Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: Trasig Hitachi-spelare??? / Kollar de flashning vid återköp?

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Trasig Hitachi-spelare??? / Kollar de flashning vid återköp?

    Tjena!
    Nu är det panik! Köpte en ny 360 på SIBA för en vecka sedan. Den har en Hitachi-läsare och jag lät en polare flasha den direkt. Jag spelade i typ två tre timmar under tre dagars tid. Häromdagen satt jag och spelade NHL 07 och plötsligt hörde jag en "skärande" ljud från boxen. Det lät typ som att skivan hade hamnat snett (RIKTIGT otäckt ljud). Jag stängde av boxen med det samma och försökte inte starta upp något spel på den förrän igår...

    När jag satte i spelet för att starta så kunde discen plötsligt inte läsas. Fan ,tänkte jag, och stoppade i en annan disc som jag vet har fungerat förut. Ingenting hände. Provade då med att lägga konsolen ner och sätta i ett orginalspel. Plötsligt hörde jag det där fruktansvärda ljudet igen. Det stod att boxen försökte läsa skivan ("Reading") men samtidigt lät det som om hela boxen skulle explodera, alternativt förvandla skivan till småflis.

    Nu till min fråga.

    Jag tänker åka tillbaka med boxen till SIBA idag och byta den mot en annan (alternativ häva köpet). En polare har ett klistermärke som jag kan använda för att få boxen att se "oöppnad" ut. Grejen är ju bara att jag inte kan "flasha tillbaka" läsaren innan jag lämnar in boxen. Tror ni att de kommer att kolla om läsaren är flashad när jag bytt boxen, eller har de inte tid för sånt. Jag menar, läsaren är ju trasig och ingenting verkar fungera när man försöker köra igång det. Vette fan vadsom har hänt med läsaren. Den fungerade ju hur bra som helst i början, men inte nu längre! Ska iväg med boxen idag, så snabbt svar uppskattas! =0)

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    22
    Eftersom det bara har gått en vecka sen du köpte den lär de inte tjafsa med dig, du få säkert en ny direkt.
    De kan ju starta upp den och stoppa i en originalskiva så ser de själva.
    Tror inte de kommer kolla klistermärket.... men man vet ju aldrig vad de fått för instruktioner av Microsoft....
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    82
    Respekt
    20
    OOo...jag ryser när jag tänker på det där ljudet. Hörde samma ljud en gång när jag försökte bränna en dvd-skiva i 16x med min LG-brännare

    Jag håller med Enlund. Hos SIBA lär det inte vara några problem, du får säkert en ny på en gång. Sen om SIBA helt enkelt slänger skräpet eller skickar ner den till MS det är frågan.

    Jag tror att i 99% av fallen så räcker det med att du har ett garantiklistermärke som ser helt ut.

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Har nu varit på SIBA och lämnat in skiten. Fick, som ni trodde, en ny på en gång. Hoppas att det här är en Samsung istället (har inte haft möjlighet att kolla än). Nu är det bara att hålla tummarna för att MS inte kolla extra noga på just min box...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    73
    Respekt
    21
    Det var en Samsung MS28.. :O)
    Konsoll: XBOX 360 Premium
    360 DVD-Läsare: Samsung TS-H943 (MS25)
    360 Firmware: iXtreme 1.2
    PC DVD-Brännare: NEC ND-3500A
    PC DVD-Firmware: 2.18B
    PC DVD-Software: CloneCD 5.2.9.1
    DVD+R DL Media: Traxdata, Verbatim

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Tjena,

    jag köpte en xbox360 i fredags och flashade den.
    Sen igår när jag spelade uppstod _exakt_ samma problem, det låter som om den käkar upp skivorna (fast det gör den inte).

    Frågan är om problemet uppstod p.g.a flashning eller om det bara är fel på mekaniken i spelarna.

    Men vad gör Siba om de upptäcker att man lämnat in en trasig xbox360 på återköp?

    Ska prova o flasha tillbaka den o se om det löser problemet.

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    22
    Lämna den inte på ÅTEKÖP! Då är det bara nån annan stackare som får din trasiga 360. Hur schysst är det?

    Har du bara haft den sedan i fredags å den redan har ett mekaniskt fel får du en ny direkt med största sannolikhet, om du säger att den är trasig.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Enlund Visa Inlägg
    Lämna den inte på ÅTEKÖP! Då är det bara nån annan stackare som får din trasiga 360. Hur schysst är det?

    Har du bara haft den sedan i fredags å den redan har ett mekaniskt fel får du en ny direkt med största sannolikhet, om du säger att den är trasig.
    Om vi säger såhär,

    Siba har inga skyldigheter whatsoever att ge mig en ny låda, utan det är vid 3:e reparationen som jag antingen får pengarna tillbaka eller en helt ny.
    DVS M$ måste sätta sina klor i den först etc, jag måste vänta några veckor..

    Men om de har goodwill så bör de ge mig en ny direkt, men det vet jag ju inte nu... aja ska flasha om den på torsdag, funkar det inte då så lämnar jag tillbaka den (reparation/återköp )

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    22
    De brukar vara rätt schyssta.... men såklar man vet ju aldrig.
    DallasDuncan fick ju en ny direkt i alla fall.......
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Enlund Visa Inlägg
    De brukar vara rätt schyssta.... men såklar man vet ju aldrig.
    DallasDuncan fick ju en ny direkt i alla fall.......

    Jo jag vet, jag vill bara inte hamna i sitsen att de ska skicka iväg den på reparation när jag köpte den nu i fredags och sen vara utan den i 2-3 veckor.

    Jag tycker inte heller att nån stackare ska få en trasig xbox360.

    Aja, ska släpa mig dit på fredag, om lägger fram det på rätt sätt så kanske jag får en ny direkt.

    Men den egentliga frågan är varför uppstod felet och om det hade något med firmwaren att göra?

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av DallasDuncan Visa Inlägg
    Har nu varit på SIBA och lämnat in skiten. Fick, som ni trodde, en ny på en gång. Hoppas att det här är en Samsung istället (har inte haft möjlighet att kolla än). Nu är det bara att hålla tummarna för att MS inte kolla extra noga på just min box...

    gjorde du återköp eller sade du att den var trasig?

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    73
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Mackieman Visa Inlägg
    gjorde du återköp eller sade du att den var trasig?
    Han sa bara att den var trasig. Då fick han en ny på en gång. DallasDuncan är min kompis för övrigt om du undrar varför jag svarar åt honom...
    Konsoll: XBOX 360 Premium
    360 DVD-Läsare: Samsung TS-H943 (MS25)
    360 Firmware: iXtreme 1.2
    PC DVD-Brännare: NEC ND-3500A
    PC DVD-Firmware: 2.18B
    PC DVD-Software: CloneCD 5.2.9.1
    DVD+R DL Media: Traxdata, Verbatim

  13. #13
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    82
    Respekt
    20
    SIBA känner kanske till att MS har haft problem med en jäkla massa boxar så om man kommer tillbaka med en trasig box redan efter en vecka så är dem nog snälla på den fronten.

    Men dem skulle väl egentligen kunna försöka laga den åt en innan man får en ny. Men som sagt, hur schysst är det att låta någon vänta 2-3 veckor på sin nyinköpta box.

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    73
    Respekt
    21
    Ja, det känns ju rent spontant att dom tjänar mer goodwill på att ge kunden en ny box direkt i handen än att skicka den på service. Jag förmodar att dom inte betalar en krona för att reklamera den till Microsoft...
    Konsoll: XBOX 360 Premium
    360 DVD-Läsare: Samsung TS-H943 (MS25)
    360 Firmware: iXtreme 1.2
    PC DVD-Brännare: NEC ND-3500A
    PC DVD-Firmware: 2.18B
    PC DVD-Software: CloneCD 5.2.9.1
    DVD+R DL Media: Traxdata, Verbatim

  15. #15
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    82
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av ufot Visa Inlägg
    Ja, det känns ju rent spontant att dom tjänar mer goodwill på att ge kunden en ny box direkt i handen än att skicka den på service. Jag förmodar att dom inte betalar en krona för att reklamera den till Microsoft...
    Precis.
    Förmodligen inte. Men det skulle inte förvåna mig om MS tog ut en avgift i alla fall

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Mackieman Visa Inlägg
    Om vi säger såhär,

    Siba har inga skyldigheter whatsoever att ge mig en ny låda, utan det är vid 3:e reparationen som jag antingen får pengarna tillbaka eller en helt ny.
    DVS M$ måste sätta sina klor i den först etc, jag måste vänta några veckor..

    Men om de har goodwill så bör de ge mig en ny direkt, men det vet jag ju inte nu... aja ska flasha om den på torsdag, funkar det inte då så lämnar jag tillbaka den (reparation/återköp )
    Bara så du vet har du rätt att byta ut din 360 direkt i butik inom 30 dagar efter köpet!
    Det är lag på detta! så stå på dig om de börjar tjafsa om att du ska skicka den på service eller dylikt.

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kan vi få en LÄNK till den lagen tro?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  18. #18
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    På tal om ämnet.. jag har en xbox som jag felflashede (hitatchi 46d) och som nu bara ligger o skräpar då jag köpte en ny istället för å laga den..

    dvd'n är firmware-lös och således död.. om jag införskaffar mig ett garantiklistermärke oc skickar iväg till M$, tror ni dom bjuder på en ny?.. den är trots allt inte "omflashad"... kan man inte lixom påstå att den.. ehm.. avflashede sig pga en poltergeist i garderoben?

  19. #19
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Kan vi få en LÄNK till den lagen tro?

    Det är väl konsumentkpslagen...?
    Pratade med xbox support när min var trasig och de sa att man har rätt att byta ut den inom en månad!
    Min var dock 1,5 månad gammal så jag fick skicka till tyskland!

  20. #20
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av deadmeat77 Visa Inlägg
    Det är väl konsumentkpslagen...?
    Pratade med xbox support när min var trasig och de sa att man har rätt att byta ut den inom en månad!
    Min var dock 1,5 månad gammal så jag fick skicka till tyskland!
    men de kanske ljög och jag är helt ute och cyklar!?!?!?

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det finns ingen LAG som ger dig rätt att kräva en ny vara i utbyte inom 30 dagar. Handlaren har rätt att inom rimlig tid, praxis c:a 30 dager, åtgärda felet genom reparation eller utbyte. Handlaren har TVÅ försök på sig. Sedan har kunden rätt att häva köpet.

    Men en handlare som vill finnas kvar skall inte bry sig så mycket om vad lagen säger utan se till att hålla sina kunder nöjda till varje pris :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  22. #22
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    82
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Men en handlare som vill finnas kvar skall inte bry sig så mycket om vad lagen säger utan se till att hålla sina kunder nöjda till varje pris :-)
    Word

Liknande diskussioner

  1. Hitachi 78 Tråden, Hur gör man nu ? :D
    By Postal in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 16
    Senaste inlägg: 2006-12-24, 20:12
  2. Hitachi eject problem efter flash!
    By perfekt73 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 21:52
  3. Hitachi problem (Hitachi ROM v. 46DH)
    By C++arl in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 12:05
  4. lotnr. och DVD spelare
    By dohan4ever in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 19:06
  5. Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 19:22

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •