Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 32

Diskussion: Xbox startar ej

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0

    Xbox startar ej

    Hejsan alla!

    En tjejkompis till mig kom med en chippad xbox som slutat att funka, varje gång man startar den så startar den om 3 gånger sedan börjar den blinka rött o grönt. Den hade funkat bra ädna tills någon av hennes kompisar hade börjat fiffla med den. Jag har prövat min gamla orginal xboxhårdisk med evox dashboardet men hände samma sak. sen stopp jag in hennes och testa lite. förövrigt kommer man in i xbox orginal dash ifall man startar med ejekt knappen. ingen aning vad det är för chipp, hon hade fått den av en kompis sa hon och visste inte. Någon som vet vad det kan vara och hur jag ska fixa det?

    Väldigt tacksam för svar!

    Regards Klokan


    *Edit Jag får den itne till att läsa nån skiva heller. testat musikskivor, dvdfilmer. funkar ej. även testat att bränna ut en 30st bootdiscar utan resultat(på rw skiva)
    Last edited by Klokan; 2007-01-21 at 21:51.

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    20
    kolla alla lödningar..

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av housepainter Visa Inlägg
    kolla alla lödningar..
    Inte helt haj på vart chippet sitter. relativt ny på det. men det sluta funka när den kille höll på med settings, kan det inte vara att han råkat "felflasha" elelr något i den stilen? finns det något sätt man kan göra för att få fram vad det är för chipp utan att pilla för mycket innuti.


    Regards Klokan

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    20
    öppna xboxen och kolla.. enkelt att ta bort hårdisken och dvdn. den borde du se chippet.. det finns guider i hur man plockar isär.. kolla

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av housepainter Visa Inlägg
    öppna xboxen och kolla.. enkelt att ta bort hårdisken och dvdn. den borde du se chippet.. det finns guider i hur man plockar isär.. kolla
    Okej, tack så mycket. ska testa mig fram lite i så fall. jag kan posta en bild på hur det ser ut. så kanske ni ser vad det är för chip.

    tack

    regards kloker

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    20
    gör så!! låter vettigt!

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    152
    Respekt
    18
    troligen duox2 eftersom xboxen bootar till org. dash då man trycker på eject knappen

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av shifty93 Visa Inlägg
    troligen duox2 eftersom xboxen bootar till org. dash då man trycker på eject knappen
    Helt rätt kollade nyss. ett blått chip där det stod AMD Duox2 lödningarna tyckte jag såg bra ut. Någon som vet vilka bios jag behöver tilld en och hur jag gör? tack på förhand


    Regards en något gladare Klokan

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    20
    om det är ett orginal duox2 så har du antagligen två olika biosbanker på chippet.. du har en brytare på chippet.. vad händer om du byter läge på den och testar att starta?

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av housepainter Visa Inlägg
    om det är ett orginal duox2 så har du antagligen två olika biosbanker på chippet.. du har en brytare på chippet.. vad händer om du byter läge på den och testar att starta?
    ska testa. brb nån minus

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    okej, testade att byta läge på brytaren. inget hände. startar om nån gång sen börjar blinka rött och grönt fortfarande. =/ inget annat ni kan tänka er funka?

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av housepainter Visa Inlägg
    om det är ett orginal duox2 så har du antagligen två olika biosbanker på chippet.. du har en brytare på chippet.. vad händer om du byter läge på den och testar att starta?
    du har inte MSN eller något förestn? om du har lite tid att försöka hjälpa mig mera hade varit lättare att skriva där ju

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    20
    nja.. håller på med mycket annat så msn känns inte så intressant.. tyvärr.. sök på forumet lite mer och se om du hittar något.. just nu har jag lite ont om tid.. och jag är inte så jättehemma på detta..

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    20
    kolla denna länken.. http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=27001 hoppas den kan hjälpa dig!

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av housepainter Visa Inlägg
    nja.. håller på med mycket annat så msn känns inte så intressant.. tyvärr.. sök på forumet lite mer och se om du hittar något.. just nu har jag lite ont om tid.. och jag är inte så jättehemma på detta..
    Okej Men du får ha ett stort tack för att du försökte hjälpa mig i alla fall! Läste runt lite och tror att chippet är sabbat. Nån av hennes kompisar fiffla ju runder på xboxen och höll på, kan ju ha installat andra bios som verkar ha förstört för flera andra här på forumet. och det verkar inte starta oavsett vilken "bank" man har=/. men men, får försöka luska fram lite annan info innan man konstaterar att det är ett nytt chipp som behövs.

    MVH Klokan

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av housepainter Visa Inlägg
    kolla denna länken.. http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=27001 hoppas den kan hjälpa dig!
    Läste om det nu, men tycker det är skumt ifall det är det som är problemet. Vågar nog inte ta ut moderkortet helt heller. rädd att ta sönder( är ju trotts allt inte min). iaf, den har ju funkat innan enda fram tills det var någon som klöddade med xboxen enligt henne. ska nog säga till henne att det är chippet som är fuckat och lämna in de till någon speciallist. har man tur klarar dom av det, har man otur inte.

    Tack för all hjälp!

    MVH Klokan.

    PS: Kommer ni på något annat tips så kan ni ju posta (Det är en Crystal xbox om det är någon skillnad på dom)

  17. #17
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Jag fick nyss en idé. Tänkte lite grann, jag tror starkt att det är chippet som är fel flashat elelr något i den stilen. Så ifall jag köper ett nytt. kostar ju bara 200kr cirkus. så bör jag väl bara kunna dra ut det gamla chippet som sitter i en port och stoppa in det nya? och då bör det väl funka? eller finns det något annat chipp som passar och funkar i samma port, för vill inte löda om pågrund av ovana.

  18. #18
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    20
    ja, du kan köpa ett nytt duox2 och stoppa in på samma ställe.. då behöver du bara löda på två punkter, på chippet. det är inte svårt, bara man är försiktig. D0 och BT är det du måste löda, men det är rätt stora lödpunkter på chippet.

    edit: du behöver även flasha det nya chippet. Det finns bra guider på detta forum om det. bara man läser noga och förjer vad som står så går det knappt att misslyckas!!

  19. #19
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av housepainter Visa Inlägg
    ja, du kan köpa ett nytt duox2 och stoppa in på samma ställe.. då behöver du bara löda på två punkter, på chippet. det är inte svårt, bara man är försiktig. D0 och BT är det du måste löda, men det är rätt stora lödpunkter på chippet.

    edit: du behöver även flasha det nya chippet. Det finns bra guider på detta forum om det. bara man läser noga och förjer vad som står så går det knappt att misslyckas!!
    Okej! Då tror jag att jag ska göra på det viset men är alla duox2 chip likadana? eller måste jag ha ett speciellt. det som finns i den nu står det AMD Duo X2 och är blått.

    Med mycket vänliga hälsningar Klokan
    Last edited by Klokan; 2007-01-22 at 22:58.

  20. #20
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Okej, bestämde mig för att skriva ett helt nytt inlägg istället för att köra edit.

    Chippet som nu är i är AMD duox2 som sagt. men om man köper ett nytt hittar jag bara AMD duox2 GS. Passar detta kortet i samma slot som redan är pålödad från AMD duox2 chippet? för vill helst inte ge mig in på att börja löda på moderkortet! inte tillräckligt stadig på handen för det.

    Okej, sen andra är ifall det gör något att det redan ligger en dashboard på Hårddisken, kommer detta strula till chippet pågrund av att nån kille försökte uppdatera elelr flasha bios? ligger sparningarna i? måste jag formatera hårddisken eller är det bara att tuta och köra?

    Mycket tacksam för svar!

    Med mycket vänliga hälsningar Klokan

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    20
    Ang om chippen är lika så tror jag det. Jag skulle tipsa dig att kolla på installationsmanualerna och se om det är likadana installationer. Jag har mycket svårt att änka mig att det inte skulle gå att byta.
    Om det bara är chippet som blivit felflashat så skall detta inte ha påverkat det som ligger på hårddisken, dvs sparfiler och dashboard.

    så antagligen(förmodligen) behöver du INTE formatera, utan det skall bara vara att byta chipp och köra på nytt!! (om det är chippet som är felet. vilket det med all säkerhet är)

  22. #22
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av housepainter Visa Inlägg
    Ang om chippen är lika så tror jag det. Jag skulle tipsa dig att kolla på installationsmanualerna och se om det är likadana installationer. Jag har mycket svårt att änka mig att det inte skulle gå att byta.
    Om det bara är chippet som blivit felflashat så skall detta inte ha påverkat det som ligger på hårddisken, dvs sparfiler och dashboard.

    så antagligen(förmodligen) behöver du INTE formatera, utan det skall bara vara att byta chipp och köra på nytt!! (om det är chippet som är felet. vilket det med all säkerhet är)
    Okej Tack, du är en räddare i nöden! Snällare människa får man leta efter tusan tack. Ska kolla lite snabbt på duox2s hemsida ifall jag kan hitta info om dom två chippen tack åter en gång


    Mycket vänliga hälsningar Klokan!

    *Edit: Men om någon vet av erfarenhet eller så får ni gjärna skriva
    Last edited by Klokan; 2007-01-23 at 00:04.

  23. #23
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Hej igen! Nu har jag fixat in det nya chippet i xboxen. var lite klöddigare än vad jag trodde, visade sig att jag var tvungen att löda på 10 punkter+D0 och BT. iaf! när jag försöker starta med flashbios banken så går xboxen igång, dioden lyser grönt. fast ingen bild kommer. sen efter ett tag blir det oranget. Så jag testa Linux banken. och den går i gång med blåskärmen med text. står Linux cromwell bios 2.32 eller 2.52. ser bara halva texten där uppe, så ingen aning vilken av dem. iaf, jag förstår inte alls hur man ska flasha bios på linux cromwell. förstod inte riktigt guiden(jag är lite dum och försiktig). Så tänkte om du kunde förklara tydligt för mig. men kan berätta det som jag uppfattat sen kan ni ju rätta mig.

    Man ska ladda ner eurasia_pro_generic_flash_disc_1_3. lägga in M8plus_16.bin i bios_disc mappen, sedan bränna ut den som vanligt med filerna direkt på skivan alltså inte katalogen. sen bränna ut eurasia_pro_generic_flash_disc_1_3.iso med open image eller något sånt. sen när allt är brännt(Skulle brännas på cd-rw skivor för jag har ingen dvdbrännare). sen ska man sätta in eurasia_pro_generic_flash_disc_1_3.iso skivan i xboxen och trycka på A ifall den bootar, sen när det kommer upp att man ska byta så ska man sätta in bios_disc skivan i xboxen o låta den köra färdigt tills xboxen stänger av sig själv. sen skulle allt vara färdigt. man skulle även ändra M8plus_16.bin till 512kb i EVtool_1.0.9 innan man la in den i bios_disc. sen när allt var färdigt skulle xboxen funka som gallant. är det rätt? vet inte om det stod linux cromwell bios 2.32 eller 2.52. kunde inte läsa pågrund av jag endast såg halva texten som jag tidigare skrev.

    Men funkar xboxen likadant som med flashbios banken? för hon vill ju ha så man kan lägga in backup spel på hårddisk och spela, ha evox dashboard. eller kommer det vara något annat lagligt dashboard som totallt suger? Hon har förövrigt en crystal xbox. och jag kom fram till att det var en 1.6 på xbox-scene. men jag är inte helt helt hundra, stod att det inte var 100% säkert när man var färdig.

    Skulle blivit jätteglad ifall ni kan få mig att känna mig säkrare på flashningen och att det blir samma och så vågar inte röra något för är rädd för att sabba eller något.

    Med mycket vänliga hälsningar
    Klokan

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  25. #25
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg

    Hehe okej, läste den innan också. men skrev mest här för att bekräfta för mig själv. får springa ner till elbutiken här i lilla samhället imorgon och köpa en till rw skiva. hoppas bara att xboxen läser sony cd-rw skivor. de enda de säljer i butiken . men om samsungläsaren e snäll så går de nog


    Med mycket vänliga hälsningar
    Klokan

    en sak till, om xboxen lyckas läsa första cdskivan, sen kommer den till sätt in andra skivan, o xboxen inte klarar av att läsa andra skivan. vad händer då? förstörs chippet?

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Nej.

    Och switchar du alltid om chippet innan du flashar så kan du experimentera hur mycket du vill.

    1: Starta med switchen i det läget där boxen startar med cromwell
    2: Ändra alltid switchens läge innan du börjar flasha.

    Då gör det inget om det blir fel när du flashar.

    Bara ställa om switchen och starta om igen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  27. #27
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Nej.

    Och switchar du alltid om chippet innan du flashar så kan du experimentera hur mycket du vill.

    1: Starta med switchen i det läget där boxen startar med cromwell
    2: Ändra alltid switchens läge innan du börjar flasha.

    Då gör det inget om det blir fel när du flashar.

    Bara ställa om switchen och starta om igen.
    Okej, så jag switchar till flashbios banken(den som inte funkar) när xboxen är igång alltså? sen om det skulle bli något fel så stänger jag bara av xboxen, switchar tillbaka till linux cromewell banken och startar, switchar igen o prövar? isåfall förstår jag utmärkt tack så hemkst myckat Hansi. sen ifall jag lyckas flasha bra så ligger flashen på bioflash banken? så har jag alltid linux banken kvar ifall jag vill flasha om va? isåfall är det utmärkt! då slipper man byta chipp till henne igen ifall någon klöddar med den


    MMVH Klokar

  28. #28
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Okej, nu har jag testat att flasha mitt chip, men får inga skivor att läsa(det är cromewell). och i orginal dash så läser den inte orginal dvdfilmer eller orginal musikskivor. jag börjar tro att dvdläsaren är sönder. det är en Samsung läsare. Nån som vet hur jag sätter in en pc dvdläsare i xboxen? har kollat lite på sladdar och uttag, men det är två olika ström kablar(tror det är strömkablar). har letat runt lite smått men verkar inte hitta något om det.

    mvh Klokan

  29. #29
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Hej hej! jag igen. Jag har nyss fått xboxen att funka perfekt det jag gjorde var att ta den andra xboxens thomson dvdläsare och satte in. då funkade det direkt. tack så hemkt mycket för all hjälp jag fått! Ni är bäst ska rekomendera butiken till alla jag känner som är intresserade av chippning

    MVH Klokan!

  30. #30
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    20
    Kul att du fick det att funka!!!!

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Officiella "vilka xbox 360 har samsung dvd" tråden
    By jarkko in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 194
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 18:11
  2. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 20:56
  3. Xbox Startar om 3 ggr sen blinkar ...
    By aGGe in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-13, 18:21
  4. Xbox startar bara ibland, men stängs av!
    By wh2ne in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-04, 17:55
  5. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 00:28

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •