Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: lite tips vid lödningen? snälla? =)

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22

    lite tips vid lödningen? snälla? =)

    tjo, när man chippar dom här punkterna som är så jävla tätt varandra. massa runda punkter på bild 2
    http://www.infinitymod.com/matrix/fi...5-GH051-02.JPG

    pratar förstås om matrix infinity. har köpt skalpell nu, förra gången satt jag med en 0.5mm spets och försökte löda på dem puntkerna, var ett rent helvete kan jag säga er haha. satt flera timmar enbart med dom. jag orkade inte löda klart pstwo'n så jag sket it och lät den skräpa. nu till frågan.

    såg på en bild från *konkurrents hemsida*, en pstwo dom chippat, då ser det ut som dom hade skrapat bort allt grönt där. det där gröna lacket, självklart fäster lödtennet bättre då, tänkte fan inte på det alls. men borde jag göra så?

    och för att få dom att sitta, hur bör jag löda? jag har ingen mindre spets och till den stationen jag har kan jag inte fixa en heller. sen sista bilden nr5, hur gör jag där? vad bör jag göra för o lyckas sätta allt på rätt punkter?


    edit: notera att det var jag själv som ändrade till *konkurrents hemsida* :P

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Ja, bild 2 är ju inte svårast, det är ju bild fem som är det... Inga problem dock, och vill man vara säker så låter man "den tredje handen" hålla ett rakblad mellan lödpunkterna för att förhindra att lödtennet sprider sig...

    Att skrapa på viapunkterna går ju om man känner att det är nödvändigt (tycker inte jag) sålänge man tar det försiktigt, men att skrapa på själva banan (som i bana, inte banan, som i bananen) bör man nog inte göra...

    Hur du ska få det att fästa? Ja, eftersom du chippar själv borde du inte fråga det, men visst, flussa mkt, använd ren spets och lågsmältande tenn...
    Det är mina råd!

    En 0.5mm spets borde inte vara något större problem att använda, sålänge man inte svajjar för mkt med händerna....

    Lycka till!
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Och känns det alltför hopplöst kan du ju alltid leja Hansi, men det är ju hantverket som är halva nöjet....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    haha, vart kan jag köpa bra fluss o tenn nu då? har bara kasst tror jag =)

    så man ska inte skrapa runt via puntkerna? för jag menar, jag får inte dom o sitta, lyckades få 2/5 puntker där att faktist sitta.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    *bump*

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Ja tenn och fluss och allt annat i lödväg finns ju på Elfa, och nej, du BÖR inte skrapa runt via punkterna, men om du törs/vill/känner det nödvändigt så kan du ju skrapa lite försiktigt på via ringen, inte på spåret....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    hmm, förstod det. var inne på psxcare idag fick då till svars att jag borde skrapa lite på punkterna för att det ska finnas ngt lack som gör att det inte ska fästa. lät mkt logiskt för när jag lödde en d0a på en xbox så var det inte alls lika svårt och dem puntkerna är ju lika stora ungefär.
    hann inte köpa fluss o bättre lödtenn igår, men jag ska göra ett försök idag, vi se hur det går.

Liknande diskussioner

  1. Behöver lite hjälp....tack på förhand
    By Treeroot in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 13:30
  2. tips innan lödning av dms4 lite
    By dundret in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-05, 20:55
  3. Tips på jordpunkter på 2,3 lite
    By laslaban in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-01-27, 12:39
  4. snälla hjälp mig.. har lite problem med uppackning
    By Rockenson in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 18
    Senaste inlägg: 2003-11-17, 15:52
  5. Synpunkter / tips vid hårddiskbyte
    By abaqus in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-10-23, 19:00

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •