Sida 1 av 6 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 164

Diskussion: VIA VT6421A MTKFLASH + Drivrutiner

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    VIA VT6421A MTKFLASH + Drivrutiner

    I denna tråd hittar du hexediterad mtkflash.exe samt drivrutiner för de VIA VT 6421 / VIA VT 6421A kort vi säljer i webshoppen.

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=501&xSec=65

    Perfekt för att flasha XBOX360 med Samsung MS25 och MS28 dvdläsare.

    === Nytt 2007-03-02 ===
    Senaste sändningen med kort vi fick var av en ny typ med TRE sata kontakter istället för två, samt RAID bios.

    RAID bioset får problem vid uppstart om du har en xbox dvdläsare ansluten. Därför måste man starta datorn INNAN man ansluter SATA kabeln till dvdläsaren.

    Om du vill så kan vi inaktivera RAID bioset från kortet (vi tar bort resistor R11 som är kopplad till 49lf020 chippets RE# pin) så att du kan starta datorn med xbox dvdläsaren ansluten.

    Kortet fungerar lika bra ändå, inga problem i windows osv, men du kan inte boota datorn från en hårddisk som är ansluten till kortet.

    OBS! Du måste ansluta dvdläsaren till CH1 eller CH2 kontakten. Mtkflash hittar inte dvdläsaren om du kopplat den till CH3. CH1 = porten som pekar "framåt", CH2 = porten som sitter på baksidan, CH3 = porten som sitter uppåt.





    Drivrutiner till Windows:
    http://www.viaarena.com/Driver/VIA_RAID_V520C.zip


    In this thread you will find hexedited mtkflash.exe and drivers for VIA VT6421A SATA cards available for download. Perfect for flashing Samsung MS 25 and MS 28 XBOX 360 drives.
    Attached Files Attached Files
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    144
    Respekt
    0
    Behövs verkligen denna modifierade version av MTKflash om man flashar om sin MS25 med VT6421A och använder Xtreme Boot Maker 0.3.6?

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag har använt xtreme boot maker för att göra den här mtkflashen, så du får ju exakt samma resultat om du gör det själv :-)

    Eftersom jag lovat att tillhandahålla en färdigpatchad mtkflash till de kunder som köpt VIA6421 kort av mig så har jag jag lagt upp den här och länkat hit från webshoppen.

    Och det är ju tryggt att veta att den är TESTAD av mig, jag har själv flashat en MS28 med denna mtkflash idag.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    144
    Respekt
    0
    Ja, det är ju så TRYGGT att veta att den just är testad av dig. Tack för svaret btw.

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av xbox360 Visa Inlägg
    Ja, det är ju så TRYGGT att veta att den just är testad av dig. Tack för svaret btw.
    Sarkasm?
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    9
    Respekt
    0

    Angry Kan inte hitta dvdläsaren

    Trots att jag köpt ett VT6421A kontrollerkort av er och laddat hem samt installerat drivrutinerna från detta forum så kan jag endast se min Samsung läsare i VIA RAID Tool programet. Flashningsprogramet "mtkflash.exe" vill inte hitta xbox360 enheten? Vad är fel???

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    82
    Respekt
    20
    Kolla i Bios att VIA SATA RAID står i Disabled läge, annars så fungerar det inte.

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du måste boota i DOS läge från en dos partition, en diskett eller ett USB minne för att kunna använda mtkflash.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    96
    Respekt
    18
    Tackar så mkt Hansi, Perfekt , väntar bara på kortet säkert här i morgon . Guld stjarna till dig

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    jag borde kunna boota med CD/DVD-läsaren på min PC istället för USB? För nån diskett-enhet har jag ej.

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Borde ju kanske gå, du får ju anpassa eventuella .bat filer då så att dom skriver biosfilerna till hårddisken isåfall. Eller gör det enkelt för dig och skaffa ett litet billigt USB minne, dom kostar väl runt en 100-lapp...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Provade att boota från USB men enligt min PC är det inget bootbart medium på USB-enheten? Skapade boot-USB enligt Xtreme Boot-maker...

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    602
    Respekt
    0
    Bara en snabb fråga, fungerar det där kortet med alla hitachi?

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det borde det göra, men vi har inte hunnit testa det alls med hitachi.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    144
    Respekt
    0
    Njaa Hansi, är inte sås äker på det. Läste i ett annat stort X360-forum att det inte va kompitabelt med alla Hitachi.

  16. #16
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    602
    Respekt
    0
    Samma här, men tänkte att det kanske går med rätta drivrutiner. Det var iaf inget problem att få en hitachi 78 i mode b med slax men jag kunde inte flasha den med det.

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    Hansi: hur har ni testat egentligen? hade ni flera enheter inkopplade på datorn eller? eller var det enbart kontrollerkortet + läsaren?

    innan jag vågar komma o hämta kortet har man ju lite frågor

    för jag hade ju ett kompatibelt chipset men ändå fick jag den inte o börja flasha ;p

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det har varit flera sata + ide kort i de datorer jag testat på.

    Och i fredags så flashade jag en hitachi v78 bara för att testa, gick bra att få den i modeb med slax och flasha i windows 2000 MEN man fick dra ur SATA kabeln från dvdläsaren innan man bootade om från slax. Sedan var det bara att sätta i kabel när windows bootat klart. Jag "råkade" ha en dvdfilm i läsaren också när jag ändå testade om den gått i mode-b läge.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Jag har samma kort och editerade min mtkflash själv, dock så var jag tvungen att starta upp 360:n efter det att datorn hade bootat klart för att hitta driven.

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    Hansi: Har för mig att läsaren fastnar vid booten, så jag tror det där är lugnt. Men du hade fler kontrollerkort i när du provade? För jag har redan ett Promise IDE

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Mja, hade nog bara sata på moderkortet, inte fler extra kort, men det skall väl inte vara några problem
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    k har lagt undan ett i butiken, okej om jag hämtar det i helgen?

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Tja så länge inte korten tar slut så :-) Jag håller bara bokningar i 24 timmar :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    hur många har du kvar? hur många går det åt oftast?

  25. #25
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag har c:a 20st kvar nu tror jag.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  26. #26
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    21
    Hur kommer man in i bios för att stänga av VIA SATA RAID

    Hittar kortet i windows men det står inget när man startar upp datorn kör jag mtkflash så hittar den ingen drive.

    Har rätt mtkflash

  27. #27
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jag kan inte stänga av VIA SATA RAID från datorns bios.
    Sen undrar jag hur jag vet vilken "drive letter" xbox-dvd:n får. Har en samsung 28. Har den hexediterade mtkflashen. Måste jag starta upp datorn med driven i och hur får jag datorn att hitta driven? Måste jag boota upp med slax skivan?

  28. #28
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    82
    Respekt
    20
    Ragge:
    Vid start tryck på F2 eller DEL tangenten.
    Det ska stå på skärmen SETUP:F2 eller DEL men kan stå annat också.
    I bioset kolla under BOOT där ska det stå VIA SATA RAID UTILITY eller liknande och det ska vara DISABLED.

  29. #29
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Man skall inte ändra något i BIOS när du använder 6421-kortet du köpt av oss. Datorns BIOS kontrollerar det du har på moderkortet, inte dina pci kort.

    Du måste starta datorn i DOS för att mtkflash skall fungera.
    Du kan inte först starta windows, det fungerar inte i någon form av DOS fönster. Inga inställningar skall göras i windows. mtkflash är ett rent DOS program och bryr sig NADA om dina windowsprylar.

    Skapa en bootdiskett eller ett USB minne att starta från.

    När den mtkflash du laddat ner från forumet hittar din MS25 eller MS28 dvdläsare så kommer den upp som "PSXCARE" i listan över enheter du kan välja.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  30. #30
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    var inne o köpte idag, ska prova imorgon. Hansi, kan man använda NTFS for DOS? datorn vägrar starta från min USB-stick

Sida 1 av 6 123 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Flasha MS25 med VT6421A
    By xbox360 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-02, 19:27
  2. edit Mtkflash
    By El dego in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 16:36
  3. Ytterligare en edit av mtkflash - bra för ms28
    By myztx in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 20:40
  4. mtkflash
    By BuBBa123 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 19:29
  5. Dvd Drivrutiner???
    By Gatufight in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-05-06, 16:33

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •