Ska du fråga lite saker om att hoppa i säng?

    Andra fläktar finns det säkert, men Papst verkar populär, du kan ju testa med en annan om du vill. Det där med lödningen, det du ska göra är att du har en kabel, också bränner du bort lite av plasten på den kabeln (med hjälp av lödkolven) så att du får fram metalltråden, sen tar du EN av kablarna som går till fläkten och löder på metalltråden, klart!
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  19. #19
    Citat Original inlägg av rejjo Visa Inlägg
    Ska du fråga lite saker om att hoppa i säng?

    Andra fläktar finns det säkert, men Papst verkar populär, du kan ju testa med en annan om du vill. Det där med lödningen, det du ska göra är att du har en kabel, också bränner du bort lite av plasten på den kabeln (med hjälp av lödkolven) så att du får fram metalltråden, sen tar du EN av kablarna som går till fläkten och löder på metalltråden, klart!
    Nu har jag fått pengar. Så vart kan man beställa fläkten?

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    vart som helst? du kan lika gärna gå o köpa den i en lokal datorbutik, palla betala frakt o skit bor du i en storstad hittar du nog en PAPST fläkt billigt och fort annars gfår du kolla datorbutikerna på nätet, tänker länka till ngn iofs (:

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Ja, den finns i de flesta datorbutiker, tex. Jmedata:

    http://www.jmedata.se/start.asp?from...||itemno=16915

    Annars kan du ju söka på google...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  22. #22
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    ********** har en 80mm fläkt för 35(!)kr. den ligger på 15db. sån har jag i två av mina xboxar, funkar bra!! men man får karva mycket på hårddiskvaggan när man skall ha in en 80mm!!!

    lycka till!

    edit (sök på "everflow 80mm" på google så hittar du den. första träffen)

  23. #23
    Citat Original inlägg av rejjo Visa Inlägg
    Ja, den finns i de flesta datorbutiker, tex. Jmedata:

    http://www.jmedata.se/start.asp?from...||itemno=16915

    Annars kan du ju söka på google...
    Jag vet inte vad jag ska söka efter på google, därför frågan här. Länken du skickade går bara till startsidan, så vad heter produkten?

    Ni andra som har meckat med era xboxar. Håller ni med om att detta är en bra fläkt?

  24. #24
    Citat Original inlägg av housepainter Visa Inlägg
    ********** har en 80mm fläkt för 35(!)kr. den ligger på 15db. sån har jag i två av mina xboxar, funkar bra!! men man får karva mycket på hårddiskvaggan när man skall ha in en 80mm!!!

    lycka till!

    edit (sök på "everflow 80mm" på google så hittar du den. första träffen)
    Varför måste man det? det 'är ju en 80:a som sitter där ifrån början ju

  25. #25
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    nej, det är INTE en 80mm som sitter där från början!!! och detta skrev Begga här tidigare. du är tvungen att modifiera hd-vaggan för att få in en 80mm..

  26. #26
    Citat Original inlägg av housepainter Visa Inlägg
    nej, det är INTE en 80mm som sitter där från början!!! och detta skrev Begga här tidigare. du är tvungen att modifiera hd-vaggan för att få in en 80mm..
    Ok. Vad är det för storlek på den då? hade tänkt att gå ner till Jme imorgon nämligen

  27. #27
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    144
    Respekt
    21
    Men du ifall du scrollar lite uppåt så ser du att det är en 72mm fläkt som sitter i xboxen.
    Tror dock inte att det finns 72 mm fläktar som kyler tillräckligt bra som orginal fläkten + xboxfläkten som sitter i är speciellt utformad för lådan.
    Jag har ätit pannkaka!

  28. #28
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Nej precis, sök på "papst" på jmedata så hittar du den, det står:

    Papst fläkt 80x80mm 12dB Mycket tyst
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  29. #29
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    den fläkten jag nämnde är nästan lika tyst, och nästan 4ggr billigare!!! :P

    beställde för några dagar sedan ett lass med 20 sådana fläktar!

  30. #30
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    ok här kommer lite bilder..

    Orginalfläkten
    [IMG]ftp://psxcare:psxcare@housepainter.mine.nu/orginalflakt.jpg[/IMG]

    Nya fläkten
    [IMG]ftp://psxcare:psxcare@housepainter.mine.nu/nyflakt.jpg[/IMG]

    Hd-vaggan orginal
    [IMG]ftp://psxcare:psxcare@housepainter.mine.nu/hddvagga.jpg[/IMG]

    Hd-vaggan moddad
    [IMG]ftp://psxcare:psxcare@housepainter.mine.nu/hddvaggareducerad.jpg[/IMG]

    Jag skarvar in en fläktkontakt på strömförsörjningen till hdd:n
    [IMG]ftp://psxcare:psxcare@housepainter.mine.nu/skarv.jpg[/IMG]

    Fläkten måste man också slipa ner en del. Tyvärr hade jag inga bilder på detta. men man kan säga så att två av hörnen skall bort, nästan helt..

    hoppas du får nytta av bilderna!


    jag får inte länkarna att funka som de skall!! Hansi, hur gör jag?? :(

    använd annars länkarna och kolla på bilderna

Sida 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Digital ljudutgång i Xboxen
    By Blixten100 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2011-09-17, 00:44
  2. öppna xboxen
    By banditen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 20:57
  3. Xboxen startar av sig själv?
    By crasher in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-21, 11:32
  4. öppna upp xboxen
    By frillezipp in forum XBOX Case Mods
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 19:09
  5. Öppna Xbox:en
    By munken in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-01, 08:50

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •