Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Xbox shutdown...

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0

Xbox shutdown...

Hejsan!

Jag har fått problem med en Xbox jag lånat. Den är chippad, med vilket chip har jag ingen aning om och använder orginal hdd:n.

Den beter sig som om den blir överhettad och stänger ner efter bara några minuter och om man försöker starta den igen utan att låta den stå en stund så stänger den ner redan vid bootscreenen.

Kanske det inte har med saken att göra för den har funkat utan att dö hos ägaren men power-knappen fungerar inte. För att starta får man använda eject-knappen eller ibland sätta i strömkabeln.

Jag vet inte om det är en slump men efter som man får starta med eject-knappen kommer ju CD/DVD luckan ut och när den väl dött en gång så dör den varje gång luckan stängs (även om jag själv stänger den innan den automatiskt gör det).

Temperaturen ligger runt - CPU:n 52C och MB 41C vid tillfället den stänger ner.

Har provat att radera allt på alla partioner och gjort en ny build med Slayers Evox 2.7 FINAL (typ samma som SuperDisc antar jag). Dock fick jag vänta någon timme för att installationen inte skulle avbrytas av en shutdown.

Jag har provat låsa disken och avaktivera chipet för att köra ett orginal spel. Det tog 2-3min innan samma problem uppstod.

Mvh
    Last edited by Lucky7; 2007-01-07 at 11:39.

Registrerade
    Dec 2006
    Respekt
    0

Har samma problem

Jag har samma problem efter att boxen är chippad. Boxen går att starta och köra efter att ha varit avslagen en längre stund men dör efter ett tag varpå den inte går att starta. Tacksam för förslag på lösning eller tipps om hur man ska felsöka.

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Respekt
    20
    låter helt klart som överhettning.. vilken dash kör ni? xbmc ha en funktion där man kan ändra hastigheten på fläkten, man kan av misstag ha stängt av fläkten helt.. bara en tanke

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    Nu kan jag inte längre kolla eftersom den förbenade löddningen släppte till D0 och det ser sjukt svårt ut att lödda fast den igen :S

Mvh

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Respekt
    20
    pilligt är det.. men inte så svårt om man har lödat lite innan.. lycka till!!

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    Jag kommer dock ihåg att fans speeden stod på 20. Vad det betyder har jag ingen aning om. Är det ett normalt värde?

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Respekt
    20
    tror att boxen kör på det (20%) som standard.. man kan i biosen ställa in vilken fart man vill ha på fläkten. det märkte jag väldigt nyligen.. jag har på mina xboxar bytt fläktar till tysta 80mm. de går att köra på 100% utan att de väsnas. orginalfläktarna låter för mycket redan på 20%.

Registrerade
    Dec 2006
    Respekt
    0
    Boxen kan/kunde stanna redan efter ha varit i gång endast ett par minuter var för det låter otroligt att det skulle bero på för låg fläkthastighet. Kollade dock och fläkten var inställd på 20% precis som "housepainter" sa. Har provat med att ta bort chip och nu funkar boxen, dvs den stänger inte av sig.
    Min slutsats, rätt eller fel, är att det är del på chip eller en lödning som var dålig. Konstigt att det ibland kunde ta upp 20-30 minuter innan det visade sig.
    Synpunkter någon?
    Last edited by Anytec; 2007-01-11 at 08:06.

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Respekt
    25
    låter som någon komponent skadats vid lödningen, och vid en viss tempratur "lyfter" den på tex ett ben som gör att boxen dör, felsök med kylspray

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    Jag kan nog tänka mig att din slutatts om att det skulle vara en löddnig som suttit lite kass och det där med upp till 20min känner jag igen. När jag var inne i min box så råkade jag ha av en kabel som satt lite dåligt. Efter mycket om och men lyckades jag iaf starta boxen och låsa disken genom att hålla kabeln på plats under boot och sedan låsa hdd:n för att sedan köra utan chip (D0 kabeln).

Jag har försökt att provocera den till att stänga av sig själv igen genom att låta den stå på länge. Nu har den kört Tony Hawk's Underground i ca: 3h utan några problem.

Ska fixa så att kabeln sitter fast som den ska och får se om boxen håller sig stabil.

Mvh

Registrerade
    Dec 2006
    Från
    Stockholm
    Respekt
    19
    Om Xbox:n skulle överhettas skall den svara med att LED rignen runt eject knappen lyser fast rött...

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    Jag tar tillbaka det jag sa innan. Mitt problem är inte alls löst. Tillbaka på 0.

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    Kan Powerknappen ha bränt utan att jag kopplat några som helst sladdar till den?

Jag har nämnligen lämnat in den och fått konstaterat att chippet, nätaggregat och usb-kortet är OK.

Vad kan annars ha hänt?

Mvh

Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Respekt
    23
    du har fortf. ingen aning om vad det är för chip?

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    Chippet ser ut så här http://www.************/product_info.php/products_id/82

Men jag har lämnat det till han som installerade det och han har tagit bort det och gjort om allt. Han konstaterade också ovanstående.

Mvh

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    så klart så går det inte att länka till det :S

Liknande diskussioner

1. Xtreme 4.0a 4.0b
    By ecu in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 23:33
  2. IGR - Kommer till MS-dashboard
    By mansnet in forum Evolution-X Dashboard