Sida 1 av 10 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 287

Diskussion: Hur bränner man ISO filer tråden

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    72
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av zezam Visa Inlägg
    Snälla ,, har nu tagit hem ett gäng wii spel,, packar upp dem ligger i iso?? vad gör man sedan bränna med typ img burn?? unscramble?? vad är det snälla ngn kan väll förklara hur jag skall gå till väga ,, så jag kan få börja lira snart.

    m.v.h
    Om filen är en .ISO så skall du egentligen bara behöva ta "burn image" i Nero.

    Om filen är en .WII så behöver du unscrambler 0.4 (kolla lite i cyclowiz-tråden så vet du vart du får tag på unscrambler).

    Om "spel.wii" ligger i tex "c:\spel\spel.wii" så flyttar du unscrambler.exe till samma mapp som .wii-filen.
    Tryck på starmenyn sedan kör. Skriv in cmd, tryck OK.

    När du får upp ett dosfönster skriver du "cd\" utan citat-tecken för att komma till "C:\>".

    Sedan skriver du "cd spel" utan citat-tecken.

    Sedan till sist "unscrambler spel.wii nyttfilnamn.iso" utan citat-tecken.

    Sedan väntar du och bränner "nyttfilnamn.iso" som image i nero.
    Attached Files Attached Files

  2. #2
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    38
    Respekt
    18
    Hej! Fick mitt wii chipat hos er igår =) ...
    inget jag bränt fungerar, får "unable to read disc" på allt ... tror jag gör rätt, gör som andra skrivit om i forumet och bränner .iso filerna med imgBURN utan några speciella inställningar... kör 4x på "traxdata" DVD+R skivor.
    dom filerna som behöver unscramblas gör jag det på... snyft!!!!!

    edit: har ej rört switchen för omprogramering, kanske något jag borde göra?
    orginal fungerar..

    /kakmannen

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av solwretep Visa Inlägg
    Hej! Fick mitt wii chipat hos er igår =) ...
    inget jag bränt fungerar, får "unable to read disc" på allt ... tror jag gör rätt, gör som andra skrivit om i forumet och bränner .iso filerna med imgBURN utan några speciella inställningar... kör 4x på "traxdata" DVD+R skivor.
    dom filerna som behöver unscramblas gör jag det på... snyft!!!!!

    edit: har ej rört switchen för omprogramering, kanske något jag borde göra?
    orginal fungerar..

    /kakmannen
    Du måste ändra booktype till dvd-rom när du bränner på dvd+r skivor.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    38
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Du måste ändra booktype till dvd-rom när du bränner på dvd+r skivor.
    tack för det snabba svaret! skall prova det

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    72
    Respekt
    19
    En sak till...

    .WII-filer är alltid (vad jag sett) på 4 625 682 kb,
    unscramblade(.ISO) är alltid på 4 589 824 kb. Ett undantag är Super monkey ball som ligger på 4 589 696 kb(unscramblad) och den är för övrigt nuked. Vet inte om någon ens fått igång den?

  6. #6
    Varför går det inte att bränna .wii filer direkt? Vad är det som händer när man unscramblar?
    Lite onödig fråga egentligen, men jag hatar o göra saker utan att veta varför

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    72
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av z0rk Visa Inlägg
    Varför går det inte att bränna .wii filer direkt? Vad är det som händer när man unscramblar?
    Lite onödig fråga egentligen, men jag hatar o göra saker utan att veta varför
    Hur mycket du än hatar det så kommer du aldrig kunna bränna en raw-dump(WII-fil) och få det att fungera

    Man kan enkelt säga att RAW-formatet kräver efterbehandling för att fungera. När du unscramblar så kan man säga att du efterbehandlar filen för att få en fungerande .ISO fil som kan brännas på en DVD+/-r skiva.

  8. #8
    Citat Original inlägg av trickyhed Visa Inlägg
    Hur mycket du än hatar det så kommer du aldrig kunna bränna en raw-dump(WII-fil) och få det att fungera

    Man kan enkelt säga att RAW-formatet kräver efterbehandling för att fungera. När du unscramblar så kan man säga att du efterbehandlar filen för att få en fungerande .ISO fil som kan brännas på en DVD+/-r skiva.
    Aha, tack för det
    Tänkte jämföra .wii med .gcm formatet för Gamecube. Men eftersom .gcm går att bränna är alltså inte dom samma sak. Glasklart!

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av trickyhed Visa Inlägg
    En sak till...

    .WII-filer är alltid (vad jag sett) på 4 625 682 kb,
    unscramblade(.ISO) är alltid på 4 589 824 kb. Ett undantag är Super monkey ball som ligger på 4 589 696 kb(unscramblad) och den är för övrigt nuked. Vet inte om någon ens fått igång den?

    Fungerar finfint, du ska skita i den storleken, den är helt obetydlig, BIT-storleken, inte BYTE!

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    72
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av ODDNAME Visa Inlägg
    Fungerar finfint, du ska skita i den storleken, den är helt obetydlig, BIT-storleken, inte BYTE!
    ? Oavsett vad, så skiljer sig storleken på den rellen till andra. Byte eller BIT.

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av trickyhed Visa Inlägg
    ?
    Eller ja, storleken i BYTES menar jag, inte i KB
    Högerklicka > egenskaper

    Sen är det storleken i BYTES som säger vad som är vad =)

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    72
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av ODDNAME Visa Inlägg
    Eller ja, storleken i BYTES menar jag, inte i KB
    Högerklicka > egenskaper

    Sen är det storleken i BYTES som säger vad som är vad =)
    Där skiljer storleken på Super monkey ball som är (4 699 848 704 bytes) och de andra releaserna som är 4 699 979 776 bytes.

    Vi kanske pratar om olika super monkey ball releaser?

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Tror inte det, men min fungerar i alla fall =)

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    72
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av ODDNAME Visa Inlägg
    Tror inte det, men min fungerar i alla fall =)
    Det är göt att höra

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Så vilken DVD brännare som helst fungerar det med, om man bränner på DVR-R skivor? (Inte som xbox 360 då det var en helskottas massa man var tvungen att tänka på?)

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    57
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Shejken Visa Inlägg
    Så vilken DVD brännare som helst fungerar det med, om man bränner på DVR-R skivor? (Inte som xbox 360 då det var en helskottas massa man var tvungen att tänka på?)
    Vilken DVD-brännare som helst borde fungera, men jag har hört rykten om att t.ex. Pioneer skulle fungera väldigt bra. Dock finns ingen anledning att köpa nytt. Jag tror den största delen ligger i märket på DVD-R skivan och att DVD+R ska vara svårare.

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Såg att det stod högre upp att .gcm går att bränna.
    Tänkte bara fråga hur?
    hade velat kunna köra ett par Gamecube-spel i min wii, men vet inte hur jag bränner dessa för att de ska fungera.
    Någon som kan hjälpa mig med det?

  18. #18
    Citat Original inlägg av mikey13 Visa Inlägg
    Såg att det stod högre upp att .gcm går att bränna.
    Tänkte bara fråga hur?
    hade velat kunna köra ett par Gamecube-spel i min wii, men vet inte hur jag bränner dessa för att de ska fungera.
    Någon som kan hjälpa mig med det?
    Det ska väl bara va till o bränna den direkt. Jag använder Imgburn för att bränna image filer. Det fungerar direkt.

  19. #19
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    193
    Respekt
    18
    Jag kan inte bränna på Verbatim skivor, den vägrar känna igen skivorna (fastän det är minus) men premiumskivor och TDK går bra, så testa ett par skivor innan ni köper 100-pack. Om gamecubespelen ligger i iso eller gcm så är det bara att bränna rätt av, om det är pal, annars får ni ha en swapdisc, någon som verkligen har testat med multidisc spel (förutom maxconsole då)?

  20. #20
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Får det nite att fungera med unscramblern. när jag startar i dos så börjar programmet köra men stannar vid textraden "caching seed 0780". har provat på 3olika spel får samma fel varje gång

  21. #21
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    32
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av qwer Visa Inlägg
    Får det nite att fungera med unscramblern. när jag startar i dos så börjar programmet köra men stannar vid textraden "caching seed 0780". har provat på 3olika spel får samma fel varje gång
    Hur länge har du väntat efter "caching seed 0780", det tar nämligen väldigt långt tid därefter. kommer dock inte ihåg hur länge, brukar ta en kaffe emellan

  22. #22
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Du måste ändra booktype till dvd-rom när du bränner på dvd+r skivor.
    Inte bara det alltid... Det tog en j*vla tid, men till slut så insåg vi att vi inte kunde bränna med verbatim-skivor. Inte nog med det vi fick det inte att fungera med min "vanliga" nec-brännare, utan vi bytte till en Liteon. Det fungerade då felfritt om vi använde oss av TDK eller prenium-skivor. (de senare var DVD+R som vi ändrade booktypen på.)
    Det kan även vara bra om alla ser till att hämta hem fungerande releaser (inte nukade), med PAL (det visste väl de flesta säkert redan, men ändå).. Själv har jag bara hämtat hem releaser från WIIERD.. (Avatar - The Legend of Aang, Ice Age 2 och Happy Feet) Med Gamecube så går det bra NTSC ifall man använder swap-skiva men det finns redan en tråd om detta.

    Lycka till Solwretep!

  23. #23
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    38
    Respekt
    18
    Hej!
    Har provat två gamecube PAL spel som inte funkar, blir ungefär samma fel som raving rabbits och COD...

    men det SKA alltså funka? Får väl prova ett ntsc spel då... vart fixar man swapskivan?



    Citat Original inlägg av *Posh* Visa Inlägg
    Inte bara det alltid... Det tog en j*vla tid, men till slut så insåg vi att vi inte kunde bränna med verbatim-skivor. Inte nog med det vi fick det inte att fungera med min "vanliga" nec-brännare, utan vi bytte till en Liteon. Det fungerade då felfritt om vi använde oss av TDK eller prenium-skivor. (de senare var DVD+R som vi ändrade booktypen på.)
    Det kan även vara bra om alla ser till att hämta hem fungerande releaser (inte nukade), med PAL (det visste väl de flesta säkert redan, men ändå).. Själv har jag bara hämtat hem releaser från WIIERD.. (Avatar - The Legend of Aang, Ice Age 2 och Happy Feet) Med Gamecube så går det bra NTSC ifall man använder swap-skiva men det finns redan en tråd om detta.

    Lycka till Solwretep!

  24. #24
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    72
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av solwretep Visa Inlägg
    Hej!
    Har provat två gamecube PAL spel som inte funkar, blir ungefär samma fel som raving rabbits och COD...

    men det SKA alltså funka? Får väl prova ett ntsc spel då... vart fixar man swapskivan?
    Jag har testat både ntsc-spel och pal-spel (gamecube alltså) och de fungerar perfekt. Du kanske skulle testa med andra skivor?

    swapskivan kan du tanka ner här: www.wiinja.com

  25. #25
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    38
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av trickyhed Visa Inlägg
    Jag har testat både ntsc-spel och pal-spel (gamecube alltså) och de fungerar perfekt. Du kanske skulle testa med andra skivor?

    swapskivan kan du tanka ner här: www.wiinja.com
    måste man ha swapskivan?
    eller funkar det både med och utan om det är pal?

  26. #26
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    72
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av solwretep Visa Inlägg
    måste man ha swapskivan?
    eller funkar det både med och utan om det är pal?
    swap är för ntsc.

  27. #27
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Har problem att att ändra booktype till dvd-rom. Har en nec nd2500a med firmware 1.07.
    Har försökt med både imgburn och DVDInfoPro (i nero hittar jag inga booktype-inställningar), men det går bara tillbaka till standard igen.
    Någon som vet var problemet kan ligga?

  28. #28
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    35
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av MajsToffe Visa Inlägg
    Har problem att att ändra booktype till dvd-rom. Har en nec nd2500a med firmware 1.07.
    Har försökt med både imgburn och DVDInfoPro (i nero hittar jag inga booktype-inställningar), men det går bara tillbaka till standard igen.
    Någon som vet var problemet kan ligga?
    http://forum.psxcare.com/support/sho...3&postcount=52
    Kanske har samma som mig?

  29. #29
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    193
    Respekt
    18
    Jag hade rekommenderat att byta brännare om man sitter på en sådan gammal som 2500. Den är utdaterad utan gå och köp dig en billig lite-on eller pioneer. Har själv en Liteon 160P6S eller vad den nu heter :P Funkar helt perfekt! Nec 2500 har inte stöd för booktype utan att man ändrar firmware, finns ett hackat firmware som kan få igång booktypeändringar, men det är bättre att köpa ny brännare, det är inte precis så du blir urfattig ifall du gör det. En ny brännare kostar ca 300-450:- beroende på modell. Det är inte ens ett Wii-spel!

  30. #30
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Klart man skall labba med hackade firmware först, om inte annat så lär man sig något, och så slipper man köpa ny brännare tills man flashat sönder driven helt...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Sida 1 av 10 123 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Officiella "Hur får man igång nerladdade spel" tråden (Security Sector, Image filer)
    By Hansi in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Inlägg: 1504
    Senaste inlägg: 2014-11-05, 14:27
  2. Hur för man över ????
    By Sonic77a in forum Emulatorer
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 22:11
  3. hur skickar man spel med total comader
    By carnock in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 23:55
  4. Snälla jag är ny hur bränner man!!!!
    By Hamsi in forum XBOX Backup och Patchar
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2004-08-16, 13:15
  5. Hur bränner man
    By Eeroz in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2003-07-11, 08:37

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •