Visar resultat 1 till 28 av 28

Diskussion: Problem med RGB. Blir störningar. HJÄLP

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    Unhappy Problem med RGB. Blir störningar. HJÄLP

    När jag kopplar in min PS2 via RGB så får jag lite knepiga störningar när jag ser på DVD film. EJ nän jag spelar utan BARA när man ser på DVD film.

    När det kommer ett ljusare parti i vänstersidan av bilden så blir det ett mörkt horisontalt fält från ena änden till andra ändan. Detta verka bara synas på äldre TV-Apparater. Jag hade detta problemet med min förra TV som var en Philips TV som var över 10 år gammal. Nu har jag fått tag på en Philips 100 HZ:are som är något yngre än den gamla med samma problem Har testat på nyare TV apparater utan problem. Även testat på specifikt Philips.

    Eftersom min "nya" 100 Hz:are är rätt OK i bilden så känns det lite tråkigt att inte kunna se på DVD film via RGB. Kan detta problem möjligtvis ha något med MacroVision skyddet att göra? Om nu PS2:an har detta.

    Min version av PS2 är:

    Console : SCPH-30004
    Browser : 1.20
    CD-Player : 1.20
    PS Driver : 1.10
    DVD Player : 1.20E

    Kan möjligtvis den nya versionen av DVD player (2.20 eller vad det nu är) fixa det. Låter ju inte som detta ät ett mjukvarufel.
    Vad är dom nya versionerna på dom olika delarna och vad är förbättringarna.

    Tacksam på om någon kan hjälpa mig då detta är ett mycket jobbigt fel då jag
    jj kan njuta av en film via RGB.

    Ocj ja, jag har fixat RBG "felet" i PS2 via modden man kan göra för att kunna se RGB när man tittar på DVD.

    ------
    KnasHatt

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Prova att byta kabel
    Prova hur det blir i en annan scartkontakt
    Prova att montera ett makro-off chip?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    Arrow

    <font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Hansi:
    Prova att byta kabel
    Prova hur det blir i en annan scartkontakt
    Prova att montera ett makro-off chip?
    </font>
    Det är inte fel på kabeln i alla fall.
    Kan bara koppla in RGB via en av mina 2 Scartkontakter.
    Det blir ju bara detta felet på äldre TV och BARA på DVD.
    Så förmodligen har du rätt i att det är MacroVision.
    Är det svårt att montera ett makro-off chip? Och vad kostar det?

    ------
    KnasHatt

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Makrovisionchip kostar 250:-
    Montering kostar 500:- (inte svår)
    Om vi monterar andra chip samtidigt tillkommer inget för montering av makrovisionchip.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2002
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Angry

    Hej

    Väldigt "kul" att det är någon som har samma problem som mig. Problemet beror på att Sony inte följer RGB standarden så att vissa tv-apparater får dessa problem, jag har nästan blivit helt galen av att leta information om denna "defekt" som PS2:an har.

    Jag hittade lyckligvis information på en koreansk hemsida.

    http://myhome.netsgo.com/maidaro/ps2.htm

    Killen på sidan har tagit kontakt med Sony utan att få någon egentlig lösning på problemet, tydligen så har även vissa LG DVD-spelare detta problem.

    Att tillägga är att min TV inte är mer än ett år gammal (SHARP 28" WS).

    Det skulle vara kul om du kunde posta här om du provar de nya drivrutinerna eller når någon framgång på annat sätt.



  6. #6
    Registrerade
    Jan 2002
    Från
    Sweden
    Inlägg
    104
    Respekt
    23

    Post

    Jag har en uppgradering av dvd läsaren till ps2, vet inte exakt vad den gör men
    Kanske värt att testa?
    /Wanner

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    Post

    <font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Gengus:
    Hej

    Väldigt "kul" att det är någon som har samma problem som mig. Problemet beror på att Sony inte följer RGB standarden så att vissa tv-apparater får dessa problem, jag har nästan blivit helt galen av att leta information om denna "defekt" som PS2:an har.

    Jag hittade lyckligvis information på en koreansk hemsida.

    http://myhome.netsgo.com/maidaro/ps2.htm

    Killen på sidan har tagit kontakt med Sony utan att få någon egentlig lösning på problemet, tydligen så har även vissa LG DVD-spelare detta problem.

    Att tillägga är att min TV inte är mer än ett år gammal (SHARP 28" WS).

    Det skulle vara kul om du kunde posta här om du provar de nya drivrutinerna eller når någon framgång på annat sätt.

    </font>
    Jag läst länken. Men tyvärr så handlat detta om Komponet, Inte RGB. Det är olika saker. Visserligen så kan ju felet ligga ?längre? in än där dom olika typerna av signaler ?fixas? och därför kan ju samma fel uppstå.

    Jag har kopplat in min PS2 på ett osiloskop och hittat att MacroVision finns i Grön signal, ej i Blå och Röd. Tänkte att detta skulle vara problemet så jag testa att koppla in PS2 med bara Röd och Blå, men störningen fanns kvar. Det kan ju vara så att MacroVision skyddet påverkar Röd och Blå också på någon negativt sätt, men inte som ren MacroVision i så fall.
    Tyckte också att signalen var lite hög. Testade då att dämpa signalen med olika motstånd, men utan resultat.

    Det värsta är ju att man egentligen inte kan begära något från Sony då det inte ska gå att se DVD via RGB. Men fortfarande är frågan. VARFÖR kommer störningarna bara när man ser på DVD och inte på spel????

    Jag har också av en slump när jag forskat om detta hittat en mycket märklig sak.
    På filmen ?Iron Giant? eller på Svenska ?Järn Jätten? så finns störningarna där. Men när man väljer ?Music Video : Cha-Hua-Hua by Eddie Platt? så finns inga störningar där. I själva videon så spelas en låt och så ser man en massa sekvenser av filmen. Där har jag jämfört visa sekvenser mellan musik videon och filmen. På filmen kommer störningar men på videon finns dom inte?
    Har även kollat på en DVD med reklam på en trumskola som ena polaren har. Där finns inga störningar.

    Så frågan är. Kan det vara så att MacroVision sätts på via ett kommando från DVD filmen? I så fall låter det ju inte troligt att man anstränger sig att slänga på MacroVision på en reklam DVD.

    Jag ska kolla men ett osoloskop på reklam DVD´n och Järn Jätten och se om MacroVision är kvar eller om signalen ändras.

    Om jag bara kunde få tag på skivan som uppdaterar DVD spelarens mjukvara. Jag köper inte en fjärr för 400 kr. Lägger hellre dom pengarna till att spara till en riktig DVD spelare.

    Om någon läser detta som har en skiva så skulle det vara underbart om du kunde skicka den till mig. Jag skickar självfallet tillbaka den. Skriv här om du vill ställa upp så tar vi kontakt via e-mail. Se det som en sätt att stödja våran ?forskning??
    ------
    KnasHatt

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Om du vill testa den nya drivrutinen, skicka mig ditt minneskort så laddar jag in drivrutinen åt dig.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Yaroze Guest

    Post

    Jag kan inte förstå varför det ska vara kopieringskydd på DVD Playern ???

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    Thumbs up

    <font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Hansi:
    Om du vill testa den nya drivrutinen, skicka mig ditt minneskort så laddar jag in drivrutinen åt dig.</font>
    Gäsp!!! Klockan är 03:57 och har kommit hem från en polare. Sett på Shreck. Himla skojig film!

    Jo, jag kan tänka mig sända mitt minneskort. Du jobbar på PsxCare om jag har fattat det rätt.
    Stämmer adressen:

    NetCare AB
    Hallandsgatan 30
    118 57 Stockholm.

    Mycket kul att du ställer upp!

    Näe, nu får jag lägga mig. God Natt!

    [This message has been edited by KnasHatt (edited 24 March 2002).]

    [This message has been edited by KnasHatt (edited 24 March 2002).]
    ------
    KnasHatt

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Japp, och glöm inte notera namn, adress, telefonnummer samt att du vill ha drivrutinen laddad enligt ö.k. på supportforumet :-)

    Märk kuvertet "TILL HANSI" också, så minskar risken att ditt brev hamnar ligger i någon hög i flera dagar innan någon öppnar det.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Yaroze Guest

    Post

    <font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Hansi:
    Japp, och glöm inte notera namn, adress, telefonnummer samt att du vill ha drivrutinen laddad enligt ö.k. på supportforumet :-)

    Märk kuvertet "TILL HANSI" också, så minskar risken att ditt brev hamnar ligger i någon hög i flera dagar innan någon öppnar det.
    </font>

    Laddar du in äldre drivrutiner också?


  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    De enda drivrutiner jag laddar in är de som följer med Sonys fjärrkontroll.

    Normalt tar vi 200:- för att ladda in saker på minneskort eller programmera minneskretsar (förut var det vanligt med v1.0 av den japanska drivrutinen).

    Detta gör jag kostnadsfritt för att se om det löser de problem som beskrivs här, även om jag är tveksam till det.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    Talking

    <font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Hansi:
    De enda drivrutiner jag laddar in är de som följer med Sonys fjärrkontroll.

    Normalt tar vi 200:- för att ladda in saker på minneskort eller programmera minneskretsar (förut var det vanligt med v1.0 av den japanska drivrutinen).

    Detta gör jag kostnadsfritt för att se om det löser de problem som beskrivs här, även om jag är tveksam till det.
    </font>
    Tackar för detta. Jag skickar upp kortet nu på måndag. Jag tvivlar också på att detta löser problemet, men det är ju värt ett försök.

    Ska som sagt kolla upp den där DVD skivan med utan störningar i ett osiloskop och se om MacroVision är på eller inte.

    Tackar för hjälpen.

    KnasHatt
    Vänersborg.


    [This message has been edited by KnasHatt (edited 24 March 2002).]
    ------
    KnasHatt

  15. #15
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    Unhappy

    Tyvärr hjälpte inte uppdateringen med DVD druvrutinen från 1.20 till 2.20.

    Men jag upptänkte en sak. Filmen Merlin har INTE några störningar alls?!!??

    Jag testade att ta ut kortet och köra på 1.20, inga störningar.
    Stoppa i kortet och körde på 2.20, inga störningar.

    Hur kommer det sig att det verkar vara störningar på olika filmer.
    Ska som sagt kolla med osolyskop (eller hur det nu stavas) och kolla om det är skillnad på signalen eller om MacroVision är avstängt. Jag återkommer med detta så fort jag har kollat. Det sker någon gång här i långhelgen. En annan har ju slutat från jobbet nu och är ledig fram till tisdag. Jipppiii!!!

    Och ett STORT tack till Hansi som ställde upp med att uppdatera DVD drivrutinen.
    ------
    KnasHatt

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    Talking

    Jag tror jag har hittat felet.

    Jippiii!!!!

    Det ÄR MacroVision som stör.

    På filmen Merlin så finns INTE MacroVision.
    På en reklamvideo så finns INTE MacroVision.
    På en DVD film som medföljde en PS2 tidning så finns INTE MacroVision.

    Och på ALLA dessa filmer så finns INGA störningar.
    Men på alla filmer som störningarna framträder på så FINNS MacroVision.

    Jag kan bara tolka detta som att det är MacroVision som helt enkelt tar fram störningarna.

    Så jag kommer köpa modden till PS2:an som tar bort MacroVision.
    Jag kommer höra av mig till er på PscCare och beställa ett, eller kan man göra det online?
    ------
    KnasHatt

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Jag har inte lagt upp makrochippet på webshoppen. Maila mig din adress så skickar jag ett gratis så får du rapportera igen hur det gick.

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    Smile

    <font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Hansi:
    Jag har inte lagt upp makrochippet på webshoppen. Maila mig din adress så skickar jag ett gratis så får du rapportera igen hur det gick.

    </font>
    Jag blir så glad!

    Men jag kan inte luska ut din e-mail, eller ska jag skicka det till psxcare@netcare.se??

    (har i alla fall skickat den till psxcare@netcare.se)

    [This message has been edited by KnasHatt (edited 28 March 2002).]
    ------
    KnasHatt

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Japp, psxcare@netcare.se
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  20. #20
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    Talking

    <font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Hansi:
    Japp, psxcare@netcare.se</font>
    Skicka den för ca 3 minuter sedan.

    Det är väldigt kul att du ställer upp!!!

    Jag märkte en förbättring med den nya drivrutinen. Merlin filmen hade min PS2:a svårt att ställa in fokusen (eller vad nu felet är) på andra lagret, ca 50% in i filmen.
    Det blev en massa hopp och så stoppa filmen.
    Men den nya drivrutinen så gick det helt smärtfritt!

    Ha en bra påskhelg, för det ska jag ha.
    ------
    KnasHatt

  21. #21
    Registrerade
    Feb 2002
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Thumbs up

    Kul att du verkar ha hittat en lösning på problemet!

    Jaja.. då får jag väl palra mig iväg till psxcare för ännu en mod då... kanske skulle vänta lite och montera in en messiah samtidigt...


  22. #22
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    Lightbulb

    <font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Gengus:
    Kul att du verkar ha hittat en lösning på problemet!

    Jaja.. då får jag väl palra mig iväg till psxcare för ännu en mod då... kanske skulle vänta lite och montera in en messiah samtidigt...

    </font>

    Vänta och kolla om detta verkligen löser problemet. Det är ju dumt om det ändå inte är detta som är felet.

    ------
    KnasHatt

  23. #23
    Registrerade
    Feb 2002
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Post

    -"Vänta och kolla om detta verkligen löser problemet. Det är ju dumt om det ändå inte är detta som är felet."

    hmm.. så sant, så sant. Du postar väl här när du har testat?

  24. #24
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    Thumbs up

    Nu har jag fått dekodern.

    Ska löda dit det inom någon vecka.
    ------
    KnasHatt

  25. #25
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    Exclamation

    Tyvärrrrrr!!!!!!!!!!!!!

    Det gick ej att ta bort störningarna med MackroVision decoder.
    Nu känns det som jag lägger detta på hyllan ett tag. Jag kommer ta grepp om det här någon gång igen och försöka lösa det (om det nu går).

    Köpte S-VHS kabel som jag koppla in. Det är kanon bild, men inte lika bra som med RGB så klart.

    Det här S-VHS kabeln har en genomgång som jag har kopplat in RGB kabeln på. Så när jag börjar kolla på en DVD-Film så behöver jag bara välja S-VHS ingången på TV:en och när jag spelar så kör jag på RGB ingången. Fungerar smidigt.

    Vill tacka Hansi på PsxCare väldigt mycket för att han har hjälpt mig med uppdatering med DVD-Drivrutiner och MackroVision decoder. Tack tack tack tack!!!!

    Ha det så bra alla PS2 ägare.


    ------
    KnasHatt

  26. #26
    Registrerade
    Feb 2002
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Unhappy

    Fan va synd.

    Jaja, får väl använda en lösning liknande din då....

  27. #27
    Registrerade
    Dec 2001
    Inlägg
    46
    Respekt
    23

    Post

    Vart köpte du s-vhs kabeln har samma problem men det verkar som det bara är Reg1 filmer NTSC som jag får det problemet med. Verkar smidigt med en kabel som har s-vhs och ingång för RGB då slipper man skifta kontakter när man ska spela och se på dvd

  28. #28
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    Lightbulb

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by motorhead:
    <strong>Vart köpte du s-vhs kabeln har samma problem men det verkar som det bara är Reg1 filmer NTSC som jag får det problemet med. Verkar smidigt med en kabel som har s-vhs och ingång för RGB då slipper man skifta kontakter när man ska spela och se på dvd</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Jag köpte den på Siba (bläää) för någon 100 lapp. Jag tror det är Sony original (det står Sony på den).
    Då det inte går att se DVD via RGB utan att modda PS2:an så är det här det ända sättet att kunna se på film och spela spel på ett smidigt sätt.

    Hare so gött i vår vädret.
    ------
    KnasHatt

Liknande diskussioner

  1. TV'n krånglar med min NTSC/US PS2!! HJÄLP
    By Goro in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-07-13, 22:37
  2. NTSC/US PS2 - Problem med TV'n - blir färg med ljudet; skumt
    By Goro in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-07-08, 22:48
  3. Min ps2 verkar helt plötsligt ha fått problem med RGB kabeln eller tvns scart? Hansi?
    By Kampfar in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-16, 18:32
  4. Problem med RGB.
    By BoneZ in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-02-17, 11:00
  5. Problem med RGB.
    By BoneZ in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-02-16, 22:30

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •