Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Hjälp ang. installation & användning av HD till PS2.

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Question Hjälp ang. installation & användning av HD till PS2.

    Hej!

    Jag har ett PS2 (inte slim) med ett DMS3 chip:
    PS2 ver: v9 (PAL, om det nu gör någon skillnad då det är chippat)
    DMS flash ver: B.7

    Och tänkte höra efter lite ang. installation & användandet.
    Jag har letat en hel del, men är fortfarande något osäker på vissa punkter, så jag har lite frågor för att säkerställa.

    Jag är medveten om att man behöver:
    **1st Pata (IDE)-disk.

    Jag har 2st Pata-diskar (IDE) som jag skulle kunna använda; en Seagate 120GB (ST3120026A), och en WD på 160GB (WD1600PB-19FBA0).
    Skulle någon av dessa fungera eller måste jag köpa en ny?

    **Nätverksadapter
    Inget jag ha

    **Någon typ av mjukvara
    Hört att HD Advance ska vara något som gäller på denna punkten?
    Bättre alternativ?

    Vad för programvara krävs och hur formaterar+installerar jag disken?

    Krävs någon annan mjukvara för att sedan kunna navigera på disken, menyer eller liknande? Är helt nollad när det gäller denna biten...
    Är något speciellt OS något man kommer behöva? Optionellt kanske? Vad använder man OS till isåfall?


    Något mer som krävs?



    När man sedan installerat HDn och fått den redo, hur gör man för att få in spelen från skivorna till HDn?
    Vad finns det för alternativ?

    Jag kan ju spela importerade spel, dvs. PAL + NTSC & JAP, med skivor då jag har chippat, kommer det gå spela dem från disken också? Är det något speciellt som krävs för att få det att fungera, om det nu inte gör det vanligtvis?

    Öppnar detta några dörrar för annat kul man kan göra med sitt PS2?
    Kommer jag kunna lägga in musik och/eller videoklipp för att spela upp direkt från disken? Vilka format stöds isf?


    Något annat som jag bör veta/kan vara bra att veta ang. användning av disk i sitt PS2?


    Tack på förhand, Mvh.
    Last edited by appoc; 2007-01-20 at 04:00.

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Hittade denna sida där man kunde kollla kompabilitet med diskar:
    http://ps2drives.x-pec.com/?p=list

    verkar som min 160GB WD inte kommer passa, men att 120GB Seagate skulle passa...
    Då är ju frågan, ska man nöja sig med 120GB eller köpa större :s


    En annan fråga, hur ska spelen ligga på disken, i upppackat format (mappar) eller som .iso-filer? eller båda kanske går? eller hur ska dem ligga?

    Hur stort blir ett spel typ när de ligger på disken? (max?)


    Använder man fortfarande minneskort för att spara när man spelar från HD?

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Japp, WD passar inte.
    Använd winhiip för att lägga spel på hårddisken.
    Du kan hitta "gratis" versioner av hdloader på nätet, vilket du kan använda eftersom du chippat. Vill du ha SUPPORT från mig får du dock köpa detta paket

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=298
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Japp, WD passar inte.
    Använd winhiip för att lägga spel på hårddisken.
    Du kan hitta "gratis" versioner av hdloader på nätet, vilket du kan använda eftersom du chippat. Vill du ha SUPPORT från mig får du dock köpa detta paket

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=298
    Okey, det handlar ju bara om någon hundralapp så det kan man ju lika gärna köpa...
    Om jag nu köper detta paket du länkade, hur går jag tillväga och hur fungerar det?

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Någon?
    Köper hälst inte prylar för massa pengar utan att veta hur det fungerar...

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det har vi redan gått igenom så många gånger, har du läst de klistrade trådarna?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Det har vi redan gått igenom så många gånger, har du läst de klistrade trådarna?
    Ja, men lyckas ändå inte få svar på alla frågor...

    Jag vet nu olika lösningar för att få in spel via nätverket till disken, ex. WHiip, eller vad det nu hette (är detta det bästa alternativet?), men hur får jag in ett spel som jag har på skiva?

    Om jag har gjort en .iso av ett spel, kan jag lägga in iso-filen direkt på disken eller hur ska det ligga?
    Sköter mjukvaran som lägger in spel/program detta åt mig? (i vilket format ska spelet isf vara då jag använder ett program för att föra in det på disken?)


    Är HD Advance den enda mjukvaran som jag "måste" ha? Den sköter installationen och formatering etc. av hårddisken?

    Behöver jag förbereda disken på något sätt (använder den i min dator nu) behöver jag formatera den i datorn först (i något speciellt format?) eller liknande, eller bara att plocka ur och montera in i PS2'et där den sedan formateras med HD Advance?

Liknande diskussioner

  1. hjælp med streeming
    By pepper75 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 02:13
  2. Blåste sönder min ps2 !!! Hjälp Behövs av kompetent personal !!
    By Morphem in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2004-01-30, 12:45
  3. RGB till PS lika bra till PS2??
    By Bill Rey in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-12-15, 13:53
  4. Bushido blade till PS2
    By Zond in forum Playstation 2 - spelfrågor
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-03-08, 18:59
  5. Hjälp till att få Pal 60Hz till Ps2!!!
    By ktd in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2000-12-29, 15:20

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •