Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Komponent video kabel

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    0

Question Komponent video kabel

Har hört att komponent video kabel är bättre än RGB-kabel. Är detta sant?. Säljer ni (PSXCARE) den?.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

RGB är iofs en komponentvideostandard, men jag antar att du menar den "amerikanska" komponentvideostandarden.

Har du öht en TV e.dyl som har en sådan ingång?

Vad jag förstått så ger RGB bättre färger, men "komponentvideo" ger bättre skärpa.

Om du har NEO4 eller fått din ps2 "rgb-moddad" så fungerar inte "komponentvideo"

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

...och ja, vi säljer kabeln...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    0

Nej jag har tror att jag inte har komponent ingång på min TV men läste nyligen på -----.net att det är den bästa kabeln men det stod inte om den ger färg på ntsc/DVD etc. Vilken rekommenderar du (Hansi)??.

PS
    Hur ser man att ens TV har en sån komponent video ingång??

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Komponentvideoingång är 3st rca-honor i olika färg, märkta Yb/Rb/Yc (nästan, jag kommer aldrig ihåg exakt vilka bokstäver det är)

Den används mest i USA men finns på en del projektorer.

Pioneers dvd-spelare med progressive scan har endast progressive scan med ntsc-filmer och endast om man använder komponentvideo.

Men på Playstation 2 med en vanlig svensk tv skall man använda RGB

Yaroze Guest

RGB ger skarpare bild än en vanlig kabel.
    Om man har en vanlig kabel så flytter kanterna ut i nån sorts smörja och ger dessutom sämre färger...

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    0

Exclamation

<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Hanzo:
    Har hört att komponent video kabel är bättre än RGB-kabel. Är detta sant?. Säljer ni (PSXCARE) den?.</font>
    RGB ger ALLRA bäst färger och skärpa på en TV.

Anledningen är att TV:en bygger på Röd, Grön och Blå. När du kör en RGB signal konverteras ingen signal, utan den går direkt rakt in i varje färgs förstärkare och vidare in till bild röret.

Komponent signalen måste konverteras till en RGB signal för att sedan gå vidare in i förstärkare med mera, därför får du en massa förluster.

Samma gäller video, s-video och vanlig antennsignal.

INGET kan vara bättre än RGB då ingen signal konserters.

Många missuppfattar detta då det egentligen inte går att köra RGB på en PS2 när man ser på DVD, men det går att köra komponent. Därför är det bäst att köra komponent om man inte modifierar sin PS2:a. Men har man moddat den eller kör en CD som tar bort spärren så är RGB bättre.

[This message has been edited by KnasHatt (edited 23 March 2002).]
    ------
    KnasHatt

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Man måste även tänka på att signalen måste hållas i gott skick hela vägen in i tv'n.

Oftast används SCART för RGB, och kvaliteten på scartkontakten i en vanlig TV är rena skämtet. Massa små stift med olika signalstandarder i en plastig kontakt med kontaktbleck av dålig kvalitet.

Därför kan de separata kontakterna för komponentvideo eller s-video göra att det blir bättre bild i slutändan.

Vi kanske skulle börja modifiera TV-apparater också, montera bättre scartkontakter och separata koaxialkontakter för RGB :-)

Liknande diskussioner

1. S-video eller komponent kabel ?
    By Robb@n in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 00:50
  2. advansed video kabel till xbox.. bra? dårlig?
    By athex in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-06-09, 19:07
  3. Komponent på 9002-kretskort
    By mansnet in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Senaste inlägg: 2002-08-08, 22:46
  4. RGB eller S-VIDEO kabel?
    By il_Duce in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2001-11-26, 20:55
  5. RGB KABEL
    By baathen in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Senaste inlägg: 2001-02-01, 20:58

Bookmarks