Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 31

Diskussion: Importera Wii, chippa i Sverige ?

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0

    Importera Wii, chippa i Sverige ?

    Är det några problem att skaffa en amerikansk Wii och chippa i den i Sverige?
    Har nämligen en amerikansk Gamecube och det vore ju dumt att ha olika regioner om jag vill fortsätta spela min gamla GCN spel. Dessutom är det nästan 1500kr billigare att köpa en Wii från USA.

    Har läst att det är lite problem att modda nya Wii enheter men det verkar ju vara nya chip på gång som löser det bekymret ?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Japp kommer inte vara några problem att chippa den, men du kommer troligen bara kunna spela amerikanska wii spel
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    52
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av BerraSVE Visa Inlägg
    Dessutom är det nästan 1500kr billigare att köpa en Wii från USA.
    Det är ungefär 1000:- billigare att köpa ett Wii i USA, men sen måste du betala frakt och eventuellt tull/moms också.

    Det enda "problemet" är väl att du förlorar möjligheten till att ha din garanti här i Sverige.

  4. #4
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Förlorar man iof ändå så får du sätter i chippet

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Att bara köra amerikanska spel gör inget, det är nästan bara positivt då man slipper vänta några månader extra på en PAL version.
    Och garantin förlorar man som sagt iaf
    Har läst många som beställt ut att ha åkt på tull och moms, och det blir ändå billigare även om man skulle få betala 30% extra.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    52
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Chrilleman Visa Inlägg
    Förlorar man iof ändå så får du sätter i chippet
    Varför skulle du förlora garantin när du sätter i chippet? Skulle det bli några problem med ditt Wii så är det bara att ta ut chippet innan du utnyttjar din garanti.

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    57
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av BerraSVE Visa Inlägg
    Är det några problem att skaffa en amerikansk Wii och chippa i den i Sverige?
    Har nämligen en amerikansk Gamecube och det vore ju dumt att ha olika regioner om jag vill fortsätta spela min gamla GCN spel. Dessutom är det nästan 1500kr billigare att köpa en Wii från USA.

    Har läst att det är lite problem att modda nya Wii enheter men det verkar ju vara nya chip på gång som löser det bekymret ?
    Du vet att om du köper ett PAL Wii och chippar så kan du spela NTSC-US/JAP GameCube spel på din konsoll?

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    118
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Kalonjii Visa Inlägg
    Varför skulle du förlora garantin när du sätter i chippet? Skulle det bli några problem med ditt Wii så är det bara att ta ut chippet innan du utnyttjar din garanti.
    Oftast så bryts garantin när de ser att man öppnat konsolen, därför "bryts den" då. Kanske finns sätt att säkert öppna en Wii, det kan jag inte uttala mig om.

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Man ser inte att wiin varit öppnad om man inte varit riktigt klantig...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    602
    Respekt
    0
    Jag hoppas det inte är någon skillnad mellan dom svenska och tyska för jag har precis beställt ett tyskt wii

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    vart beställde du ditt tyskta wii? borde ju vara samma som svenska..

  12. #12
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    39
    Respekt
    20
    amazon.de är samma förutom elkabeln. Där kan du behöva köpa en elomvandlare i valfri clas ohlson butik eller liknande.

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    118
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Dark2 Visa Inlägg
    amazon.de är samma förutom elkabeln. Där kan du behöva köpa en elomvandlare i valfri clas ohlson butik eller liknande.
    Det är väl samma sorts eluttag i Tyskland som i Sverige? Jag kan minnas att det var så senast jag var där iaf.

    Det är England som har annorlunda uttag vad jag vet.

  14. #14
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    39
    Respekt
    20
    Så kanske det var. Men då är det bara att köra.

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av jarlen Visa Inlägg
    Du vet att om du köper ett PAL Wii och chippar så kan du spela NTSC-US/JAP GameCube spel på din konsoll?
    Nej det visste jag inte, jag trodde att chipet inte fixade regionsfriheten, trodde man bara kunde boota backups från PAL länder på en PAL maskin och vice versa, eller har jag läst fel ?

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    39
    Respekt
    20
    det gäller bara wii spel. Chippet klarar av att boota gamceube spel från alla regioner med hjälp av en swap disc.

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    82
    Respekt
    22
    Spelar konsollens region någon roll vid chippval?
    Jag menar om det finns vissa funktioner/uppdateringar som är fördelaktiga för en specifik region. Jag har beställt ett amerikanskt Wii och funderar på att modda den när den kommer hit... På amerikanska sidor verkar de flesta ha Wiikeychip, medan många svenska moddare nu kör på Wiid... Någon som har ett svar på om konsollens region spelar någon roll vid val av chipp?

  18. #18
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    602
    Respekt
    0
    Du kommer inte kunna använda en amerikans wii i sverige utan att köpa en svensk nätdel eller använda en transformator. Dom har nämligen 110 volt där.

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    82
    Respekt
    22
    Okej, det visste jag visserligen redan, vi kan hoppas på att någon får nytta av den informationen... Har någon svaret på min fråga?

  20. #20
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    602
    Respekt
    0
    Det spelar ingen roll vilket chip du väljer. Men eftersom wiikey är ett bra chip så skulle jag tagit det.

    Och det är ganska smart att ha en ntcs wii då alla spel kommer före

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    82
    Respekt
    22
    Okey, då tackar jag för den information!

  22. #22
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    602
    Respekt
    0
    Själv har jag både en med wiikey och cyclowiz iaf, och wiikey är faktiskt såå mycket bättre på att läsa skivor.

  23. #23
    Registrerade
    Oct 2002
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    82
    Respekt
    22
    Beror det på chippet, eller finns det olika versioner på dvd-läsaren/spelare också?

  24. #24
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    ptja, det är väl ingen som vet helt säkert. men jag tycker rent teoretiskt sett att chippet inte borde ha något alls med det att göra.

  25. #25
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    602
    Respekt
    0
    Kanske är som på xbox 360, dom första firmware som kom gjorde att hitachi läste brända spel sämre än dom som finns nu.

  26. #26
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Question

    Kommer man att kunna spela me ett amerikanskt wii på de svenska pal tv aparaterna eller kommer de att bli helt konstigt me ntsc systemet dom har i USA??

  27. #27
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Liwa Visa Inlägg
    Kommer man att kunna spela me ett amerikanskt wii på de svenska pal tv aparaterna eller kommer de att bli helt konstigt me ntsc systemet dom har i USA??
    Om din tv inte klarar NTSC så blir det en mindre rolig upplevelse, troligen får du svartvit bild då. Se tekniska spec:ar på din tv eller prova.

  28. #28
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Hur tar man reda på om tv:n klarar ntsc??

  29. #29
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    jag har en 28" TV från '91 i sovrummet att spela psx på som fixar NTSC utan problem. nu är det ju ingen garanti för att TVn du vill använda också fixar NTSC, men det ger en fingervisning. har du ingen manual kvar så får du väl googla modellnumret antar jag.

  30. #30
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    19
    I Sverige klarar i princip alla moderna tvapparater NTSC så du behöver inte fundera över det.
    Men tro inte för den sakens skull att tvärtom gäller för USA.... helt värdelöst att försöka använda en PAL maskin overthere....

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Wii Exploit - Kör hembryggt via en bugg.
    By Pendragon in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 20:52
  2. nästa wii leverans i sverige?
    By PiGGELiN in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 19:20
  3. Chip till Wii?
    By ph0x in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 17:07
  4. Hur svårt kan det vara att chippa egentligen?
    By PiGGELiN in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 20:47
  5. Wii Internationellt?
    By Wildboy in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 00:33

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •