Visar resultat 1 till 25 av 25

Diskussion: Hjälp med no-ip eller DynDNS

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Hjälp med no-ip eller DynDNS

    Tjena!

    Kan nån förklara hur man ställer in sharen så att kan använda sig av no-ip eller DynDNS istället för ip-adress? Har Switch, orkar inte med helvetet som är att konfigga en router. Vill slippa skriva in ny ip-adress varje gång jag FTPar eller streamar nåt från datorn

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Äh du ställer ju in switchen på DHCP så att samma IP ges ut varje gång
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du är yr :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    jaså well if u say so
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Kanske borde förtydliga mig...

    Jag har: BBB som ISP, en D-Link switch och XBMC som dash.
    Har försökt att skriva in min no-ip adress i genvägen till min filmshare (via GUIn) på datorn, utan framgång, funkar bara när jag skriver in ip-adressen.
    Använde den allmäktiga sökfunktionen utan att bli klokare på de svar som fanns där...
    Jag vill:
    Slippa skriva in nytt ip-nummer varje gång jag FTPar nåt till krysslådan.
    Slippa skriva om genvägen från xböx till datorn varje gång den får ny ip-adress.
    Är nån vänlig nog att förklara som om det skulle vara en total noob som frågar
    Jag måste ha missat nåt men vet inte vad...

    -extra cheese, hold the flames please.
    Last edited by RahDaddy; 2007-01-04 at 22:59.

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    jag har aldrig skrivit in ngt alls & ser alla mina datorer i nätverket, pluss deras utdelade mappar.
    Förstår inte varför man måste skriva in ip i genvägar osv osv
    har telia som IP
    D-Link 605 switch/router
    XBMC som dash
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    15
    Respekt
    0

    pege63

    Pege du verkar ju yr som hansi skriver.

    Vet du ens vad det är för skillnad mellan en switch eller en router ?
    Nä tror inte de.



    Rahdaddy
    Ja har samma prob dock. Hittar du nån lösning på prob så hör av dig till mig :

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Ja el så kan jag grejorna efter som allt mitt funkar
    Men det klart du bor väl här & administrerar mitt nätverk

    PS:
    Har du hör talas om multilayer switchar skillnaden med dessa switchar jämfört med vanliga är att dessa även arbetar i lager i OSI modellen. Det betyder att dessa switcharna klarar av samma sak som en router. Fördel är att en multilayer switch delvis klarar av att routa trafiken i hårdvaran jämfört med en router som gör det i mjukvaran. Detta ger switchen en betydligt större bandbredd och hastighet jämför med en traditionell router.
    Last edited by pege63; 2007-01-11 at 18:01.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  9. #9
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Ahh.

    Men om du läser så skrev han faktiskt att han hade en swich och inte en multilayer switch. Så jag förstår inte varför du lägger upp annat strunt.

    Som du då kanske vet är att en vanlig switch inte routar ut trafiken som en router. Han kör bbb fiber antar jag som mig. Vi har 5 st ip som tilldelas oss. Hade han då kört en router så hade det gått och styras. Så jag tycker istället för att lägga upp annat om vad han borde fixa eller hur det funkar med en router hjälper inte han precis i nuläget eller har jag fel ?

    Har du nått tips till detta prob eller?
    Ja eller nej ?

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    På D-Links svenska hemsida kan du få info hur du skall ställa in för olika ISP
    info att läsa här åxå
    Last edited by pege63; 2007-01-11 at 19:39.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Lyfter då frågan till rahdaddy.

    Vilken switch har du ?
    Jag själv presolingen tror inte att hans switch går att ställa om för ngt. Det är bara å plugga å köra på dom.

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    man kan åxå söka på det här kanon sökforumet IDG
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Japp rahdaddy får kolla upp det nu när denna tråd är aktiv :P

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Om han går in på sin D-Link med det IP som man skall kan han ställa in DDNS som han vill om han går in på menyn ADVANCED
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    du menar om han går in på 192.168.0.1 ?

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    ja om nu han ställ in den så jag ändrar alltid
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  17. #17
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Okey. ASåå det du pratar om är till router. Det finns inga såna inställningar på switchar. Jag ska gå in på dlinks hemsida nu och kolla på switchar och kolla.

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    han har väl en D-Link Router med inbyggd switch
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Varför skulle han ha det? Finns ingenting i inläggen ovan som tyder på att det är en router. Dlink tillverkar switchar, han skriver att det är en switch, han får nya ipadresser i tid och otid vilket mest troligt beror på att han får adresserna från BBB och inte från någon egen router. Han skriver till och med att han inte vill ha någon router för att han tycker dom är krångliga att konfigurera (vilket jag INTE håller med om).

    Och du är yr. Fortfarande. :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  20. #20
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Tack Hansi Äntligen nån som förstår vad jag vill komma fram till. Jag tog den långa vägen samt med tålamod men mitt budskap verkade inte gå fram. Pege63 Hoppas du förstår nu :P

  21. #21
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    D-Link är en switch med inbyggd router iaf alla som är i familjen DI-XXXX är väl en sådan förmodar jag, ge mig nr så ska jag återkomma.
    Han kan även ringa Teknisk Support via telefon: 0770-33 00 35
    D-Link till verkar äver routrar
    Last edited by pege63; 2007-01-13 at 12:24.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ingen som sagt något modellnummer här.

    DLINK tillverkar alla typer av produkter. Jag har en dlink switch som står och blinkar 10 meter från mig nu, ser ut att vara en 32 portars...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  23. #23
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    ja det är en sådan som alla hemma pulare håller sig med i hemmet
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag LOVAR att du hittar fler vanliga switchar än multilayerswitchar ute i stugorna...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  25. #25
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    ja det kan jag lova switchar med inbyggd router iaf som tex DI-XXXX serien
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Liknande diskussioner

  1. Om nya upphovsrättslagen 2005-07-01
    By Hansi in forum Fritt Forum
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 14:53
  2. Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 22:17
  3. Hjälp med att spela från HD
    By master_kain in forum HD Loader, FTP-server m.m.
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 09:39
  4. HJÄLP! Problem med HK och Avalaunch
    By bynson in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-05, 16:27
  5. Hjälp med Superdisc
    By mattiasmellgren in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-07-23, 10:35

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •