Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: XBOX360.Samsung.Xtreme.V5.1.Firmware-Thanks

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2006
    Från
    Helsingborg
    Inlägg
    149
    Respekt
    18

    XBOX360.Samsung.Xtreme.V5.1.Firmware-Thanks

    Hej!

    Jag min glada amatör bestämde mig för att uppgradera mitt firmware nu när firmwareversionen har nått 5.1, jag har sedan tidigare en fullt fungerande firmwareuppgraderad maskin som funkar bra men blev sugen på några av dom sakerna som v5.1 erbjuder som; stöd för dvd+r, tyst läsarläge, inget mer "open tray" meddelande när man byter spel osv.

    Jag öppnade xboxen utan större problem med hjälp av videoguiderna som finns på you tube och laddade ner "XBOX360.Samsung.Xtreme.V5.1.Firmware-Thanks" via en bittorentsida. Men det var ungefär här jag stötte på problem, jag har aldrig själv genomfört hela flashningsprocessen utan övervakat polaren när han gjorde det på min maskin. Jag vet inte vad jag ska göra nu i detta läget, jag anar att jag ska hämta min "orig.bin" från xboxens dvdspelare men det fanns inget sådant program inkluderad i "XBOX360.Samsung.Xtreme.V5.1.Firmware-Thanks", är det kanske så självklart att man ska köra det här "mktflash.exe" att man inte skriver ut det, eller ska man göra på något annat sätt för att få tag på xboxens firmware?

    Sen undrar jag om det är så enkelt som det står i readme.txt på denna firmwares version att man enbart ska lägga "orig.bin" i samma mapp där "Make Xtreme firmware" och "X360SAM" finns och dubbelklicka "Make Xtreme firmware" så ska "orig.bin" fixas med automatik och därefter ska man använda mktflash.exe igen för att föra tillbaka den nu uppgraderade "orig.bin" till xboxen?

    Har jag förstått det hela rätt att man inte måste markera delar av en crackad firmware och klistra in i min egen originalfirmware på en given plats?

    Vad är korrekt kommando för att kopiera xboxens "orig.bin" och vad skriver man för att skriva över xboxens firmware?

    Tack på förhand

    /MoFa

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    245
    Respekt
    20
    Har du testat följa instruktionen i Readme.txt?
    Där står svaren på dina frågor.
    Läs FAQ:n samt sök i forumet innan du frågar något!

    Och så vill jag önska alla en fin vinter för att vara lite positiv i signaturen också

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2006
    Från
    Helsingborg
    Inlägg
    149
    Respekt
    18
    Det står en massa i den readme.txt, jag har lite problem att tolka den och därför hör jag av mig hit.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    73
    Respekt
    20
    Ditt största problem är om din polare inte sparat din orig.bin från förra flashningen då den enda firmware som finns i din dvd-läsare nu är den senaste Xtreme firmwaren... Då vet jag inte hur man ska göra...
    Konsoll: XBOX 360 Premium
    360 DVD-Läsare: Samsung TS-H943 (MS25)
    360 Firmware: iXtreme 1.2
    PC DVD-Brännare: NEC ND-3500A
    PC DVD-Firmware: 2.18B
    PC DVD-Software: CloneCD 5.2.9.1
    DVD+R DL Media: Traxdata, Verbatim

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2006
    Från
    Helsingborg
    Inlägg
    149
    Respekt
    18
    Shit det har jag inte tänkt på, så det går inte att flasha min drive om jag inte hittar min orig.bin?

    Vad händer om man mot förmodan skulle försöka flasha en redan flashad firmware?

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    73
    Respekt
    20
    Det är inga problem att flasha en redan flashad dvd-läsare. Det står också i ReadMe-filen hur man gör för att flasha en läsare som redan har någon version av Xtreme firmware. Problemet är att du använder den unika nyckeln som hör ihop med din dvd-läsare för att skapa en "ny" Xtreme firmware om du förstår vad jag menar. Den kanske går att få fram nyckeln på något vis men hur vet jag ej. Det lät som ett fall för en guru det...
    Konsoll: XBOX 360 Premium
    360 DVD-Läsare: Samsung TS-H943 (MS25)
    360 Firmware: iXtreme 1.2
    PC DVD-Brännare: NEC ND-3500A
    PC DVD-Firmware: 2.18B
    PC DVD-Software: CloneCD 5.2.9.1
    DVD+R DL Media: Traxdata, Verbatim

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2006
    Från
    Helsingborg
    Inlägg
    149
    Respekt
    18
    Jag är inte riktigt med på vad du menar nu, förklara gärna för en n00b :P

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    73
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av MoFa Visa Inlägg
    Jag är inte riktigt med på vad du menar nu, förklara gärna för en n00b :P
    Lite kortfattad så gör man så här.

    1. Man börjar med att läsa ur original-firmware ur en ej flashad dvd-läsare. Denna fil döper man till orig.bin. Denna fil innehåller en key/nyckel som är unik för just din dvd-läsare.

    2. Genom att baka ihop din orginal-firmware med Xtreme firmware får du en fungerande firmware som kan läsa backuper.

    Tidigare så fick man från orig.bin klippa och klistra denna nyckel in i Xtreme firmware men det slipper man alltså numera i och med x360sam. Vart det något klarare?
    Konsoll: XBOX 360 Premium
    360 DVD-Läsare: Samsung TS-H943 (MS25)
    360 Firmware: iXtreme 1.2
    PC DVD-Brännare: NEC ND-3500A
    PC DVD-Firmware: 2.18B
    PC DVD-Software: CloneCD 5.2.9.1
    DVD+R DL Media: Traxdata, Verbatim

  9. #9
    Registrerade
    Jun 2006
    Från
    Helsingborg
    Inlägg
    149
    Respekt
    18
    Den processen är jag med på när det gäller klippa och klistra information mellan orgi.bin och xstreamfirmwaren men det jag inte förstår är vad som eventuellt kan bli problem om man nu flashar min xstreammoddade firmware v 3.0(ungefär) till 5.1?

    Enligt något i detta foruminlägg så kunde man göra en flashning fast man tidigare har moddat firmware, men kräver det då delar av informationen av den ursprungliga orig.bin?

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    73
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av MoFa Visa Inlägg
    Den processen är jag med på när det gäller klippa och klistra information mellan orgi.bin och xstreamfirmwaren men det jag inte förstår är vad som eventuellt kan bli problem om man nu flashar min xstreammoddade firmware v 3.0(ungefär) till 5.1?

    Enligt något i detta foruminlägg så kunde man göra en flashning fast man tidigare har moddat firmware, men kräver det då delar av informationen av den ursprungliga orig.bin?
    Ja, det kan man göra. Programmet x360sam ersätter numera klipp och klistringsmomentet men det måste fortfarande ha den unika nyckeln från din orginalfirmware (orig.bin). Allt utgår så att säga från orginal firmware.
    Konsoll: XBOX 360 Premium
    360 DVD-Läsare: Samsung TS-H943 (MS25)
    360 Firmware: iXtreme 1.2
    PC DVD-Brännare: NEC ND-3500A
    PC DVD-Firmware: 2.18B
    PC DVD-Software: CloneCD 5.2.9.1
    DVD+R DL Media: Traxdata, Verbatim

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    84
    Respekt
    0
    tjena skulle jättegärna vilja ha hjälp om hur jag kan uppgradrera mitt firmware (xtreme)...vet dock inte vilken läsae jag har men jag tror att det är den sämre (inte säker) men hört att den bättre är helt tyst och det är inte min..

    och om jag uppgraderar från 1.0 till 5.1....vad är skillnaden?

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    244
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av kofikalonji Visa Inlägg
    tjena skulle jättegärna vilja ha hjälp om hur jag kan uppgradrera mitt firmware (xtreme)...vet dock inte vilken läsae jag har men jag tror att det är den sämre (inte säker) men hört att den bättre är helt tyst och det är inte min..

    och om jag uppgraderar från 1.0 till 5.1....vad är skillnaden?
    1. Ta reda på vilken läsare du har, sluta anta saker

    2. Åtaliga guider finns för flashning av firmwares

    3. i readme filerna står vad som är nytt i de olika firmwaren
    Xbox 360 samsung extreme firmware
    Xbox v1.6 smartxx 2.0 300gb
    PsTWO V14 Matrix infinity
    Gamecube Qoob

    Ps.

    Även den starke får ta i när han skiter.

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    84
    Respekt
    0
    okej..tack för ingen info alls?

    hur tar jag reda på vilken läsare jag har...
    vad är flashning av firmware? är det mjuk eller hårdvara .
    jag vill inte börja montera med min xbox och grejjer den kommer lätt paja då..
    och jag vet inte ens vad firmware är eller vad det gör eller är bra för
    det enda jag vet är att jag har en moddad xbox360, det går inte att spela brända xbox1 spel (bara brända xbox 360 spel) och undrar vad meningen är att jag ska uppgradera min firmware...och kan någon snälla svara och inte ge direktioner om massa andra saker som är projekt...det var projekt nog att göra en användare här endast för att ta reda på saker och sånt jag e shi den mcgyver

  14. #14
    Registrerade
    Jun 2006
    Från
    Helsingborg
    Inlägg
    149
    Respekt
    18
    Hej Kofikalonji!

    Det kan vara riktigt störigt ibland att få korthuggna och småsura svar på olika forum, jag håller helt med dig. Det blir ofta så när vana forumanvändare tycker att du begår regelbrott mot en eller flera "gyllene regler" i forumet, i detta fall tror jag det beror på att all information som du söker i princip finns i forumet för Xbox 360 som du söker och att du har frågat innan du har sökt. Men sökningen och själva forumets regler och uppbyggnad kan vara knepig att sätta sig in i när man är helt ny så jag ska försöka besvara en del av dina frågor så gott jag nu kan.

    Vilken dvd spelare har du i din xbox?

    Kolla denna länken http://forum.psxcare.com/support/att...2&d=1148311865 och jämför din släde på din dvdspelare med bilderna. På bilderna ser du dom två vanligaste dvdspelarna och med 99% säkerhet har du någon av dom två, men jag tror även att det finns en Panasonic variant(jag plockar fram bilder på denna om det mot förmodan skulle vara en sådan som du har). Men jämför noggrant bilderna, du ser ganska tydliga skillnader på slädens utseeende om man bara tittar ordentligt.

    Vad är ett firmware?

    Firmware är alltså alla tekniska prylars operativsystem(min amatördefinition som jag tycker funkar, finns säkert finare sätt att uttrycka sig). Dvdspelare, mp3spelare, brännare till datorer är några exempel på tekniska prylar som har ett firmware/operativsystem. Dessa firmware kan man ofta uppgradera för att komma åt nya funktioner, min brännare i datorn har fått nya firmwares ett par gånger med nya bättre funktioner som exempel. Det man gör då är att man "flashar" sitt firmware och då menar man i princip uppgraderar det befintliga "operativsystemet" som för tillfället är i bruk i en teknisk enhet, i ditt fall så flashar man alltså dvdspelaren i din xbox 360. Flashning eller om vi ska säga uppgradering av en enhet som en brännare i en dator eller xboxens dvdspelare kräver oftast att man genomför denna flashning i en DOS miljö för att inte riskera konflikter och liknande i processen, om något går galet under flashningsprocessen kan man få stora problem med enheten. Det finns enheter som man kan flasha i windowsmiljö men vanligast är att man får göra flashingar i DOS miljö vilket kräver att användaren känner sig någorlunda hemma här...då snackar vi ingen mus eller Windows utan då gäller skriftliga kommando från tidernas begynnelse :P

    Varför i hela fridens namn gör man en firmwareflashning?

    Anledningen till att man flashar sitt firmware i en xbox är ju i första hand för att kunna spela brända spel. Det tog inte lång tid efter lanseringen av xbox 360 innan man hittade en möjlighet att ge sig på dvdenheterna som sitter monterad i varje xbox 360 maskin. Dessa dvdspelare levereras av 3:e parts leverantörer(alltså ej från Microsoft utan från andra externa leverantörer) och är vanligtvis av märket Toshiba-Samsung eller Hitatchi. Kort kan säga att det har varit enklast att flasha Toshiba-Samsung dvdspelaren och få brända spel att funka med denna enhet, vissa problem har funnits med Hitatchi som bland annat gick ut på att man var tvungen att bränna spelen med särskild typ av brännare. Men jag tror att dom flesta av dom ursprungliga problemen med Hitatchi dvdspelaren är löst, men vill du veta mer detaljerat än vad det jag yrar om så får du söka i forumet.

    Varför uppgradera sitt firmware?

    Du har en moddad xbox idag vilket i princip innebär att någon har öppnat din xbox 360 och kopplat din xbox till en pc och lagt över ett nytt firmware i din xbox 360 som accepterar brända dual layer skivor. Du har säkert en tidig "pirat" firmwareversion i din xbox vilket innebär att det har hänt en himla massa i utvecklingen av nya bättre firmwares. Det piratfirmware som är aktuellt idag 5.1 eller om det har kommit till 5.2.
    Gårdagens piratfirmwares ställer krav på att spelen som ska brännas och köras i en modifierad xbox måste vara av typen "dual-layer". Men dagens piratfirmwares gör det möjligt att bränna ut sina spel på single layer dvd skivor istället för att alltid behöva bränna med dual-layer(en del xbox 360 spel är mindre än 4.6GB och kan med fördel brännas på vanliga skivor om stöd för detta finns i firmwaren).
    Med dagens piratfirmwares har man numera möjlighet att ställa in maskinen i olika hastigheter för att minska dvdspelarens läshastighet till 2-4x istället för default 12x hastighet. Sänker man hastigheten på dvdspelaren så minskar man även drastigt ljudnivå på läsaren. Jag har inte själv spelat på en maskin med sänkt läshastighet men jag har läst i olika forumstrådar att det inte blir så hemskt mycket långsammare läshastighet konstigt nog om man väljer att göra sin dvdspelares läsare långsammare. Hastigheterna som jag har skrivit 2-4x och 12x har jag bara läst om i teorin och jag vet inte säkert om dessa stämmer.
    Dom nyare piratfirmwaren ska enligt övriga trådar i detta forum funka kanonbra med att köra spel till den vanliga xbox maskinen, både brända och originalspel.

    Här ovan har du huvuddragen i dom nyare piratfirmware som finns men ändringarna är betydligt flera än ovan, för en mera detaljerad lista får du helt enklelt kolla readme.txt som finns i alla piratfirmware som man kan laddar lite varstans.

    Ska jag ge mig på att flasha själv?

    Du ska ta det försiktigt med allt som har med flashning att göra, det är en förhållandevis enkel process att göra för dom som kan det men är man det minsta osäker så satsa hellre på att lämna in maskinen på psxcare för uppgradering. Men om du vill titta på folk som öppnar sina maskiner kan du göra det här, finns drösvis av guider på you tube;

    Film 1. http://www.youtube.com/watch?v=KrSKJ...elated&search=

    (Killen där snackar lite konstigt men han är pedagogisk)

    När du väl har fått av locket och ska påbörja själva flashningen så finns det nu vettiga guider i dom olika piratfirmwaren som finns ute och jag tänker inte ge mig på att detaljförklara dessa. I korthet innebär det att du kopplar din xbox 360 dvdspelare till S-ATA port 1 på din dators moderkort och hämtar ditt originalfirmware från din xbox 360. När man väl fått tag i din originalfirmwaret som du har i din xbox 360 återvänder man till windows och genomför den modifikation som finns beskriven i varje piratfirmwareversion, här sker allt det magiska och din originalfirmware får nu nya funktioner och allt sådant skoj. När originalfirmwaren är modifierad och klar så återvänder man ut igen i dos miljö och "laddar upp" eller uppgraderar ditt xbox genom att skriva över den befintliga firmware du har i din xbox 360 med den firmwareversion som du modifierade i windows nyss. Själva denna process där man skriver över ditt gamla firmware kallas att "flasha" din firmware.
    Sammanfattningsvis så hämtar man en kopia på din xboxmaskins originalfirmware, denna hämtas i DOS miljö och xboxen kopplas till din dator för att detta ska kunna ske. Därefter kopplar man bort xboxen igen och går in i windowsmiljö och genomför ändringar på kopian av din originalfirmware. När ändringarna är genomförda i enlighet med "steg-för-steg" guiden som finns i piratfirmwarens instruktioner kopplar man xboxens dvdspelare till datorn igen och skriver över det befintliga firmwaret med det firmware som du har pulat med i windowsmiljö.

    Avslutningsvis

    Ge dig inte på flashningen om du inte känner dig 100% säker, en flashing kostar idag 500kr på psxcare och det kan det vara värt. Hoppas att en del av det du undrade över har klarnat nu och att jag inte istället har lyckas göra dig ännu mer förvirrad.

    // MoFa

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ovanstående inlägg kopierat till FAQ
    http://forum.psxcare.com/support/sho...730#post142730

    Bra förklarat!
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #16
    Registrerade
    Jun 2006
    Från
    Helsingborg
    Inlägg
    149
    Respekt
    18
    Tackar för att ni gillade det jag skrev, känns lite coolt att vara författare till något i en FAQ : )

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •