Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 37

Diskussion: Guide: Spela PS(One) spel på PSP

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    170
    Respekt
    20

    Guide: Spela PS(One) spel på PSP

    För att detta ska fungera bra behöver du

    Firmware 3.03 OE-B (eller nyare)
    En USB-kabel eller minneskortsläsare
    Ett glatt humör

    *Övrigt*
    Valfritt PSX spel
    Hot Shots Golf 2

    *Programvara*
    PSX2PSP

    *Länkar*
    Pixelstation (för att ladda ner pic1.png och icon0.png)

    Konvertering
    1. För det första ska du installera psx2psp
    2. Sen ska du extrahera filerna key.bin och eboot.pbp från hot shot golf 2 och lägga dessa i files under psx2psp mappen.
    3. Nu ska du byta namn på eboot.pbp till base.pbp
    4. Sen startar du psx2psp och trycker på Options.
    5. Välj compression level 9
    6. Sätt default paths till de mappar du kommer att lagra IMG/ISO samt de bilder och ikoner som kommer att läggas in i EBOOT.PBP sen.
    7. Välj "creat game titel folder"
    8. Välj Save för att återgå till huvudvyn.
    9. Tryck på [...] bredvid ISO/PBP fältet för att välja vilken ISO som ska behandlas.
    10. Nu kommer programmet att läsa in den info som finns sparad i ISO/IMGn.
    11. Ändra Game titel och Save Titel till spelets namn. (Är det flera skivor ska endast Gametitel sättas till XXX [1of4]. Save titel ska fortfarande bara vara spelets namn.)
    12. Längst ner i den raden finns Game ID, detta måste vara exakt samma om spelet ligger på flera skivor annars spelar det ingen roll, bara det inte är samma som något annat spel.
    13. Ladda sen ner eller gör egna bilder för ICON0.png och PIC1.png samt för PIC0.png (dessa kan man enkelt googla efter om pixelstation fortfarande inte är online)
    14. Strunta i musik och animationerna, de är för mycket jobb med dessa.
    Tryck sedan på preview för att se hur spelet kommer att se ut i menyn.
    15. Tryck nu bara på convert och programmet kommer att skapa en mapp som heter XXX i din valda output folder.

    Slutligen
    1. Kopiera nu mappen XXX från din output folder och in i X:\PSP\GAME.
    2. Mappen XXX ska innehålla EBOOT.PBP och KEYS.BIN.
    3. Nu kan du även googla fram en DOCUMENT.DAT till spelet och lägga den i X:\PSP\GAME\XXX
    4. Gå nu in Game menyn i XMB och välj ikonen längst ner (minneskortet)
    5. Där kommer nu XXX att finnas och PIC1.png kommer att bli bakgrund samt ICON0.png kommer nu visas som ikon.
    6. Tryck på X (O om du har en japansk PSP) för att starta.
    7. När spelet kör trycker du på HOME för att få upp emulator menyn.
    8. Under emulatormenyn kan du ställa in screenmode till FULL och under Button layout väljer du förslagsvis TYPE 4 för att få använda den analoga och höger samt vänster som L2 och R2.
    Playstation 3 60gb (PAL)
    XBOX +Duo-X2 +120GB
    GameCube (Indigo) +ViperGC +Big DVD Cover (Indigo)
    Game Boy Advanced (Black) +Flash2Advanced 256mb
    DS Lite (White) + CycloDS Evolution (2048mb)

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    817
    Respekt
    19
    vad är det för version av psx2psp som man ska ha? jag hittar bara en som man inte installerar utan bara extraherar... där finns ingen options meny

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    170
    Respekt
    20
    Det ska vara 0.71
    Playstation 3 60gb (PAL)
    XBOX +Duo-X2 +120GB
    GameCube (Indigo) +ViperGC +Big DVD Cover (Indigo)
    Game Boy Advanced (Black) +Flash2Advanced 256mb
    DS Lite (White) + CycloDS Evolution (2048mb)

  4. #4
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    jag har ett annat problem, jag får inte psx spelen att starta när jag kör i ett annat tema(det vill säga ändringar i flash0) och då undrar jag bara om någon vet vad detta beror på och kanske om det går att fixa!?!?

    Jag kör med 3.03OEC och har provat med blandannat ''wiitoo'' och ''PS3 Theme Reever'' ifrån ''OWFX Ultimate Themepack FINAL''.

    thanks!

  5. #5
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    Jag kör med version 3.40 oe eller fan det heter, den fixade iaf. Satte i Gran tourismo, den hittar spelet men när jag ska starta den får jag error?
    Vad är det för fel?

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Funkar utmärkt för mig med 3.52 m22-2.

    Har en fundering dock.
    Kontrolltyp 4 flyttar styrningen till PSPns analoga sticka, men är det fortfarande PS1:ans digitala styrkors som emuleras? Får lite den känslan.

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Måste man använda Hot Shots Golf 2 för att få andra spel att fungera
    Eller var det bara ett exempel, funderar på att prova detta o se vad som händer o fötter *s*
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    170
    Respekt
    20
    Du måste ha Hot Shot Golf, exploiten bygger på det
    Playstation 3 60gb (PAL)
    XBOX +Duo-X2 +120GB
    GameCube (Indigo) +ViperGC +Big DVD Cover (Indigo)
    Game Boy Advanced (Black) +Flash2Advanced 256mb
    DS Lite (White) + CycloDS Evolution (2048mb)

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av SlayerX_ Visa Inlägg
    Du måste ha Hot Shot Golf, exploiten bygger på det
    Aaah, det finns inget lättare sätt då?
    Får väll bege mig o jaga lite orginalspel på någon firma som säljer beggade annars
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Jag såg en film på YouTube med en snubbe som stoppa in psone spel på sin psp utan Hot shots golf 2. Programmen han istället använde var clonecd och popstation.
    Låter det bekant för någon så är det bara att fylla på mer om ämnet...
    Jag tycker att verkar vara väldigt smidig.

    Länk till filmen:
    http://www.youtube.com/watch?v=_tV5E...elated&search=
    Och andra delen:
    http://www.youtube.com/watch?v=FybWB...elated&search=

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    För er som inte har Hot Shots Golf 2 men ändå vill köra ps1 spel på psp:n så kan jag rekommendera att ni läser det här:

    http://www.psp-hacks.com/forums/about63658.html

    Fungerar klockrent för mig!

  12. #12
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    PSP Slim & Lite 3.90 M33-2

    Ere någon som vet hur man gör för att får igång PSX emulator i PSP Slim 3.90 ?
    jag har googlat i över 2 veckor. Och jag har hittat olika emulator osv.. så jag har lärt mig ngnlunda över hur allting funkar. har lagt in 3 olika emulator och på varje så står det "The game could not be started."(80020148) . Många säger att det spelen är på fel ställen, men jag har provat alla sätt o lägga in spelen som t.ex. Game150 & Game Mapparna, men ingen funkar. Jag skulle va jätte glad om någon skulle kunna hjälpa mig med det, helst genom msn " @hotmail.com " (tyvärr, tog bort p.g.a att cpe folk adda mig!) för att kunna få direkt kontakt.

    Det jag behöver hjälp med är väl då med -
    En PSP Slim Emulator FW 3.90 M33-2, För att kunna Spela FF VIII Plat

    Hemskt tacksam om jag kunde få svar från någon!
    Last edited by Coxinow; 2008-03-17 at 20:39.

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Coxinow Visa Inlägg
    Ere någon som vet hur man gör för att får igång PSX emulator i PSP Slim 3.90 ?
    jag har googlat i över 2 veckor. Och jag har hittat olika emulator osv.. så jag har lärt mig ngnlunda över hur allting funkar. har lagt in 3 olika emulator och på varje så står det "The game could not be started."(80020148) . Många säger att det spelen är på fel ställen, men jag har provat alla sätt o lägga in spelen som t.ex. Game150 & Game Mapparna, men ingen funkar. Jag skulle va jätte glad om någon skulle kunna hjälpa mig med det, helst genom msn " for_ever_latino@hotmail.com " för att kunna få direkt kontakt.

    Det jag behöver hjälp med är väl då med -
    En PSP Slim Emulator FW 3.90 M33-2, För att kunna Spela FF VIII Plat

    Hemskt tacksam om jag kunde få svar från någon!
    Vissa PSX spel eller Psone fungerar inte, men felet du beskriver låter som att du inte har ett UMD spel i din UMD läsare!
    Filmer funkar ikke och inte alltid No UMD fejk heller
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  14. #14
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    72
    Respekt
    17
    Jag har micklat en del med PSX-spel på PSP och har kommit fram till lite svar som kanske hjälper dig.

    Först och främst: Ladda hem "Full Popsloader v2". http://www.sendspace.com/file/t8f1jc

    Koppla upp din PSP till datorn (USB) och skapa en katalog i roten på ditt minneskort som ska heta SEPLUGINS. I denna katalog lägger du allt från den packade filen du just laddade hem. Det ska alltså under SEPLUGINS finnas en underkatalog som heter popsloader (med en massa .prx-filer i) pops.txt och popsloader.prx. Precis som det ligger i RAR-filen.

    Nu startar du din PSP i recovery.läge. (Håll inne R när startar din maskin) Gå till "Plugins" och activera Popsloader. (On/enable)

    Avsluta recovery och din maskin kommer att startas om. Nu är Popsloader installerat.

    Dags då för att konvertera ditt spel. Jag antar att det är ett spel som ligger på flera skivor. Jag hade lite problem med såna spel, men en converter som faktiskt tycks fungera är Impaler's PSX eBoot Creator: http://impaleriso.com/main.htm. På hemsidan förklaras exakt hur du använder programmet.

    PSX2PSP i all ära, men jag upplever att "Simple Popstation GUI 3 Beta" är mera lättanvänt.

    Alltså: Simple Popstation GUI 3 Beta för spel på 1 skiva. Impaler's PSX eBoot Creator för spel på flera skivor.

    När du är har konverterat ditt PSX-spel kommer du att ha en EBOOT.PBP. Denna är med största sannolikhet ganska stor, men tanke på att alla skivor har konverterats till en fil. Denna EBOOT ska du lägga i en mapp som heter något kort, t.ex FF8-PAL. Jag kom på att långa katalognamn gör filerna oläsbara för PSP:n. Denna mapp, med EBOOT:en i, ska läggas i PSP/GAME på ditt minneskort. Inte GAME150 eller något annat. En sak till: Du behöver lägga filen KEYS.BIN från det där golf-spelet i samma mapp som EBOOT. Den får du fixa på något sätt.

    Alltså: X:\PSP\GAME\FF8-PAL\EBOOT.PBP & KEYS.BIN

    När du nu startar ditt fina konverterade spel kommer Popsloader att fråga dig vilken PRX du vill använda. (t.ex 3.71, 3.72 - du kommer att se vad jag menar) Längst ner på listan kan du välja original from flash (eller nåt sånt). Börja med den. Startar spelet?

    Om nej, stäng av eller starta om. Starta spelet igen, men denna gång med R-knappen intryckt. Håll inne tills du får upp menyn där du kan välja PRX-version igen. Prova en annan. 3.71 eller 3.72 ska vara ganska stabila.

    Om ja, tryck på "Home" för att få upp options. Finns det här ett gråmarkerat val där det står change/switch disc? Om det gör det så är allt väl. Det är så här du ska byta skiva när spelet frågar dig.

    Om du inte hittar något val för att byta skiva har något troligtvis gått snett när du konverterade ditt spel. Gör om - gör rätt!

    En sak kan du testa också. I recovery-menyn kan du stänga av Popsloader-pluginnet. Jag har det avstängt och det funkar prima ändå. Testa om inget annat funkar, annars kör som jag har beskrivit.

    Jag har själv slim med 3.90 m33-2 och det funkade fint med Metal Gear Solid som ligger på 2 skivor.

    Följ noggrant allt jag skrivit och läs gärna igenom allt 2 gånger. Jag tänker inte ta något ansvar för en klantig brickning.

    Sist, men inte minst: Om du av någon anledning vill ta bort Popsloader, gå då först till recovery-menyn och stäng av Popsloader (off/disable). Därefter kan du starta om och ta bort SEPLUGIN från ditt minneskort.
    Last edited by Muyfa666; 2008-02-26 at 16:46.

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Tack så hemskt mkt för hjälpen, jag har läst noga hur man gör och allt.
    men jag har haft 2 problem, ena va med "recovery" läge. jag får inte ingång det?
    jag sätter och göra exakt som du beskrev och ingenting händer.
    och en annan fråga du sa lägg in SEPLUGINS i katalogen roten på mitt minneskort, är det MP_ROOT jag ska lägga in den då på? för det va det ända jag hitta.
    förlåt för besväret, men är inte direkt proffs på sånt här :/.

  16. #16
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    72
    Respekt
    17
    1. För att gå in i recovery mode stänger du av din psp, dvs inte sleep mode utan helt av. Sen håller du inne R och startar maskinen. Släpp inte R alls, så ska recovery mode starta om du kör på 3.90 m33-2. (Och tidigare versioner så klart)

    2. SEPLUGINS-katalogen skapar du själv.

    Jag har konverterat många spel nu och det verkar funka perfekt hittills. Bland annat "Heart Of Darkness" kan jag rekommendera. Guldspel!

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Talking

    Tack så hemskt mkt för allting, jag fick igången den
    trodde d va svårare än så, men d e va d inte

  18. #18
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    72
    Respekt
    17
    Kul att det funkar.

  19. #19
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    37
    Respekt
    16
    Räcker det inte med att ha iso-filerna för att kunna spela PSX-spel på sin moddade PSP?

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av MdaG Visa Inlägg
    Räcker det inte med att ha iso-filerna för att kunna spela PSX-spel på sin moddade PSP?
    Jodå, men för vissa så behöver man kernal 1.5 support vilket slim inte har så då får man emulera det.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  21. #21
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Göteborg, Sweden, Sweden
    Inlägg
    202
    Respekt
    20
    mina spel funkar sådär bra faktiskt, tekken 3 låser sig helt när jag vunnit en match, o final fantasy 8 låser sig lite näre vill, fast inte regelbundet alls, någon som vet om man kan "göra" något åt detta?

  22. #22
    Registrerade
    Jul 2008
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    ELLER så laddar man ner klara Eboot filer, på t.ex Mininova så söker jag bara på EBOOT då kommer det upp massa olika PS1 spel

    överför dem till psp...PSP>GAME>(klistra in mappen med eboot filen i, alltså inte eboot filen bara, den måste vara i en map)


    pimmen, prova ändra loading speed till normal

  23. #23
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Göteborg, Sweden, Sweden
    Inlägg
    202
    Respekt
    20
    vart ändrar jag loadingspeed nånstans då? hmm

    hittade och testade nu, normal va inställr från standard på tekken, testade båda, låser sig på exakt samma sätt ändå, testar just nu FF8 oxå, med fast istället för normal som innan, ska se om de funkar, mata gärna på med fler tips om vad man kan göra för att få PSX spel att funka bra på PSP
    Last edited by pimmen; 2008-07-14 at 21:55.

  24. #24
    Registrerade
    Jul 2008
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    asså vissa ps1 spel låser sig för mig med, prova att ladda ner andra o se.

  25. #25
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Göteborg, Sweden, Sweden
    Inlägg
    202
    Respekt
    20
    suikoden 1 o 2 funkar, beror det på att tekken o FF8 har lite mer seriös grafik typ? hmm vill verkligen spela FF8

    EDIT

    jag laddade ner senaste firmwaren o nu går tekken som en dans, sweet! räknar och hoppas på att FF8 kommer funka bra oxå.. problemet löst
    Last edited by pimmen; 2008-07-15 at 19:43.

  26. #26
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    37
    Respekt
    16
    Mina PSOne-spel fungerar felfritt med 3.77 M33-4. Jag har provat att uppgradera till 3.90 M33-X och då låser sig bland annat Xenogears redan i början. Vet inte varför det inte fungerar, men jag nedgraderade igen och då fungerar allt som det ska. Har än så länge inte sett fördelarna med att byta från 3.71 M33-4.
    PSP-slim 2004 CFW 3.71 M33-4

  27. #27
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Zinken
    Inlägg
    226
    Respekt
    0
    När jag startar Silent Hill ett händer ingenting. Varningsrutan som kommer när man startar vilket PS1 spel som helst kommer först upp, men sen när själva spelet ska starta så är allt svart och förblir sedan svart. Pspn hänger sig inte, jag kan få upp emulator menyn å så, men inget mer.

    Nån som kanske vet vad det är för fel?

  28. #28
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    Så där ja nu ha ja fått till det jag med med FFIX
    Last edited by ducce; 2008-08-06 at 22:14.
    Psp,ps one,ps2,ps3,nes,snes,Wii,xbox,360

  29. #29
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    31
    Respekt
    18

    Exclamation

    Haft problem med att Spela Megaman Legends 2, hittat två versioner redan färdiggjorda för pspn men båda spelen får samma fel, antingen blir grafiken fel så jag kan gå genom väggar där jag verkligen behöver gå genom dörren och går jag inte på vissa vitala ställen i spelen så fryser spelet eller ladar aldrig klart..undrar fall nån möjligen testat spelet och ahr samma problem?

  30. #30
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Låter som du "hittat" en dålig version, dumpa den själv istället så går det nog bättre.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Att Spela Xbox backups på Xbox360?..
    By kofikalonji in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 90
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 00:31
  2. Spela nerladdade spel på FW 3.03
    By ViktorS in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 12:20
  3. spela spel från hdd
    By fsv in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 14:38
  4. Jag kan inte spela köpta spel??
    By tatueringen in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 19:49
  5. HANSI m.fl: För att spela min back-ups måste jag boota med samma spel fast ORGINAL.
    By koopatrooper in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-05-18, 01:32

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •