Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 33

Diskussion: Allmänt strul med mjukvaran

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Allmänt strul med mjukvaran

    Det var inte helt lätt att placera denna tråden, men jag hoppas detta var ok. Jag har läst igenom FAQ, men jag blir inte klok på detta.

    Så här ligger det till iaf,

    Köpte häromdagen ett Xbox. Det är modifierat, men jag vet inte hur. (Om någon har ett bra tips på hur jag tar reda på det så är det välkommet. Jag har öppnat xboxet men ingenting ser eftermonterat ut, är det kanske en softmod?) Det var iaf en annan dashboard installerad och XBMC osv.

    Allt funkade fint, men självklart måste man vara där och pilla. Jag ville fixa så att XBMC var dashboard så jag kopierade in det i C:root, tog bort den gamla 'xboxdash.xbe', bytte namn på XBMC:s default.xbe till xboxdash.xbe, och startade om.

    Nu har jag den här gröna texten om att den behöver service. Så jag tänkte att om jag gör en bootdisc med en dashboard så skulle det lösa sig. Men Xboxet bootar ingenting, den går direkt till "Need Service".

    Vad gör jag nu?

    Mvh
    eiskall

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    sökfunktionen använd den så hittar du hur du gör XBMC som dashboard
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    sökfunktionen använd den så hittar du hur du gör XBMC som dashboard
    Jag är helt medveten om det, men det hjälper inte mig i nuläget. Nu kan jag ju inte göra nånting; ingen ftp, inget boot (verkar det som), bara "Need Service, contact customersupport".

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    FIXA aldrig fungerande saker
    Kolla om den bootar på SD3.7rc8
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    FIXA aldrig fungerande saker
    Kolla om den bootar på SD3.7rc8
    Kanske skullt nämnt att jag är helt ny på Xbox. Förtydligande av "SD3.7rc8", tack.

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Kolla om den bootar en installationsdisk som tex. superdisc eller slayers evox autoinstaller, sök på namnen så hittar du det du behöver och sånna med liknande problem som dig.
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du måste säga vilken felkod/siffra du har i övre vänstra hörnet.

    Om boxen var softmoddad (inte biosflashad) så måste du montera ett chip nu.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Du måste säga vilken felkod/siffra du har i övre vänstra hörnet.

    Om boxen var softmoddad (inte biosflashad) så måste du montera ett chip nu.
    Jag får felkod 14. Hur ska jag kolla om den är softmoddad?

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    14 - dashboard - Fel vid uppstart av MS DASHBOARD. Då xboxdash.xbe startats så beror detta fel antagligen på att någon av filerna på C: som används av xboxdash.xbe saknas eller är felaktig.

    Öppna och kolla under dvd:n, sitter där inget chip eller inga kablar så är den förmodligen softmoddad.

    Om du vill vara helt på det säkra kan du ta ett eller två foton och visa oss...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av rejjo Visa Inlägg
    14 - dashboard - Fel vid uppstart av MS DASHBOARD. Då xboxdash.xbe startats så beror detta fel antagligen på att någon av filerna på C: som används av xboxdash.xbe saknas eller är felaktig.
    Ja, jag vet att xboxdash.xbe är felaktig. Jag klantade mig. Så därför försöker jag förvärande göra en hotswap så att jag kan lägga in rätt xboxdash.xbe på c:. Problemet är bara att jag misslyckas hela tiden - datorn hittar inte disken.

    Jag har följt dessa instruktioner till punkt och pricka:
    http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/332766

    Fattar inte vad jag gör för fel.

    Köpte Xboxen i måndags och redan hunnit pajja den

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Ahh, rör inte till det mer än du behöver nu. Börja med att kolla om den har ett chip. Sen kan du också kolla om den bootar slayers som sagt, om den gör det så kan du fixa problemen lätt som en plätt...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av rejjo Visa Inlägg
    Ahh, rör inte till det mer än du behöver nu. Börja med att kolla om den har ett chip. Sen kan du också kolla om den bootar slayers som sagt, om den gör det så kan du fixa problemen lätt som en plätt...
    Tittar under DVDn nu och det ser ganska orört ut.

    Har du msn?

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Jo visst har jag msn men vi kan väl lika bra ta det här?

    Ta ett foto på hur det ser ut under dvd:n och ladda upp det på någon hemsida och visa här så kan vi nog kolla om det finns nåt där...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av rejjo Visa Inlägg
    Jo visst har jag msn men vi kan väl lika bra ta det här?

    Ta ett foto på hur det ser ut under dvd:n och ladda upp det på någon hemsida och visa här så kan vi nog kolla om det finns nåt där...
    Har dessvärre ingen kamera tillgänglig. Men jag vågar nog påstå att det inte sitter nåt chip där. Inget lött, inga kablar.

    Testar med sdisc nu så får vi se.

    Om det nu är softmoddat, blir detta lurigare då?

    Sant, går lika bra här, men det kanske blir lite chat-aktigt

    Edit, en sak till. När jag öppnade det så verkar det inte ha varit öppnat innan. Eller brukar de färdigchippade boxarna vara väldigt proffesionellt ihopmonterade?

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vad är det för videochip?

    Det "stora" chippet närmast kontakten där du sätter sladden till tv:n

    Focus, Connexant eller Xcalibur.

    Är det ett Xcalibur videochip och du inte kan se något "modchip" monterat på moderkortet så var xboxen "softmoddad" och du måste få ett modchip monterat för att väcka boxen igen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Vad är det för videochip?

    Det "stora" chippet närmast kontakten där du sätter sladden till tv:n

    Focus, Connexant eller Xcalibur.

    Är det ett Xcalibur videochip och du inte kan se något "modchip" monterat på moderkortet så var xboxen "softmoddad" och du måste få ett modchip monterat för att väcka boxen igen.
    Står exalibur på videochipet.

    Vad kostar detta då? Betalde 1100 för boxen..

    Men en sak, det enda jag ändrade var ju hur det såg ut på C:. Borde det inte rimligtvis vara så att om jag får den att se ut som innan, så ska det funka igen?

    Btw, sdisc bootade inte.

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Om du var tvungen att ha isönder två stickers på undersidan av xboxen för att skruva isär den så hade den aldrig varit öppnad innan. Om du kollar på denna bilden så ser du var chippet ska sitta:

    http://www.covetime.com/modshop/imag...%20install.jpg

    Om det inte är några kablar eller något är lött i hålen så är den inte chippad...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  18. #18
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av rejjo Visa Inlägg
    Om du var tvungen att ha isönder två stickers på undersidan av xboxen för att skruva isär den så hade den aldrig varit öppnad innan. Om du kollar på denna bilden så ser du var chippet ska sitta:

    http://www.covetime.com/modshop/imag...%20install.jpg

    Om det inte är några kablar eller något är lött i hålen så är den inte chippad...
    Ok, då kan vi konstatera att den är softmoddad.

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Är det ett SmartXX lt/opx monterat så syns det inte på ovansidan då det chippet går att montera platt på moderkortet på undersidan på den modellen.

    Men troligen softmoddad.

    Helt klart enklast att få den ordentligt chippad, förslagsvis smartxx lt/opx för 795:- inkl montering.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  20. #20
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Men kolla om där finns lödtenn i hålen så kan du se om där är något chip monterat på undersidan, annars är den softmoddad och ett chip är enda alternativet...

    800 kr? Förlåt Hansi men vilka monsterpriser
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  21. #21
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Ja, det är ju en variant.

    Skulle detta funka:

    Jag sätter i min Xbox disk i en polares xbox som är igång (hotswap) med ftp uppe. Jag går in och ändrar tillbaka genom ftp och sen sätter tillbaka hans disk?

  22. #22
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Förmodligen är hdd:n låst till din xbox så, nej....
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  23. #23
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av rejjo Visa Inlägg
    Förmodligen är hdd:n låst till din xbox så, nej....
    Jaja, får väl chippa skiten då. Är DuoX2 ok?

  24. #24
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  25. #25
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Mm, läste ditt inlägg där så DuoX2 är ok då.

    Men jag ska inte flasha själv, hittade Duox2 med montering för 399 så jag löser det imorron.

    Tack för hjälpen!

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Eller så låter du oss chippa den med duox2 för 500:- med tanke på all hjälp du får i vårt forum :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  27. #27
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Eller så låter du oss chippa den med duox2 för 500:- med tanke på all hjälp du får i vårt forum :-)
    Hade lätt gjort det - jag är ingen snål jävel som jagar enkronor, men jag finns i Göteborg och vill slippa omaket med att skicka. Annars hade jag gjort det hos er, lovar För visst finns ni bara i Stockholm?

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Japp bara stockholm :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  29. #29
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Hej,

    Jag har ungefär samma problem. Får felkod 13 och när man har SD3.7rc8 eller slayer 2.7 så får jag felkod 14.

    Jag har också klantat mig med att röra nåt som fungerade. Dessutom har det fungerat ca 2 månader. Det slutade att fungera efter 2 transporter (måste ju ha boxen med sig till svärförälrdarna... under julen ). Det slutade dock att fungera efter det att man kommit hem.

    Går det att lura igång boxen på nåt sätt?

  30. #30
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av DaHomer Visa Inlägg
    Hej,

    Jag har ungefär samma problem. Får felkod 13 och när man har SD3.7rc8 eller slayer 2.7 så får jag felkod 14.

    Jag har också klantat mig med att röra nåt som fungerade. Dessutom har det fungerat ca 2 månader. Det slutade att fungera efter 2 transporter (måste ju ha boxen med sig till svärförälrdarna... under julen ). Det slutade dock att fungera efter det att man kommit hem.

    Går det att lura igång boxen på nåt sätt?

    Du måste nog få chippet kollat, har det slutat fungera pga transporter och inte pga något du ändrat på så är det nog glapp nånstans.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Strul med WLan på PSP.. Snabba svar tack!
    By anderzxb in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 18:56
  2. Strul med brända ps2 spel..
    By erikbohman in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-10-10, 12:15
  3. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  4. Strul med matrix fortfarande....
    By Henrik_A in forum Matrix/Xodus Support
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-03-06, 14:03
  5. Verkar vara mycket strul med monteringen
    By Game_Freak_se in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2002-04-07, 06:44

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •