Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Rejäl Kluring

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25

    Rejäl Kluring

    Nu har jag en ganska hyffsad funderare till alla elektriker här.

    Jag har lagt fyra stycken 10mm blå lysdioder under "juvelen" på en svart xbox, och kopplat in dem. Detta gjorde jag igår, och det startade, jag startade om några ggr för att vara säker på att det fungerade, och det gjorde det, frid och fröjd!

    Tills Idag.....

    När jag skulle starta den idag för att beundra det vackra skenet så ville den inte starta, ingen reaktion på varken start eller eject knappen.
    -Hmm, mysko. tänkte jag. Efter en stunds tänkande kom jag fram till att det måste vara kortis, eftersom + routat till - är lika med av/på stängning. Och när man håller in av/påknappen så går det ju inte att starta. (man stänger av genom att hålla in av/påknappen, och försöker starta med eject)
    -Ok, det låter ju logiskt, måste väl ha blivit en mkt tunn lödpunkt nånstans som brunnit och hamnat fel. tänkte jag

    Så jag började skruva upp projektet och kopplade ifrån ljusspelet från den övriga elektroniken, sen testade jag att starta boxen. Det fungerade, precis som förväntat.
    Så jag mätte upp lys-kretsen, verkade konstigt nog inte vara något fel på den, den ledde åt rätt håll, och ledde inte åt det andra.
    Hmm, mysko. tänker jag igen. Så jag ställer multimetern på diod-mätning (=man använder instrumentets batteri) och körde den spänningen genom kretsen.
    Tro på fan, det lyser!

    Så varför fungerar det inte nu när det har fungerat förut?!

    En teori är väl kanske att kretsen stjäl för mkt ström för att boxen skall orka boota, men det tycker jag låter långsökt....

    Lysdioderna är på 3.2V och 30mA vardera, och dom har jag kopplat på 5V (hårddiskstammen) med 68Ohms motstånd före varje lysdiod.

    Behöver hjälp med detta, jag kliar mig bara i skallen...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Nevermind, det funkar nu. Jag kapade kablarna som var skarvade mot hårddiskstammen, och lödde dom på +5V och GND på undersidan av PSU'n instället. Nog för att det ska ju inte spela någon roll eftersom det är lött på samma härva, bara längre ner....
    Men vi får väl se om den funkar imorron också, eller om det blir som förut...

    Slutresultatet:
    Last edited by Blixten100; 2007-01-18 at 21:39.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    se till att byta owerledsen också!! blir mer enhetligt då!! Jag har 2st xboxar med blått ljus och en med vitt. -den vita är sjukt snygg!!

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Jo, det är kusins box, och lysdioderna är på hans begäran, så jag ska nog kunna tvinga han till att lämna boxen till mig igen så vi kan åtgärde det.... För jag håller med, det är mkt coolare med samma färg överallt.... Har ju blåa frontleds på min egna.....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Liknande diskussioner

  1. Kluring ?
    By villha in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-02-24, 19:48

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •